4/17/11

Kembara Menterjemah



Dengan Nma Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang~

Alhamdulillah, pada kali ini berkembara lagi. Lebih ekstrim dari kebiasaan kembara lain. Lebih berkrim cabaran kembaranya.

Menterjemah apa ??

Pada mulanya hanya untuk menterjemah beberapa barang di Institut Terjemahan Negara Malaysia ( ITNM ) bagi tujuan tertentu ( maaf, benda yang diterjemah tidak boleh dikhabarkan atas dasar privasi~ ). Tetapi biasalah, kembara kali ni dapat menterjemah pelbagai benda-benda lain. Pemikiran masyarakat, pengalamalan dan kehidupan bandar, penghayatan agama dan banyak lagi, Alhamdulillah ^-^ ~ . Kembara bermula dengan bertolak ke Padang Serai, Kulim untuk pergi ke rumah saudara Hamiduddin pada malam hari isnin. Selepas itu, kami bertiga ( aku, Hamiduddin dan Syahidul Amar ) dihantar oleh ibu bapa Hamiduddin ke Stesen Bas Kulim. Lebih kurang pukul 11 malam kami bertolak ke Bukit Jalil ( stesen bas sementara Pudu ).

Di sana kami bermalam di rumah Pak Su Hamiduddin di Seri Kembangan ( kot, kurang pasti tempatnya ) selama 3 hari 2 malam. Setibanya kami di rumah itu, selepas bersiap, terus kami ke Wangsa Maju untuk ke Institut Terjemahan Negara Malaysia ( ITNM ) di sana.

sempat shot dalam teksi



sedikit gambaran suasana dalam ITNM




Bangunan ITNM




Kaunter utama



errrr...
Semua terjemahan kami dijangka siap pada hari khamis iaitu mengambil masa lebih kurang tiga hari. Segala perjalanan kami di sana semuanya menggunakan kenderaan awam. Teksi, komuter, LRT, monorel dan kereta api . Memang agak mencabar kerana kami bukanlah pakar sangat dengan jalan-jalan disana. Namun di sebalik segala kesusahan itu, kami percaya, pasti ada sinar cahaya kesenangan di hadapan. Ayah selalu berpesan," jangan senang dahulu ( bermewah-mewahan ), kelak ditakuti akan susah kemudian" .

Kos penterjemahan sangat mahal. Sangat mahal bagi kami bertiga, kerana kami datang buka daripada keluarga berada atau keluarga ' datuk datin '. Kendatipun begitu, pengorbanan itu sangat diperlukan buat masa ini. Pengorbanan masa, tenaga, fikiran dan WANG !!


HAMIDUDDIN....Sedang menunggu LRT


Kekosongan masa iaitu pada hari rabu dan awal hari khamis, diisi dengan berjalan-jalan bersama pemandu pelancong kami, Pak Su Hamiduddin yang sangat baik hati : ) . Berjalan-jalan di pusat beli belah di sekitar Kuala Lumpur. Mid Valley, KLCC dan Times Square. Ke mana pun pusat beli belah yang dituju, satu tempat istimewa buat kami pasti dituju. Kedai buku!! Ya, itu keghairahan kami yang sama. Sangat seronok.


Berkembara tanpa kaca mata sangat sukar bagiku


Pada jam lebih kurang 11 malam, kami menaiki bas pulang ke tempat masing-masing. Terima kasih kawan-kawan. Kalian memang terbaik!!


Wallahua'lam

Muhammad Iqbal
Baling, Kedah




3 comments:

  1. btul kata ayah tu..
    susah dulu x per...
    jgn ssh kemudian...^^

    ReplyDelete
  2. Syukran. Nanti kita berkembara lagi jika ada kesempatan.Anyway, thanks for this post.Jazakallah.

    ReplyDelete
  3. Shamsuddin Amin: kata-kata ayah sentiasa saya ingati

    Mohamad Hamiduddin Ismail : afwan sahabatku~

    ReplyDelete

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter