12/19/11

Video : Cinta & Jodoh

Assalamualaikum w.b.t

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang



Keluar dari kuliah. Letih, walaupun hari itu hanya 5 jam sahaja lectures dan practical. Physiological fatigue. Itulah yang sebenarnya.  Itu tidak dikira kelas direct daripada pukul 8 pagi hingga 5 malam ( winter, pukul 5 dah malam ). Itu sangatlah meletihkan.

Terus melintasi jalan yang sangat dan sentiasa sesak di hadapan universiti. Hendak melintas di Mesir ni kena la ada skill dia. Bukan main redah ja. Kalau tidak, banyak perkara buruk boleh jadi. 

Sampai sahaja di seberang jalan, terus mengangkat tangan seakan membuat simbol peace. Ya, itulah simbol untuk ke kawasan Hayyu Sabi' ( Persiaran/ Seksyen 7 ).

Ada sahaja Tremco, terus celapak naik. Si abang wusto tidak akan berhenti jika sesak. Para maskulin haruslah menggunakan skill lompat katak, seperti mana permainan lompat katak di sekolah rendah dahulu, huhu. Merapu merapan.

Tatkala mengelap peluh kering di dahi, si Ahmad ( bukan nama sebenar ) ditanya satu soalan cepu emas, mengalahkan soalan bernilai RM 1000000,00 dalam program 'Who wants to be a millionaire'.

" Hey Mad, kau pernah minat kat mana-mana perempuan tak? " Tanya si Faizal ( bukan nama sebenar ) dengan penuh rasa ingin tahu.

Telan air liur sedalam-dalamnya. Rasa seakan berpasir saja. 

" Hmm, kenapa pulak hang tanya benda ni pulak ni, tak dak soalan lain ka?"

" Tak la, aku tengok kau macam tak dak perasaan je kat perempuan ni. Cool je. Tak kalut sembang sangat pasal akhawat atau awek mana-mana pun." Jawab si Faizal dengan jujur.

" Faizal, hang kena tau, memang fasa remaja ni macam tu. Minat kat mana-mana akhawat atau awek tu satu benda yang normal kot. It's normal ok. Itulah fitrah seorang remaja lelaki. Depa ( akhawat / perempuan ) pun sama. Cuma, bezanya pada diri kita. Sama ada ingin mengawal perasaan itu berlandaskan ilmu dan wahyu, atau mahu ikutkan nafsu hingga terkulai layu. Itu ja. Kita perlu kuat bro. Perlu ingat bro, kekuatan kita bukan terletak kepada kemesraan kita bermahabbah jahiliyyah bersama awek kita. Tapi, bersama Allah dan tak lupa jugak ibu bapa kita nun di tanah air nu. " Ahmad cuba putar belit soalan sambil membawa bibit-bibit nasihat.

"Nasib baik tak tanya dengan lebih dalam. Kalau tidak jenuh mengelak la aku, hihi." Dengus hati Ahmad.

Tak lama selepas itu, Tremco terus meluncur laju merentas kesesakan. Menyelit dan terus menyelit. Mereka sangat pakar menyelit. Hebat!

Dan, akhirnya sampai di Pekan Hayyu Sabi'. Terus melangkah ke rumah dengan penuh sabar. Lebih kurang 800meter. Alhamdulillah.

Nota :

Tremco = Microbus : Sejenis pengangkutan awam popular di Mesir. Ianya seakan van kilang yang mempunyai ruang yang luas.

Wusto : Driver atau dalam maksudnya yang tepat ialah 'pekerja yang cekap'.

# Agak merapu sedikit. Mahu hilangkan sedikit tekanan. Hehe :)


Subhanallah wabihamdihi, Subhanallahil A'zim (^_^)






Wallahua'lam

Muhammad Iqbal
Hayyu Sabi' ( H7 ), Madinah Nasr, Cairo, Egypt.


2 comments:

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter