6/12/12

Cerpen : Driver Anakku

Assalamualaikum w.b.t

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.



[Cerpen]

Fatimah, seorang gadis sunti yang baik budinya. Walaupun bukan berasal daripada keluarga 'ustaz ustazah', kesolehahannya tidak dapat dinafikan lagi. Keluarganya hanyalah marhaen biasa-biasa, tidaklah dalam kalangan ilmuwan yang disegani. Dalam dadanya, terpilih untuk menghafaz Kalam Allah yang agung. Dia seorang yang amat taat kepada kedua ibu bapanya malah turut merangkul sebagai anak kesayangan di mata kedua ibu bapanya.

Lima tahun hidupnya sebagai mahasiswi berakhir dengan mendapat segulung ijazah dan segunung redha ibu dan ayahnya. Kini, sudah setahun dia bekerja. Semua orang senang dengan peribadinya, memang menenangkan hati.

Hingga suatu hari, ayahnya mula sedar yang anaknya ini sudah tiba masanya untuk diperisterikan insan bernama suami. Lalu, selepas berbincang dengan ibu si Fatimah, pendapatnya terus disuarakan kepada anaknya itu walaupun hakikatnya mereka masih agak berat mahu melepaskan intan payung mereka itu. Namun, mereka tahu, fitrah seorang manusia itu tidak boleh dihalang, tapi diuruskan dengan sebaiknya.

Fatimah selepas mendengar semuanya, angguk patuh dengan cadangan ayahnya dan turut akur juga dengan naluri jiwanya yang sudah patut berkeluarga. Maka, segala pinangan mula dibuka seluas-luasnya.

Si bunga yang pandai menjaga diri ini sudah sememang menjadi idaman ramai lelaki di luar sana. Bermula dari zaman di universiti dahulu hingga ke zaman pekerjaan, memang digilai ramai. Namun, sikapnya yang 'jual mahal sebentar' sebelum masanya menggambarkan betapa sukarnya untuk dapatkan gadis semulia itu.

Bagi ayahnya, tiada penetapan yang khusus buat bakal menantunya, tapi biarlah yang beragama. Itu sahaja. Tapi, bagi seorang ayah, mahu juga melihat anaknya bakal hidup dengan senang, supaya tidaklah sang suami nanti terlalu bergantung terhadap harta si isteri. Ringkasnya, mahu juga dia seorang menantu yang berharta.

Tak lama selepas itu datanglah seorang lelaki meminang anaknya. Ayah Fatimah terkedu melihat rombongan deretan belasan kereta-kereta mewah datang memenuhi laman depan rumahnya. Sungguh ramai yang datang, walau hanya sebuah pinangan, bukan lagi pernikahan.

" Mungkin ini petanda kesungguhan si lelaki ini yang benar-benar mahu memperisterikan anaknya". Getus jiwa kecil ayahanda Fatimah.

Sampai suatu ketika, di akhir kalam sebelum rombongan semua balik, tibalah dialog antara ayah Fatimah dan si lelaki yang datang meminang itu.

" Kamu ni nama apa? Maaf, pak cik terlupa." Soal si ayah Fatimah.

" Nama saya  Faisal Hamidi, pak cik. Pak cik boleh saja Faisal." Sambil dia membetulkan kolar kot hitamnya.

" Oh, sedap nama kamu ye. Kamu kerja apa? "

" Saya kerja Ketua Engineer di Kuala Lumpur. Saya senior Fatimah masa di universiti dulu, tu yang saya boleh kenal dia tu." Tersengih Faisal menjawab panjang.

" Maaf la nak bertanya, mungkin soalan pak cik ni pelik sikit. Dalam hidup kamu, apa yang kamu paling cinta?" Sengaja ayah Fatimah mengajukan soalan emas yang telah lama dia fikirkan.

" Begini pak cik, sejak saya kenal anak pak cik, hati saya tiada lain, hanya mencintai Fatimah sahaja. Hanya dia seorang sahaja di hati saya." Manis Faisal menyusun ayat laksana dalam filem hindustan kesukaannya.

Ayah Fatimah mengangguk pelahan sambil menguntum senyuman.

" Baguslah, bawak kereta tu baik-baik ye. Ada masa datanglah lagi.."

Sekelip mata laman rumahnya kembali kosong. Dia bersyukur melihat anaknya dipinang dengan cepat sekali.

Selang dua hari, datang lagi satu rombongan. Tetapi kali ini entahlah hendak dikatakan sebagai rombongan atau tidak kerana yang hadirnya hanya dua orang. Seorang lelaki yang hanya mengenakan t-shirt berkolar dan bersama ibunya yang berbaju kurung tudung labuh. Mereka hanya datang dengan sebuah kereta Kancil hijau tua 660ex, mirip miliknya.

Walaupun jejaka kali ini hanya berbaju biasa dan seluar slack, tidak seperti lelaki pertama yang datang beberapa hari yang lepas, namun panahan cahaya wajahnya tajam menujah hati ayah Fatimah. Seakan ahli tahajjud gitu. Dia kelihatan begitu rapat dengan ibunya. Apabila ditanya, rupanya dia sudah tidak punya ayah sejak berumur 4 tahun lagi.

Usai ibunya membawa hajat pinangan anak lelakinya. Tibalah masanya untuk ayah Fatimah pula berdialog dengan si lelaki tersebut sebagai buah akhir sebelum berangkat pulang.

" Maaf, kamu nama apa tadi, pak cik lupa pulak." Ayah Fatimah memulakan buah pertanyaan.

" Nama saya Muhammad Ibrahim. Insya-Allah, pak cik boleh panggil saya Muhammad, sebab saya suka nama tu." Balas Muhammad sambil mengukir senyuman ikhlas.

" Kamu kerja apa di Kuala Lumpur tu?"

" Hmm, saya hanya kerja sebagai driver saja".

" Macam mana kamu boleh kenal dengan anak pak cik ye?"

" Begini pak cik, sebenarnya ada seorang ustaz yang rapat dengan saya yang mencadangkan saya masuk meminang anak pak cik. Saya yang mintakan dia carikan  jodoh untuk saya kerana saya yakin dengan pilihan dia. Tapi, sebelum itu saya perlulah melihat sendiri dulu kan, itukan sunnah."

" Maaf la banyak bertanya, mungkin soalan ni pelik sikit. Boleh pak cik tahu, dalam hidup kamu, apa yang paling kamu cinta?"

Muhammad senyap seketika sambil tidak lekang dengan senyumannya.

" Cinta utama saya ialah buat Allah, Rasulullah dan ibu saya. Selepas itu insya-Allah isteri yang halal buat saya suatu hari nanti." Ringkas tapi padu jawapan Muhammad.

Ayah Fatimah juga turut tersenyum mendengar jawapan yang rasanya datang dari hati yang juga bercahaya.

Fatimah setelah diberitahu oleh ayahnya, masih memberi kepercayaan penuh kepada ayahnya untuk memilih. Namun, ayahnya mahu juga Fatimah dan ibunya lakukan solat istikharah bersama-sama dengannya untuk pastikan keputusan yang bakal diambil bukanlah hanya berpihak di kepada nafsu duniawi semata-mata, tetapi mahu minta juga petunjuk Ilahi yang hakiki. Moga segala-galanya berkat dunia akhirat.

Setelah beristikharah sekian waktu, mereka bersepakat hati mereka memberikan jawapan yang sama, iaitu jejaka berkancil hijau 660ex. Ya, itulah jawapan mereka bersama.

Walau jawapan itu sudah disepakati, namun jauh di sudut hati ayahnya timbul juga kerisauan. Tidak dipinta ia datang, tapi ia datang juga menerjah. Risau bagaimana nanti kalau anaknya hanya bersuamikan driver sahaja. Mampukan dia membahagiakan anaknya. Cukupkah makan pakai dia nanti.

Semua fikiran sebegitu tiba-tiba kembali terhakis mengenangkan kalam Ustaz Din yang pernah dia dengari ketika mendengar kuliah maghrib di masjid tempoh hari.

" Kita ni kadang-kadang pelik. Kita terlalu memikirkan dan berkira-kira dengan rezeki kita. Sedang ianya sudah pun di tentukan oleh Allah kepada kita. Apakah kita tidak yakin dengan segala yang telah diaturkan ke atas kita? Ingatlah, Allah lah sebaik-baik perancang buat kita semua."

Seminggu selepas itu, Muhammad Ibrahim selamat bertunang dengan Fatimah. Dan selepas sebulan, mereka terus bernikah.

Sebelum Fatimah selamat diijabkabulkan bersama Ibrahim pada hari itu, ayah Fatimah merenung pelik ke arah rombongan pengantin lelaki yang datang. Ayah Fatimah seakan tidak percaya melihat kemunculan bakal menantunya itu dengan bergaya meluncur laju ke halaman masjid kampung itu dengan kereta BMW 7 Series mirip seperti yang ditayangkan dalam rancangan Top Gear dalam tv itu. Muhammad dengan masih dengan gaya simplenya terus menuju ke dalam masjid bersama ibunya di sisi.

BMW 7 Series. Mewah kan?


Ayahnya menganggap mungkin bakal menantunya itu pinjam atau sewa daripada sesiapa untuk hari perkahwinannya. Ya lah, raja seharilah katakan. Dia menangguhkan pertanyaannya kepada bakal menantunya itu.

Masjid dipenuhi gelombang ucapan alhamdulillah sejurus sahaja Muhammad Ibrahim dan Fatimah selamat diijabkabulkan. Kedua-duanya tersenyum luas melambangkan mereka sudah melangkah ke alam baharu.

Ketika Muhammad berjalan bersama dengan mertuanya, tiba-tiba dia ditanya.

" Alhamdulillah, selesai jugak ye semuanya. Muhammad, kamu sebenarnya driver apa?"

Muhammad kali ini tersenyum lebar kepada bapa mertuanya.

" Sebenarnya, saya driver kapal terbang, ayah. Hihi."

" Oowh, kiranya pilot la menantu ayah ni ye. Kereta besar tu kamu punya ke?"

" Ya, insya-Allah. Kereta tu dulu adik saya pinjam sekejap, sekarang dia bagi balik dah. Kereta kancil tu dia punyalah."

" Macam tu rupanya, ayah ingatkan kamu driver apa sebelum ni, lupa pulak nak tanya, bijak betul kamu ye."

Mereka berdua ketawa kecil bersama.

" Tapi cuma pesan ayah, jadilah driver yang terbaik buat anakku Fatimah, bawa dia ke arah jalan Allah, bukan jalan mewah yang melalaikan."

" Jadikan dia, wanita syurga..."




Wallahua'lam


Muhammad Iqbal
Hayyu Sabi', Madinah Nasr, Cairo, Egypt.





9 comments:

  1. kahkahkah sungguh kelakar =p



    *jgn risau..mots selamat diekstrak ke dalam hati ecewah*

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum..

    mcm cerita dlm novel pula ^^

    alahai..sweetny...

    ReplyDelete
  3. driver ada banyak,betul jugak tu..driver kapal terbang :)
    drive towards His pleasure.

    ReplyDelete
  4. Besar dah sahabat saya yang seorang ini. Tak sabar rasanya nak mendukung anak saudara.. =)

    ReplyDelete
  5. Yui :

    Jangan gelak banyak sangat, hilang thiqah sat gi :P

    # Mots itu apakah?


    Kak Nazihah :

    W'slm.

    Hihi, saja ja nak try tulis benda-benda macam ni, tiba-tiba ja idea macam ni datang, bukan senang..

    ReplyDelete
  6. @ Syafawani :

    Saya dapat idea ni daripada pak su saya, dia cakap kawan dia pernah buat macam tu. Memang sungguh style, hihi.

    Aiwah, bizzob keda ( Ya, tepat sekali ) !

    ReplyDelete
  7. @ Ahyad :

    Shhhhhh....

    Kantoi la aku yad, nanti ada rezeki hang dukung la puas-puas =p

    # Jangan Lupa mai kenduri aku nanti :0 :p :p

    HEh!

    ReplyDelete

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter