8/11/11

Solat Istikharah : Perlukah Cabut Undi?


Assalamualaikum w.b.t

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang



Tempoh hari, berbekalkan taufiq daripada Allah, saya sempat menanyakan dua soalan yang telah lama terbuku di hati. Soalannya berkaitan dengan Solat Istikharah. Bermula ketika membaca satu entri di blog myilham.com, saya pun teringat persoalan lama yang masih belum terjawab. Bukan saya sahaja yang musykil soalan ini, tetapi sahabat-sahabat saya jugak ramai yang bertanyakan soalan yang sama.

Soalan-soalan itu pada mulanya saya tanya buat pemilik blog myilham.com memandang beliau telah membuat satu entri berkenaan solat istikharah. Selepas itu, saya tanyakan solan yang sama kepada ustazlove sebab saya tahu ustazlove mesti jawab saya, hihi. Sebab tu saya selalu berkunjung ke blog ustazlove untuk meneguk sedikit ilmu buat hamba dhaif ini.

Tujuan saya bertanyakan kepada dua orang ustaz ni bukanlah mahu 'test' ilmu mereka. Tetapi hanya mahu mendapatkan pandangan lebih ramai dan luas. Bukankah itu sesuatu yang menguntungkan? Tambahan pula buat saya yang kurang ilmu ini.



Soalan saya :

1) Adakah Nabi pernah buat solat istikharah?

2) Ada sahabat ana sarankan untuk lakukan istikharah dengan cara yg lain sikit.
Begini caranya, dia suruh tulis tuliskan dua pilihan kita tu dalam kertas. 2 kertas itu diasingkan lalu diletakkan di bawah sejadah. Kita dikehendaki melakukan solat istikharah tu sebanyak 3 kali. Setiap kali selesai solat istikharah tu, cabut salah satu daripada kertas itu dan lihat yang mana kita dapat. Kalau dapat 2/3. Yang tu la pilihan kita.

Hmm, ana tak tau dia ambik kaifiat ni kat mana. Kalau boleh Ustaz bagi dalil yang bersumber ye.


Jawapan :

Soalan 1
myilham.com :

-wallahua’lam. yang penting, solat Istikharah ini sunnah berdasarkan hadith sahih yang diriwayatkan Imam Bukhari tsebut.

-Ada sebuah hadis yang menceritakan berkenaan istikharah ni :

“Rasulullah saw mengajar para sahabatnya melakukan Istikhaarah didalam semua perkara, sebagaimana baginda mengajar mereka surah daripada Al-Quran, Baginda berkata :
‘Jika sesiapa dari kamu perihatin terhadap sesuatu keputusan dia hendak melakukannya, maka lakukan solat 2 rakaat yang bukan dari solat fardu, kemudian berkata : Ya Allah, Aku memohon sesuatu yang baik daripada engkau menurut Ilmu engkau, dan aku memohon dari Engkau limpah kelimpahan engkau yang Maha Agung. Sesungguhnya engaku sahajalah yang Maha Berkuasa dan aku tidak mempunyai apa-apa pengetahuan. Engkau yang mengetahui Perkara yang ghaib. ya Allah, jika pada pengetahuanMu perkara ini baik bagiku baik didunia dan diakhirat, teguhkanlah ia bagi ku, mudahkanlah bagiku, dan berkati ia bagi. Dan jika pada pengetahuanMu ia adalah sesuatu perkara yang buruk untukKu dan juga agamaku, kehidupanku dan kesudahanku, maka jauhilahKu daripadanya, dan pergantikanlah kepadaku apa yang baik, dan redhakan aku dengannya” 
(H.R. al-Bukhari)

Jadi, solat istikharah ini memang wujud dan bukannya rekaan..


Soalan 2 


-istikharah dgn cara tersebut ataupun cara2 yang lain ( yg tidak bdasarkan dalil2 yg jelas ) lebih tdedah kepda bahaya dan keraguan. slain dari cara yg disebut, ada banyak lagi cara lain umpamanya selak halaman surah tertentu dsbg. secara peribadi, saya tidak bsetuju dgn cara2 tersebut. wallahua’lam. cuba baca artikel ust hasrizal btajuk ; fitnah petunjuk Istikharah.

-Kaifiat / cara melakukan solat istikharah adalah seperti mana yang disebutkan dalam hadis di atas.. iaitu solat 2 rakaat dan kemudiannya berdoa.. Menurut ibn Taimiyyah, lebih afdhal berdoa sebelum salam kerana Nabi s.a.w. memperbanyakkan doa sebelum memberi salam.

Kaifiat seperti yg diberikan oleh sahabat tuan hamba itu, tidaklah hamba mengetahui dari mana asal usulnya.. Adalah lebih baik tuan hamba meminta beliau mendatangkan dalil dan bolehlah kita sama2 kongsikan.. jika ternyata beliau juga tak dapat menjumpai hujahnya, maka di sini sangat perlu berhati2.

Dalam amalan Arab Jahiliyyah, unsur mencabut undi ni banyak dilakukan.. antaranya melalui kaedah undian anak panah, bagi menentukan nasib dan tindakan yg akan mereka lakukan.

Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak, dan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan Syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya.” (al-Maaidah : 90)

Pada pandangan Ustaz Love, kaedah cabutan kertas itu lebih kurang mcm amalan Jahiliyyah yg mengundi nasib melalui anak2 panah.. kenapa tak dipakai dadu je? hehe..

Kita kena faham maksud dan matlamat istikharah ni.. iaitu meminta bantuan Allah menunjukkan jalan mana yang patut kita pilih.. dan bukannya kita sendiri yg memilih kertas2 undi tersebut.. kertas undi adalah untuk dipangkah (dalam pilihanraya) dan bukannya untuk dipilih2..

Dan petunjuk istikharah menurut Imam Nawawi rahimahullah adalah melalui perubahan perasaan dan kecenderungan.. petunjuk melalui mimpi itu mungkin ada benarnya, tetapi bukan semestinya. Tapi, petunjuk melalui kertas undi, itu adalah petunjuk demokrasi, dan bukannya petunjuk istikharah.

WA

Cadangan Bacaan :

Muhammad Iqbal :

1) Infiniti terima kasih buat myilham.com dan ustazlove yang telah menjawab soalan saya. Terharu pulak. Jazakumullalhukhair ( semoga Allah membalas kamu semua dengan kebaikan ).

2) Jangan segan-segan nak bertanya saolan-soalan yang berselirat dalam minda anda kepada orang yang lebih mengetahui. Malu bertanya sesat jalan. Malu bertanya tak dapat jawapan.

Patah kalamku :
Kita diajar dengan pelbagai pelajaran. Dengan berbagai-bagai ajaran. Tapi, hakikatnya kita tak pernah diajar untuk mengaku kesilapan sendiri. Malahan menyalahkan pula orang lain. Fikirkanlah
 
Wallahua'lam

Muhammad Iqbal 
Baling, Kedah


7 comments:

  1. Assalamualaikum.

    baru mengenali blog dua tu disini,alhamdulillah :)

    {petunjuk melalui kertas undi, itu adalah petunjuk demokrasi, dan bukannya petunjuk istikharah}--> benarlah disini,lgpun..mcm pilihanraya pula rasanya heh :)

    petunjuk Allah beri bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya yg penting kita tawakal,percaya dgn ketentuan yg Allah berikan :)

    syukran dik,boleh jadi rujukan nanti.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum...

    terima kasih atas perkongsian ini. info yg bagus sbg panduan..

    SELAMAT BERPUASA

    happy blogging :-)


    regards,
    BLADE EDGE

    ReplyDelete
  3. salam

    kalau ibnuddin tanya sebab nak 'test', lepas ni dah tak boleh jawab lagi lah.he2

    gurau je^^

    ReplyDelete
  4. pasal letak kertas bawah sejadah tu... mmg bukan termasuk dalam kaifiat solat tu... (ni mmg cara desperate xtaw memilih)

    i've done this before tp xikut pun pilihan undian tu =p=p=p

    tp klu buat mmg xda apa2 masalah sbb bnda tu mmg xtermasuk langsung dalam solat tu.. just macam ABM (alat bantuan memilih)

    ReplyDelete

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter