9/6/12

Siri 14 : Pindah


Setiap semua perkara, apabila tiba masanya, bila telah ditetapkan masanya untuk berubah, dia akan berubah. Hidup kita juga sering berubah. Sejak kecil, hingga hidup kita sekarang, tak terhitung perubahan dan pemindahan kita.

Sedar tak sedar, sudah hampir setahun Muhammad dan kawan-kawannya menetap di Hayyu Sabi'. Kini, perlulah terima hakikat untuk satu perubahan. Pemindahan ke arah kebaikan. Berpindah tempat tinggal ke tempat yang lebih dekat dengan kawasan pengajian dan bersedia untuk berdikari dengan lebih jitu dalam kalangan bangsa arab.


Malam satu Ramadan.

Pemindahan rumah bukanlah hanya proses pemindahan materialistik sahaja, tetapi juga mestilah cuba sebaik mungkin untuk berpindah secara holistik, termasuk rohaniyah. Azam baharu pemindahan diri, perlu diselitkan.

Pada saat kita berpindah inilah, antara waktu yang baik untuk kita mulakan hidup baharu, menjadi insan yang punya nilai hidup yang berkualiti.

Muhammad, tidak teragak-agak untuk gunakan peluang ini. Moga-moga berkat ramadan dan pemindahan rumah ini, membawanya ke arah hidup yang lebih bernilai kualitinya untuk Islam.

Pada hujung 30 sya'ban, mereka mula memunggah barang untuk dibawa ke tempat baharu. Dengan menggunakan lori kecil Chevrolet, mereka mengangkut barang-barang dari Hayyu Sabi' hingga ke Abbasiyah. Segala tenaga dikerah untuk menjayakan pemindahan mereka. Para ustaz dan teman-teman lain turut menyumbangkan tenaga. Bahagia sungguh hidup bersaudara atas nama Islam.

Sampai di Abbasiyah, langit sudah mahu mengufuk merah. Tak lama selepas itu, sahabat-sahabat yang tinggal di situ datang secara berjemaah untuk membantu mereka. Hidup bermasyarakat dan bergaul baik dengan semua orang membuatkan hidup kita jadi mudah jika kita dalam keadaan memerlukan bantuan.

Agak membebankan jika tiada bantuan untuk mengangkat kesemua barangan ke tingkat enam dengan menaiki tangga. Fuh, tinggi tu! Namun semuanya jadi mudah jika bekerjasama.

Tak lama selepas azan Maghrib yang menandakan masuknya bulan ramadan, semua urusan mengangkut barang selesai. Semuanya kelihatan letih sangat. Keringat peluh dilihat meniti di wajah-wajah.



Solat terawih pertama.

" Jom, hari ni kita pergi solat terawih dekat masjid wehdah. Jom ramai-ramai kita pergi.." Ceria seorang senior yang juga jiran rumah baharu Muhammad mengajak semua berterawih pertama pada malam tersebut.

Alhamdulillah, malam itu mereka kali pertama solat terawih di perantauan. Berjalan bersama-sama pergi ke masjid sambil berkongsi rasa mengerat ukhwah.

" Korang, bulan ramadan ni, kalau boleh plan la baik-baik. Bukan apa, berdasarkan pengalaman abang, kalau tak dirancang pengisiannya betul-betul, bulan ramadan di sini yang dikatakan lebih baik dari di Malaysia, boleh jadi paling teruk pula nanti. Ini la masanya untuk timba pengalaman berharga. Kutiplah dengan budiman." Nasihat abang Zul kepada para juniornya.

Ada betulnya cakap abang Zul itu. Wajarlah dibuat perancangan yang terperinci untuk menjadi graduan ramadan yang benar-benar berkualiti.

Kita bukan hamba ramadan, tapi hamba kepada Pencipta ramadan.


Wallahua'lam.


Muhammad Iqbal.
el-Abbasiyah, Cairo, Egypt.
6.9.2012
6:59 a.m


2 comments:

  1. Bangunan nmpak baru. :D

    berpindah:
    org kata, buang yg keruh ambil yg jernih.
    saya kata yg keruh dari tempat lama, jgn dibuang. ambil kutip letak tepi. jadikan pedoman ditempat baru.
    yg jernih dari tempat lama, tetap ambil. teruskan ditempat baru.

    selamat meneruskan perjuangan di tempat baru. :)

    ReplyDelete
  2. Ya, betul.

    # Rasanya, rumah Muhammad memang rumah baru. First hand.

    ^^

    ReplyDelete

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter