11/28/15

Ulasan Buku : Metamorfosis Kimchi (Lim Kim Hui)

Selepas mengulit puisi-puisi A. Samad Said, beralih pula pada puisi-puisi seorang yang bukan bangsa Melayu, Lim Kim Hui.

Beliau antara tenaga pengajar sebuah universiti di Korea sekarang ini. Saya selalu perasan namanya apabila kerap kali disebut oleh Puan Ummu Hani Abu Hassan melalui coretannya di facebook.

Kumpulan puisi-puisi ini telah memenangi saguhati Sayembara ITNM.

Di permulaan, banyak puisi yang berkaitan dengan Jepun dan Korea, dan ada juga dikaitkan dengan kampung halamannya. Di bahagian pertengahan bercampur baur sedikit dengan luah hati dan kritikannya sebagai marhaen Malaysia. Di bahagian akhir, makin lebat dan pedas susun katanya mengkritik bangsa Malaysia dan keadaan politik semasa.

Ada kala, jika kena cara membaca puisi, bahaya juga jadinya. Saya membaca puisi ini ketika dalam Metro, sedap pula dapat duduk dengan selesa dengan pendingin hawa yang nyaman, hingga tenggelam saya dalam bait-bait puisi yang dibaca. Hampir saja terlepas mahattah(stesen) sepatutnya yang saya perlu turun.

Saya cuba belajar puisi yang benar-benar puisi, daripada tangan sastera, daripada mata dan hati yang gelegak berfikir mengislah, melalui tajam-tajam pena.

Puisi ini penting. Boleh membaca, tenggelam dalamnya, dan memahami bait-baitnya, Ia lambang kita mengusai satu-satu bahasa. Inilah yang dikata Syeikh Hamza Yusuf.

#PuisiMalaysia #Puisi
#ITNM #SayemabaraPuisi
#Sastera #SasteraMalaysia
#Sayembara

____

Bagi yang ingin buat pembelian buku ini, boleh hubungi :

WhatsApp/Telegram +60134194298

____

No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter