Seolah menjadi sesuatu yang ‘taboo’
jika membicarakan dalam masyarakat kita tentang ‘pemindahan dan perdermaan
organ’ suatu ketika dahulu. Bahkan hingga kini, ia adakalanya masih menjadi bahan
bualan yang agak ‘taboo’ walaupun pencerahan tentang isu ini telah diusahakan
oleh pihak-pihak tertentu.
“Eh
tak mudaratkan orang yang menderma ke? Dia kan masih hidup? Tak haram?”
Kata seorang mak cik apabila selepas jirannya mahu mendermakan organ.
“Tak
boleh, tak boleh. Haram. Ini sudah menyiksa mayat!”Respons seorang pelajar
yang baru sebulan bertalaqqi di hadapan dua guru keramat; ‘Ustaz Gugel’
dan ‘Sheikh YuTiub’.
Oleh kerana usaha untuk menuntut
ilmu dan mendapatkan pencerahan daripada sumber autentik tentang sesuatu perkara
itu sungguh sukar, tidak ramai yang memilih jalan ini. Yang mudahnya,
berkata-kata dan bercakap semberono dengan apa yang tidak kita ketahui. Nampak
seakan diri pandai tapi pada hakikatnya membodohkan diri.
Pindah dan Derma
Penciptaan manusia adalah penciptaan
kompleks paling terindah dan terbaik kurniaan ALLAH Subhanallah Ta’ala. Jutaan
sel dalam badan manusia membentuk sesuatu yang dipanggil organ. Jumlah organ
dalam badan manusia pula adalah sekitar 78 organ dan setiap organ itu berbeza
saiz, fungsi dan posisinya.
Subhanallah. Maka benarlah firman
ALLAH dalam surah az-Zaariyat ayat 21 yang menyoal kita dengan soalan yang
merentap aqal fikir kita.
وَفِي أَنْفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا
تُبْصِرُونَ
“Dan juga pada diri kamu
sendiri. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan (dalil-dalil dan
bukti itu?”
Pendermaan dan pemindahan adalah dua
perkara yang berbeza. Jika tidak berlaku pendermaan, maka tidak berlakulah
pemindahan. Kerana, jika organ atau anggota badan yang diperolehi itu melalui
proses jual beli, ianya satu proses yang HARAM menurut jumhur ulama. Organ atau
anggota badan manusia sangat mulia, ia bukan untuk diperdagangkan.
Apakah Ia Tidak HARAM?
Banyak pendapat ulama’ kontemporari
dan badan fatwa pada hari ini, mengharuskan pendermaan dan pemindahan
organ, dengan beberapa syarat yang ketat.
Syarat-syarat itu juga terbahagi
kepada dua; pemindahan organ manusia yang sudah mati kepada yang hidup
dan pemindahan organ manusia yang hidup kepada yang memerlukan.
Antara syarat pemindahan organ
manusia yang sudah mati kepada yang hidup :
1) Hendaklah
orang yang diambil sebahagian daripada anggotanya telah mengizinkannya
sebelum dia mati, dan dia adalah seorang yang berakal waras, sudah baligh dan
tidak ada paksaan atau telah diizinkan oleh walinya setelah kematiannya.
2) Hendaklah
terbukti dan meyakinkan bahawa pemindahan itu akan berhasil pada
umumnya.
3) Hendaklah
dipastikan bahawa pemindahan itu semata-mata untuk berubat dan bukan
untuk maksud dan tujuan yang lain.
4) Tidak
ada unsur kontrak jual beli dalam
pemindahan organ tersebut.
Manakala bagi syarat pemindahan
organ manusia yang hidup kepada yang memerlukan pula adalah :
1) Hendaklah persetujuan memberi itu atas kerelaannya dan bukan dengan paksaan.
2) Hendaklah pemindahan organ itu merupakan usaha yang terakhir serta dalam keadaan darurat bagi mengubati pesakit.
3) Hendaklah dipastikan bahawa operasi mengambil organ dan memindahkannya kepada pesaki itu pada umumnya berjaya menghasilkan faedah yang diharapkan.
4) Janganlah orang yang diambil organnya itu menempuh bahaya yang akan mengganggu keadaan hidupnya yang biasa. Ini adalah kerana kaedah syarak menegaskan bahawa bahaya tidak boleh dihapuskan dengan sesuatu yang boleh mendatangkan bahaya lain yang sama berat dengannya. Apatah lagi jika bahaya mendatang lebih besar daripadanya. Jika berlaku demikian bererti orang itu mendedahkan dirinya kepada bahaya dan hukumnya adalah tidak harus dari segi syarak.
Lihatlah, ia tidaklah semudah
seperti yang digambarkan dalam drama di kaca TV, sang lelaki dermakan matanya
untuk kekasihnya demi cinta. Islam tidak meluluskan atau mengharuskan dengan
cara yang begitu walau di mata kasar kita nampak seakan ‘mulia’.
Islam sangat rinci dan teliti dalam
membahaskan perkara sebegini. Bahkan perkara ini sudah pun dibincangkan di
Tanah Melayu dan sekitar nusantara seperti perdebatan tulisan antara Syed
Hussein al-Attas dengan Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS) yang dirakamkan
dalam buku ‘Biarkan Buta : Sekitar Perbahasan Ilmiah Derman Kornea Mata’ circa
tahun 1970-an lagi.
Institusi yang menyokong fatwa
mengharuskan ini adalah Majlis Fatwa Kebangsaan Jun 1970, Lajnah Fatwa
Al-Azhar (Fatwa 491), Darul Ifta’ Mesir (Fatwa 88/212), Majlis Ulama Indonesia
(29 Jun 1987), Lajnah Fatwa Kebangsaan Jordan dan Hai’ah Kibar Ulama Kerajaan
Arab Saudi (nombor keputusan 99).
Ulama’ yang senada dengan pendapat
yang mengharuskan pula adalah Bekas Mufti Republik Mesir Syeikh Dr. Muhammad
Sayyid Tantawi, Mantan Syeikh Al-Azhar Syeikh Jada al-Haq Ali Jada al-Haq,
Syeikh Abdul Rahman As-Sa’di, Syeikh Ibrahim Al-Ya’qubi, Dr. Rauf Syalabi, Dr.
Abdul Jalil Syalabi, Dr. Mahmud Ali Al-Syartawi, Dr. Hashim Jamil Abdullah dan
Prof. Syeikh Dr. Yusuf Al-Qaradhawi.
Ada juga pendapat ulama’ yang
mengharamkan, dengan hujah ampuh masing-masing dan memang mereka ahli dalam
berijtihad. Perbezaan ini bukan sebagai modal untuk berbalah dan berpecah, tapi
untuk perbahasan ilmu ini bercambah. Antaranya Syeikh Abdullah bin al-Sadiq
al-Ghumari, syeikh Muhammad Mutawali Sya’rawi, Dr. Hasan Ali Al-Syazili, Dr.
Abdul Salam Abdul Karim Al-Sukkari, Syeikh Muhammad Burhanuddin Al-Sambohli dan
Syeikh Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki.
Namun begitu, kita di Malaysia masih
tetap berpegang dengan pendapat Majlis Fatwa Kebangsaan negara kita yang mengharuskan.
Hidup Selepas Mati
Dengan keluasan ilmu dan fikiran
menjangkau masa yang dikurniakan oleh ulama kita dahulu hingga kini, pendapat
yang mengharuskan ini membawa banyak maslahah dan kebaikan untuk orang awam
terutama pada masyarakat berbilang bangsa di negara kita.
Dari keadaan itu juga membuatkan
perbahasan seputar isu ini makin bercambah. Bolehkan kita mendermakan organ
kepada orang bukan Islam? Bolehkah menerima derma organ daripada seorang kafir?
Apakah boleh dilakukan derma testis (bahagian yang mengeluarkan sperma)? Dan
banyak lagi persoalan-persoalan lain yang timbul.
Segala persoalan-persoalan tersebut
telah pun dijawab dengan tuntas oleh para ulama kita, tinggal kita pulalah
untuk berkerah kudrat untuk membaca dan memahaminya.
Oleh sebab itu tulisan ini tidak
terlalu disesakkan dengan perbahasan dalil dan kaedah-kaedah fiqh yang
mendalam, supaya mudah ditatap oleh pembaca awam. Tulisan kecil ini bolehlah
dijadikan sebagai penyemarak semangat untuk meneruskan pembacaan dan
pembelajaran lagi dalam bab ini.
Mungkin hari ini, amalan menderma organ dan anggota badan ini masih agak langka dan ‘taboo’ (terutamanya bagi bangsa Melayu) dalam masyarakat kita. Namun, jika kesedaran menyelamatkan nyawa orang lain ini dimulakan dengan kita masing-masing mendaftarkan diri menyatakan ikrar derma organ, maka tidak mustahil amalan ini mampu merebak sedikit demi sedikit, seterusnya akan membuatkan amalan ini tersebar luas.
Sesuatu kebaikan ini, adakalanya
tidak perlu pun cakap yang berhambus kencang, tapi cukup tingkah laku kita
sendiri yang berkata-kata dan menjadi contoh buat orang lain.
Bayangkan, betapa mulianya amalan
derma organ ini. Tatkala nyawa sang jasad sudah kembali ke pangkuan Tuhan untuk
bersemadi di daerah abadi, organ dan anggota jasad yang masih elok berfungsi
meneruskan ‘hidup’ untuk berfungsi di jasad orang lain. Manfaat fungsinya
diteruskan. Jariahnya masih kekal berjalan menjana pahala buat sang penderma.
Ya, organ itu masih hidup selepas
mati!
وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا
النَّاسَ جَمِيعًا ۚ
“…dan sesiapa yang menjaga keselamatan hidup seorang manusia, maka seolah-olah dia telah menjaga keselamatan hidup manusia semuanya…”
[Surah Al-Maidah (5) : Ayat 32]
“…dan sesiapa yang menjaga keselamatan hidup seorang manusia, maka seolah-olah dia telah menjaga keselamatan hidup manusia semuanya…”
[Surah Al-Maidah (5) : Ayat 32]
Rujukan :
Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri,
Pemindahan & Pendermaan Organ, UPSN Publications, Cetakan Pertama, April
2012
Syed Hussein AlAttas, Biarkan Buta :
Sekitar Perbahasan Ilmiah Derma Kornea Mata, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP),
Cetakan Pertama, 2015
Rakaman Video Perbahasan Derma Organ Dalam Islam yang disampaikan oleh Syeikh Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki.
Muhd Iqbal Samsudin
2202, 300418
El-Abbasiya, Cairo, Egypt.
No comments:
Post a Comment
Apa buah kata anda?
Page Blog ini : Fb Page
Twitter Saya : My Twitter