6/12/11

Nyaris Dilanggar

Assalamualaikum w.b.t

بسم اللة الرحمن الرحيم


ini bukan aku



لا حول ولا قوة الا بالله



Subhanallah. Allhamdulillah. Allahuakbar. Syukurlah ke hadrat Allah Rabbul A'lamin, kerana dengan izin-Nya, aku masih diberi peluang untuk menghirup udara kurniaan-Nya ini. Fuhhh, kini dalam masih dalam mode terkejut.  Sangat terkejut. Terkedu. Terkesima.




Huhh, bertenang, bertenang. Tangan yang sedang menaip pinjaman Allah ini pun rasa seakan tak percaya lagi apa yang terjadi sebentar (petang) tadi. Hmmmm.



Cecite-cecite~


Sat, sat, ambik nafas, hembus nafas. Hahhh, refreshing.Begini ceritanya, mai nak story sikit.

Bermulalah hikayat seorang budak lelaki yang berlagak cool mahu ke surau untuk menunaikan solat A'sar. Dalam keadaan dirinya kurang sihat, dia menaiki motosikal Honda Wave 100 kepunyaan ayahnya terus ke surau di pekan.

Alhamdulillah, usai sahaja solat A'sar, dia terus menaiki motosikal untuk menghala ke rumah. Setelah menunggang lebih kurang 250 meter dari surau, dia teringat untuk membeli pembalut buku. Ya, pembalut buku yang mahu digunakan untuk membalut bukunya yang baharu sahaja dibeli semalam. Lalu, dia mengambil keputusan untuk berpatah balik menuju ke pekan.

Sampai sahaja di simpang tiga, dia menunggu giliran untuk belok ke kanan. Selepas itu, ada sebuah kereta dari arah kiri membelok masuk ke arah simpang yang dia berada sekarang. Tanpa menunggu lama, habis sahaja kereta itu masuk ke simpang, dia terus membelok ke kanan.

Nah, belok sahaja ke kanan, dia melihat satu motosikal yang dipandu oleh seorang lelaki berbangsa cina (kot), sedang laju menerpanya. Lelaki itu kelihatan gelabah yang teramat sangat dan melelong-lelong memegang handle motosikalnya, gayanya seperti sangat lost control.

Si dia yang melihat lelaki yang gelabah itu terus memulas minyak motosikalnya tanpa menunggu spiderman atau kluangman menyelamatkannya. Dia sedar bahawa, dalam  fight and flight situation ( cemas ) sebegini, dia tidak boleh turut rasa cemas, kerana itu akan bawa kepada kecelakaan. Sungguh lama dia mengamalkan sentiasa cool dan tidak cemas jika ada sebarang keadaan yang mencemaskan. Kerana katanya, jika kita sentiasa cemas jika melakukan kerja, kita akan lupa yang kerja yang mahu dilakukan itu sukar untuk dibuat kerana Allah. Dia yakin, segalanya indah jika buat kerana Allah.

Dia meneruskan perjalanan dengan tenang, setenang 20 km/j. Terus mara ke hadapan. Dia tidak terus membelok ke kedai yang hendak dituju, tapi sengaja diteruskan lagi perjalanan untuk menenangkan kembali jantung yang berdegup kencang walaupun muka sahaja nampak cool.

Melihat di side mirror kanan, si lelaki cina tadi dalam keadaan seperti tidak puas hati mengejarnya. Dia tidak berniat untuk melajukan motosikalnya tapi hanya mahu tenang sahaja mengahadapi. Lelaki cina tu dengan pantas seperti mahu memberhentikan dia, tapi sebelum dia pun naik hot temper , dia fikir baik dia tidak berhenti. Akhirnya, dia masuk ke sebuah perkampungan di situ. Setelah melihat lelaki cina terbabit tiada lagi, dia pun berpatah balik dan pergi semula ke kedai.


Huh. Alhamdulillah, selamat.


Muhammad Iqbal :

1) Jujur, aku seorang yang skema di jalanan a.k.a pemandu dan penunggang berhemah. Hihi.

2) Aku mengaku itu merupakan salah aku. Mungkin juga kerana aku tidak mahu berkaca mata menyebabkan pandangan jauh tidak dapat dilihat dengan jelas.

3)  Sememangnya, ajal itu di tangan Allah. tiada siapa berhak menentukannya.


Wallahua'alam



Muhammad Iqbal
Baling, Kedah






5 comments:

  1. bahaya tu.. syukur kau x de apa injured serius.. kalo tak, tak dpt nk baca entri kau ni

    Entri Terkini :
    Cara Meningkatkan Pengunjung Blog

    ReplyDelete
  2. @Firdaus Kasim hihi, alhamdulillah la tak de apa-apa. Terima kasih kerana sudi melawat.

    ReplyDelete
  3. so..moral of the story.. pakai kaca mata ya... hanya untuk memandu pun tak pe.. kalau malam kan lagi tak bape jelas jadinya

    ReplyDelete
  4. @hestyrezyuda Ya, sangat tepat. 10 markah untuk anda.

    Kalau malam memang wajib pakai punya. Kalau tidak, habislah. Kelam.

    ReplyDelete
  5. suspen2..nasib baik takda apa2..

    jgn lupa pakai spek ya, biar jelas skit mata tu :)

    ReplyDelete

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter