3/26/18

Sang Bibliofil






Hajat nak hadiri kelas Tafsir Syeikh Dr. Abdul Ghaffar belum kesampaian lagi. Rinduku pada sang guru masih belum terubat.

Rupanya Masjid Al-Azhar belum pun siap ubah suai.

Solat zohor pun dijerkah suruh cepat-cepat keluar. Tak te.nang betul nak solat.

Alang-alang dah ada di Darrasah, teringat ada ustaz di Malaysia minta carikan dua kitab di Maktabah Darussalam. Sebelum ini dah check di beberapa maktabah, tak ada. Malangnya di Darussalam pun tak ada.

Tak apalah. Saya sebenarnya sangat takut nak masuk mana-mana kedai buku, sungguh diriku tak kuat melihat buku dan kitab di rak, sangatttt mudah tergoda.

Dan itulah yang telah terjadi kepadaku. Terbeli juga kitab. Berjaya juga cuba sebaik mungkin untuk tak beli kitab besar (walaupun ada juga sikit), cukuplah sekadar kutaib-kutaib kecil.

Ya tahun ini genre pilihanku kebanyakannya berkenaan al-Quran. Telah ku telanjur menchentainya sejak tahun belakangan ini.

Sejujurnya tak pernah lagi saya rasa bersalah sebegini teruk setelah membeli buku atau kitab, tapi kali ini teruk sangat rasa bersalah itu datang. Habislah simpanan kahwinkuuuu 😝. Tapi cepat-cepat pujuk diri, “Takpaaa, br1m kan baru masuk?” Hehehe








#CatatanMetropolitan
#Sa_orangBibliofil
#Darrasah #Cairo


210318



No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter