4/28/18

Ulasan Buku : RnR Hati - Ustaz Pahrol Mohd Juoi

Ulasan Buku : RnR Hati - Ustaz Pahrol Mohd Juoi




Jujurnya ini buku pertama tulisan Ustaz Pahrol yang saya baca walaupun sudah banyak buku beliau di pasaran.

Sudah beli sekitar dua tahun lepas, tapi baru tergerak mahu baca. Mungkin sebab ianya menyentuh soal pemuda, buat saya ingin membaca belaian kata Ustaz Pahrol.

Membaca buku ini saya tidak hanya fokuskan kepada isinya sahaja, tapi saya melihat dan belajar bagaimana seorang penulis prolifik dalam genre pembangunan diri ini menulis dan menyusun katanya.

Saya menganggap segala nasihat ini datang dari seorang ayah yang telah melalui usia muda dan tentunya tahu di mana lubang yang tak patut dipijak dan jalan mana yang patut dielak.

Rangkuman kata-kata beliau tidak mengajar-ngajar tapi lebih kepada mengajak, itulah teknik penulisan yang benar dan berkesan. Tidak saya jumpai kata-kata ‘kau itu kau ini’ yang saya rasa agak kasar dalam mengajak seperti lambakan buku-buku motivasi dan ‘sentap’ hari ini. Demikianlah bahasa yang diajarkan oleh ‘bapa’ kita ini.

Walau isinya ada didapati di beberapa tempat wujud pengulangan, ianya masih boleh diterima. Satu-satu nasihat yang penting mestilah diulang-ulang dengan bahasa yang berbeza, supaya ia lekat dalam minda pembaca untuk diamalkan.

Hati yang telah menempuh rencam dunia ini adakalanya perlukan rehat & rawat untuk pulih semula, dan rehatnya adalah dengan solat dan zikir kepada ALLAH. Itulah RnR hati kita.


_____

Muhd Iqbal Samsudin
1505, 270418
Cairo, Egypt

No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter