6/13/11

Nak Jadi Ikan Di Lautan.



Asslamualaikum w.b.t

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.


Sambil-sambil berkesorangan. Diriku terimbau satu kata-kata daripada seorang guruku, Tuan Guru Haji Salleh.

 " Hidup kita sekarang perlu jadi seperti ikan di lautan. Walau air di lautan itu masin, namun isi ikan-ikan di lautan tak pernah menjadi masin."
comel~


Anda faham? Mari aku fahamkan.

Kata-kata tersebut, sering kali menjengah fikiran ini. Kadang-kadang, terfikir jugak, bolehkah aku jadi seperti 'ikan-ikan di lautan' itu?? Hmm, sukar tu.

 Anda pernah makan ikan laut. Tak kisah la walau hanya  ikan termenung atau ikan kembong. Janji ikan tersebut berasal dari laut. Setelah dimakan, adakah rasa isinya masin? Semestinya tidak kan, kecuali la ikan tu telah diproses untuk dibuat ikan masin.

Dalam keadaan di sekeliling tempat asal ikan-ikan tersebut yang masin, isinya tak pernah pun jadi masin. Kebal. Tak mudah terpengaruh dengan keadaan sekelilingnya. Hebat bukan.

Begitulah kita hari ni. Terlalu banyak serangan pemikiran atau ghazwul fikr dari pihak musuh Islam untuk menjahanamkan umat Islam yang mulia ini. Walau mereka tidak menghalakan senjata hebat mereka kepada kita, mereka sentiasa menyerang kita dari arah yang kita tidak sangka. Ya, semestinya serangan pemikiran. Mereka menyerang dari segenap aspek. Dari segi ICT nya dan banyak lagi.

Akibatnya, banyak aqidah dan hati umat Islam kini telah dicemari. Kotor dan terus hitam dek angkara mereka. Selepas itu terus memberi kesan terhadap akhlak generasi kini.

Oleh itu, antara langkahnya. Kita jadilah seperti ikan-ikan dilautan itu. Tidak mudah terpengaruh dengan keadaan sekeliling. Untuk terpengaruh dengan budaya yang baik, baguslah. Tapi jika budaya itu kuning, elakkanlah. pandai-pandailah kita membezakan yang hak dan batil. Ikuti yang hak, buang yang batil dan syubhah.

“It’s better to be alone than in bad company.”


Rasulullah S.A.W bersabda mafhumnya :

“Islam itu bermula dalam keadaan asing (ghareeb) dan akan kembali asing sebagaimana permulaannya. Maka beruntunglah orang-orang yang asing itu (ghuraba’).” 
(Hadis Riwayat Muslim, Shohih Muslim, Kitabul Iman, 1/350, no. 208 (Dari Abu Hurairah). Ibnu Majah, Sunan Ibni Majah, Kitabul Fitan, 11/485, no. 3976 (Dari Abu Harairah). Hadis Riwayat Ahmad, Musnad Ahmad, 34/25, no. 16094 (Dari 'Abdurrahman B. Sannah))





Muhammad Iqbal :

1) Sedikit renungan buat kita semua~

2) Insya-Allah aku akan mulakan pengajian iaitu persediaan bahasa di sebuah kolej di Kedah sebelum ke Mesir. Alahai, mungkin blog ni bakal sunyi sedikit lepas ni.

3) Baca jugak entri ni :Sudikah Kita Menjadi Ghuraba' . Jumpa lagi (^_^)


"Mari Jadi Seperti Ikan Di Lautan!"


Wallahua'lam


Muhammad Iqbal
Baling, Kedah




6 comments:

  1. salam akh..ana juga nak jadi seperti ikan jugak^_^

    btw.enta amik persediaan bahasa ke mesir ye?untuk bidang ape ye..?

    ReplyDelete
  2. teringin nak berenang2 mcm ikan tu :)
    ikan termenung?? adakah..

    nice one :)tak pernah terfikir pun..huhu

    ReplyDelete
  3. betul tu..jgn mudah terpengaruh..sekarang nie macam2 ada!!!

    all the best!!!

    ReplyDelete
  4. ayat ni ummi pun pnah sebut...iqbal sempat ke x tah dgn ummi?

    meh nak minx tlg skit bole...?

    http://sesedaporen.blogspot.com/2011/06/hujan-pun-tahu-berhenti.html

    ReplyDelete

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter