4/9/12

For Future Doctors

Assalamualaikum w.b.t

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Ketika sesi soal jawab berlangsung.


Mutiara ilmu dari Fadhilah al-Sheikh Dr. Yusri Rushdi Syed Jabr Al-Hasani.


Slot forum bersama Sheikh Dr. Yusri Sayyid al-Jabr dan Ust. Nazrul Nasir sebagai penterjemah.

1. Adalah perlu bagi penuntut ilmu perubatan belajar dengan penuh tanggungjawab sehingga dia menjadi pakar dalam bidangnya. Ketika ayahku meninggal ketika aku masih belum tamat pengajian perubatan, aku terfikir untuk keluar bekerja dan mengumpul duit. Syaitan sentiasa mendorong berbuat demikian namun aku mengambil keputusan untut tetap meneruskan pengajian walaupun dalam keadaan payah. Imam Syafie berkata: Jika kamu meninggalkan seorang guru ketika belum sampai masanya, maka Allah akan haramkan kebaikan padamu. Menuntut ilmu memerlukan masa yang panjang dan kecerdikan (zakiyy)

2. Seorang doktor Muslim perlu menguasai ilmu qawaid fiqhiyyah dan qawaid tibbiyah. Perlu juga menguasai maqasid syari’yyah iaitu menjaga akal, harta, agama, maruah dan nasab. Contohnya dalam masalah percampuran nasab seperti bank sperma, ini dilakukan oleh mereka yang jahil dan tak beriman kepada Allah. Tak patut bagi seorang doktor Muslim melakukan demikian kerana kita adalah kaum yang dimuliakan Allah dengan Islam.

3. Seorang guru kamu yang mahir dalam ilmu perubatan umpama syeikh kamu dalam agama. Bersungguh-sungguhlah menuntut ilmu daripadanya.

4. Doktor Muslim perlu menguasai sepenuhnya ilmu perubatan. Jika dia mengambil keputusan untuk membedah seorang pesakit, padahal ada cara lain yang lebih baik untuk merawat pesakit tersebut, tetapi tidak diketahui oleh doktor tersebut lantaran kurang ilmunya, maka dia akan disoal di hadapan Allah di akhirat nanti. Doktor perlu tahu sejauh mana keperluan untuk melakukan pembedahan atau tidak, terutama kepada pesakit yang datang yang minta dibedah untuk mengubah ciptaan Allah. (pembedahan plastik untuk tujuan kecantikan). Doktor Muslim tersebut perlu mengetahui hukum dan menasihati pesakit tersebut dengan baik.

5. Doktor Muslim perlu menghormati manusia sebagai ciptaan Allah. Sebenarnya, kebanyakan ilmu perubatan yang dipelajari hari ini diambil dari fahaman Barat yang menganggap manusia umpama sekeping daging yang tak berguna, bukan makhluk Allah yang perlu dihormati. Kita perlu perbetulkan kembali fahaman yang salah ini. Hubungan dengan pesakit adalah hubungan kasih sayang dan rahmah dengan makhluk Allah, bukan merawat dengan tujuan untuk membuat uji kaji atau bereksperimen. Anggaplah pesakit umpama diri kita sendiri yang perlu ditolong, pasti kita akan memberikan rawatan yang terbaik.

6. Doktor Muslim perlu arif dengan perkembangan terkini dan semasa ilmu perubatan, kerana ilmu ini berkembang dengan pesat, serta kaitkannya dengan hukum agama.

7. Doktor wajib menjaga rahsia dan aurat pesakit, dilarang berdua-duaan dengan pesakit yang berlainan jantina. Buka aurat untuk pemeriksaan sekadar perlu atau darurat atau jika tak dapat dielakkan sahaja.

8. Pastikan doktor Muslim ini berbeza dengan doktor bukan Islam. Kamu bukan dijadikan untuk dunia, tetapi kamu dijadikan untuk akhirat. Rezeki sudah ditentukan Allah, itqan (bersungguh-sungguh) dalam pekerjaanmu itulah yang dituntut. Hikam Ibhu A’thaillah menyebut: kamu sibuk dengan perkara yang telah ditentukan (rezeki), dan menjauhkan diri dari perkara yang dituntut (bersungguh-sungguh) adalah dalil Allah mencabut pandangan baik dari jiwa kamu.

9. Saidina Ali meyebut; Kedudukan seseorang adalah pada apa yang dia kuasai, bukan apa yang dia miliki. Apa yang mampu kita beri pada orang lain itu lebih baik daripada apa yang kita miliki.

10. Penting bagi seorang doktor Muslim terlibat dengan misi kemanusiaan. Aku pernah bertanya kepada Dr. Abdul Qadir Qutb, seorang pakar pembedahan tentang bagaimana untuk menjadi hebat dalam bidang ini? Beliau menjawab: Mahu tak mahu, kamu perlu terlibat dalam misi peperangan, maka kamu akan mendapat pengalaman umpama kamu terlibat dalam ilmu perubatan selama 20 tahun.

11. Ketika terpilih untuk misi kemanusiaan di sempadan Afghanistan,aku sempat merawat 150 orang pesakit. Seorang doctor Afghanistan merasa kagum lantaran banyak pembedahan yang aku lakukan berjaya. Beliau bertanya apakah rahsianya dan aku menjawab; Aku bukan membuatnya dengan tangan, tetapi aku membuatnya dengan hati.

12. Pesanan untuk pelajar perubatan; tuntutlah ilmu untuk mencari redha Allah, bukan tujuan untuk dipandang manusia. Ilmu perubatan adalah ilmu yang bermanfaat untuk manusia. Tanda menuntut ilmu kerana Allah: panjang masanya, bersungguh-sungguh, rendah diri kepada sahabat2 dan pesakit, hormati guru yang mengajar kita. Kekallah dengan apa yang telah ditentukan Allah, itu adalah tanda wali Allah

~Manusia adalah ciptaan Allah yang agung, jadi persediaan untuk merawat makhluk Allah ini perlulah hebat.


* * * * * * * * *


Slot Soal Jawab :


S: Ada sebahagian daripada kita yang masuk bidang perubatan untuk mendapatkan status tinggi di kalangan masyarakat. Tak kurang juga kerana harta atau perkara duniawi lain seperti harta kekayaan, Nobel Price dsb. Apa pendapat Sheikh jika ia dilakukan dengan alasan supaya mudah untuk berdakwah dan infaq fi sabilillah nanti?

J: Sebab itu sangat perlu kepada tajdid niat (pembaharuan niat). Kebanyakan orang beralasan begitu hanya sekadar kerana mahu menjustifikasi keinginannya untuk menjadi kaya dan terkenal. Sebaik mana pun niat kamu, ia tidak menghalalkan perbuatan kamu mengambil duit daripada pesakit lebih daripada kadarnya.

Bagaimana jika pesakit seorang yang miskin dan tiada duit? Adakah kamu tak akan merawatnya?

Tiada gunanya mengejar sesuatu yang telahpun ditetapkan untuk kamu (harta) tetapi meninggalkan apa yang sepatutnya perlu dikejar dan diusahakan (kepakaran).

Sebelum hidup selesa, perlu melalui satu tempoh yang penuh dengan cabaran. Yang penting ikhlaskan niat semata-mata kerana Allah. Insya Allah, Tuhan akan menjamin rezeki kamu kelak.


*   *   *  *

S: Apakah sifat-sifat yang perlu ada bagi seorang doktor untuk menjadi seorang yang cemerlang dalam bidangnya?

J: Pertama, sifat rahmah. Pandang semua makhluk Allah dengan kasih sayang. Hormati semua pesakit sesuai dengan status mereka sebagai manusia, bukannya sekadar sekeping daging.

Kedua, tawaduk dan rendah diri, sama ada kepada pesakit mahupun sesama rakan sekerja. Jangan hanya kerana kamu merasa ilmu kamu dah cukup tinggi, kamu bersikap sombong kepada mereka. Ilmu ini milik Allah dan kamu tidak layak untuk berbangga, sedangkan kita tak tahu berapa ramai yang lebih tinggi ilmunya daripada kita.

Ketiga, amanah kepada pesakit. Jika kita tak tahu, katakan tak tahu dan jangan buat-buat tahu. Refer pesakit kepada mereka yang lebih pakar.

Keempat, jangan kejarkan harta duniawi, kerana rezeki telahpun ditetapkan oleh Allah. Jika Allah nak bagi, larilah macam mana pun, tetap akan sampai rezeki tersebut. Sebaliknya jika Allah tak nak bagi, carilah macam mana pun, tetap tidak akan diberikan kepada kita.

Allah menjamin rezeki kita, tetapi tidak menjamin kepakaran kita. Maka utamakan apa yang perlu dicari terlebih dahulu dan yakin dengan Allah Taala.


Dataran Hayyu A’syir,
7 April 2012.

Sumber catatan : Rakan-rakan facebook.

*   *   *   *


Biodata Sheikh Dr. Yusri Rushdi Syed Jabr Al-Hasani



Sheikh Dr. Yusri Rushdi Syed Jabr Al-Hasani merupakan contoh terbaik seorang muslim yang dapat menggabungkan bidang profesional dan agama. Merupakan seorang doktor pakar dalam bidang pembedahan, dalam masa yang sama merupakan seorang Alim yang pakar dalam bidang hadis, feqh, qiraat selepas menuntut ilmu dari ulama-ulama besar dunia dan mendapat ijazah syariah daripada Universiti al-Azhar.

 Sheikh memulakan kehidupan setiap hari dengan majlis zikir dan pembacaan hadis dengan muridnya kemudian bekerja sebagai seorang pakar bedah. Pernah dihantar ke beberapa negara untuk bantuan perubatan ke Afghanistan bersama pengamal perubatan dari seluruh dunia. Pernah berdakwah ke beberapa negara termasuk Malaysia. Sheikh mengajar Sahih Bukhari di Masjid Azhar setiap Sabtu dan pengajian kutub sittah setiap pagi.



Nama penuh guru kita yang mulia ini ialah Yusri Rushdi as-Sayyid Jabr al-Hasani. Berpegang teguh dengan aqidah ahli sunnah wal jama'ah, bermazhab Syafi'ie, berpegang dengan tariqat as-Siddiqi melalui susur galur tariqat as-Syazuli.

Dilahirkan pada 25 Muharram 1374 H bersamaan 23 September 1954 M di Hayyu Raudhul Faraj, Kaherah. Beliau memulakan alam persekolahan di sekolah kerajaan sehinggalah menyambungkan pelajaran dalam bidang perubatan di Universiti Kaherah dan mendapat pangkat 'Jayyid Jiddan' pada Disember 1978. Kemudian beliau mendapat Ijazah Sarjana (M.A) dalam bidang 'Pembedahan Am dan Pembedahan الأوعية الدموية ( Saluran Darah ) juga dari Universiti Kaherah pada November 1983 dan beliau mendapat Ijazah Doktor Falsafah (PhD) dalam 'Pembedahan Am' juga dari Universiti yang sama pada Mei 1991. Kemudian beliau meneruskan pengajian di bidang syariah (B.A) dalam kuliah Syariah wal Qanun, Universiti Al-Azhar pada tahun 1992 dan mendapat pangkat 'Jayyid Jiddan' pada tahun 1997.


Beliau mula menghafaz al-quran dengan riwayat Hafs 'an 'Asim semasa dalam pengajian di kulah perubatan melalui guru beliau Fadhilat as-Syeikh Abdul Hakim bin Abdul Salam Khatir (sekarang bertugas sebagai panel rujukan al-Quran al-kareem di Madinah) dan berjaya mengkhatamkannya secara hafazan pada tahun 1985. Guru al-Quran beliau yang lain ialah Syeikh Muhammad Adam, Syeikh Muhammad Badawi as-Sayyid yang bersambung sanad mereka dengan Rasulullah صلى الله عليه وعلى آله وسلَّم melalui Saidina Jibril alaihissalam dari Luh Mahfuz dari Allah سبحا نه وتعالى .

Beliau mempunyai ramai guru dalam disiplin ilmu agama, antaranya:

1. Syeikh Hafiz at-Tijani rahimahullah, beliau menghadiri pengajian kitab al-Muwatto' Imam Malik selama 2 tahun (1976-1978)

2. Syeikh Muhammad Najib al-Muti'ie rahimahullah (pelengkap kepada kitab al-Majmu' bisyarhil al-Muhazzab), beliau menghadiri pengajian Sahih al-Bukhari dan kitab-kitab fiqh Syafi'ie, beliau juga mendapat sanad hadis dan fiqh ketika pengajian di Asrama Rumah Melayu Abbasiah (ARMA).

3. Syeikh Abdullah as-Siddiq al-Ghumari al-Hasani rahimahullah, beliau menghadiri pengajian kitab as-Syamaa-il lit-Tirmizi, al-Muwatto' Imam Malik, al-Luma' fi Ilmi al-Usul yang dibacakan oleh Syeikh Dr Ali Jum'ah (Mufti Mesir sekarang). Beliau mengambil sanad tariqat as-Siddiqi ad-Darqawiyah as-Syazuliyyah dari gurunya ini.

4. Syeikh Ahmad al-Mursi an-Naqsyabandi rahimahullah, salah seorang dari ulama Al-Azhar. Beliau kerap menziarahinya dan mengambil banyak faedah darinya.

5. Syeikh Isma'il Sodiq al-Adawi rahimahullah, bekas imam besar Masjid Al-Azhar. Beliau menghadiri pengajian kitab al-Muwatto' dan tafsir sebahagian surah dari al-Quran. Beliau sentiasa bersama dengan gurunya ini untuk beberapa tahun dan sering bermusafir bersama ke pedalaman Mesir untuk ziarah para solihin. Beliau banyak mempelajari mengenai hakikat ilmu tasawuf darinya.


6. Fadhilah al-Ustaz ad-Duktur Nuruddin Ali Jum'ah hafizahullah (Mufti Mesir sekarang), juga sahabat seperguruan beliau dengan Syeikh Abdullah as-Siddiq al-Ghumari al-Hasani rahimahullah.


7. Fadhilah al-Ustaz al-Imam Muhammad Zaki Ibrahim al-Husaini rahimahullah (foto kanan)

8. Syeikh as-Sayyid Muhammad bin Alawi al-Maliki al-Hasani

rahimahullah.

9. Syeikh Muhammad Ibrahim Abdul Baa'iets al-Husaini al-Kittani hafizahullah, muhaddis dan musnid Iskandariah.

10. Fadhilah al-Ustaz ad-Dr. Muhammad Rabi'e al-Jauhari hafizahullah (mantan Dekan Kuliah Usuluddin, Univ. al-Azhar).

11. Fadhilah as-Syeikh al-Habib Ali al-Jufri hafizahullah

12. Fadhilah al-Ustaz Hassan Osman hafizahullah.

dan ramai lagi guru-guru beliau.




 Dr. Yusri sedang melakukan pembedahan

Jawatan beliau sekarang ialah Penasihat dan Ketua Jabatan Pembedahan Am dan الأوعية الدموية di Hospital Ahmad Mahir at-Ta'limi, Kaherah. Beliau juga merupakan imam dan khatib di Masjid Al-Asyraf, Hayyu al-Muqattam.


Sumber Biodata : 1 & 2

*     *    *    *    *     *     *


# Program tersebut merupakan program Fiqh Perubatan Anjuran OPU Ain Shams University. Tahniah kepada yang menjayakan program sebegini.

Status fb Ustaz Nazrul :

" Tahniah diucapkan pada Adik2 Perubatan Ain Syams yang berjaya menganjurkan majlis ilmu yang saya kira sgt memberi kesan bukan hanya kepada pelajar Perubatan, tetapi turut memberi kesan kepada para pelajar jurusan pengajian Islam al-Azhar.

Syaikhuna Murabbi Dr Yusri sbntr tadi memberitahu kepada saya, bahawa beliau tidak pernah menceritakan pengalaman hidupnya secara terperinci kepada sesiapa pun melainkan pada malam ini ;)

Tahniah Saya ucapkan.. Kalian berusahalah menjadi salah seorang doktor yang pakar dan dalam masa yang sama jauhkan daripada pemikiran pening Wahabi dan Syiah serta intima'lah dgn perjuangan Islam..Siiru A'la Barakatillah ;) "

# Saya dengan ingin ini rasa sangat rugi kerana tidak hadir ke majlis ilmu yang sangat hebat itu. Bukan kerana malas atau culas tetapi disebabkan ada peperiksaan pada pagi esoknya itu. Moga ada lagi program bersama Syeikh selepas ini. Oh, saya sangat berharap =.='

# Pada masa lapang, saya insya-Allah pergi ke kuliah pengajian beliau di Muqattam. Beliau antara orang yang saya sangat kagumi apabila saya jejakkan kaki di bumi anbiya' ini. Sangat kagum!

# Saya letakkan semua ini di blog supaya saya dan sahabat-sahabat akan sentiasa ingat akan segala mutiara ilmu Syeikh.

Moga bermanfaat buat semua.


Wallahua'lam.


Muhammad Iqbal,
Hayyu Sabi', Madinah Nasr, Cairo, Egypt.


14 comments:

  1. i was there... rasa kerdil sangat diri ni...haha

    tp masih xberubah..sila doakan =p=p=p

    ReplyDelete
  2. yui :

    saya mampu doakan, tapi segalanya atas kamu, sama ada nak terus di takuk lama atau melangkah ke alam baharu yang lebih baik..

    ( jawab dengan penuh serius lah konon :p )

    ReplyDelete
  3. Thanks for sharing, artikel yang sangat bermanfaat buat saya...

    ReplyDelete
  4. Took me time to read all the comments, but I really enjoyed the article. It proved to be Very helpful to me and I am sure to all the commenters here! It’s always nice when you can not only be informed, but also entertained! low back pain

    ReplyDelete
  5. I found that site very usefull and this survey is very cirious, I ' ve never seen a blog that demand a survey for this actions, very curious... doctor de dolor de pierna en woodlands

    ReplyDelete
  6. Normally you can get these confirmations during the statement of a specialist. Numerous clinical specialists will concede at affidavit that there is little relationship between's the degree of injury to the measure of harm to a vehicle.

    ReplyDelete
  7. I wish more authors of this type of content would take the time you did to research and write so well. I am very impressed with your vision and insight. esa letter online

    ReplyDelete
  8. For instance, the exchange of a piece of paper can establish legitimate thought that delivers an agreement restricting and enforceable. gastro doctor Lahore

    ReplyDelete
  9. Often, humans in excessive-threat occupations should get incapacity coverage via forte providers which have revel in underwriting and pricing rules for those individuals.dentists Disability insurance

    ReplyDelete
  10. Patients can also suffer severe drug interactions if certain drugs and substances are mistakenly taken at the same time. Healthcare Denial Management Services

    ReplyDelete
  11. This is one awesome blog article. Much thanks again.
    chen zhi Cambodia

    ReplyDelete
  12. Profile alludes to the distance the implant projects off the chest divider. The third Choice is the outer layer of the implant.
    Motiva Singapore

    ReplyDelete
  13. Patients with understudies bigger than 8.5 mm in obscurity and those with corneal scarring won't be considered as great contender for LASIK treatment.
    https://www.visualaidscentre.com/lasik-surgery-in-faridabad/

    ReplyDelete
  14. Nonetheless, IT aptitude is as yet expected by the client, who holds control of the working system(s), applications and hosting climate.
    https://onohosting.com/

    ReplyDelete

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter