2/1/11

Tips-tips Nak Popularkan Blog Baharu..



Assalamualaikum w.b.t

Dengan nama Allah, yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Aku mula menceburkan diri dalam dunia blog ini pada March 2009 .Aku bukanlah seorang yang pakar mengenai blog tetapi aku sering menolong rakan-rakan yang ingin menceburkan diri dalam bidang blog. Aku mula menjinakkan diri dalam bidang blog selepas melihat beberapa orang senior aku mempunyai blog mereka masing-masing. Aku lihat, melalui blog, mereka melontarkan isi hati mereka dan selalu berkongsi ilmu. Jadi aku pun teringin. Jadi aku buatlah blog aku sendiri. Tidak terlepas, aku juga sempat menubuhkan satu blog untuk badan dakwah di sekolah aku ( BADAR SBPIKP ). Suatu hari, rakan aku ( namanya Ahyad, ini blog dia ) pernah bertanya kepada aku. Sesuatu yang tidak aku duga iaitu mengenai blog. Pertanyaan itu terlangsung di laman Facebook. Aku pun menjawab persoalannya itu setakat yang aku mampu. Selepas beberapa hari, aku terfikir sesuatu. Hatiku terketuk untuk berkongsi tips-tips yang aku berikan kepada rakan aku tu dengan pengunjung-pengunjung blog aku. Tips-tips ini mungkin dianggap berharga bagi sesiapa yang baharu mula berblogging ( newbie ) tetapi jika anda merupakan otai mengenai blog, boleh la berikan komen dibawah untuk berkongsi apa sahaja. Terimalah tips-tips daripada aku, semoga bermanfaat.


"Sampaikan daripada aku walaupun satu ayat dan ceritakanlah riwayat daripada Bani Israel, dan sesiapa mendustai aku dengan sengaja, maka disediakan tempat baginya daripada api neraka." 

Ermm..
Senang sahaja,,

1 ) Hasilkan artikel menarik dan berfaedah

* Janganlah selalu sangat bercerita pasal diri sendiri. Seandainya anda selebriti terkenal, sememangnya orang akan ikuti perkembangan anda. Tetapi orang biasa macam kita ni, memang kurang la sikit.

*Hasilkan artikel yang tak lapuk di hujan tak lekang dek panas. Maksudnya, artikel itu orang boleh baca dan masih relevan dibaca sepanjang masa.

* Pastikan anda kurangkan perkataan singkatan dan banyak menggunakan bahasa baku. Kerana salah satu ciri blogger yang matang ialah menggunakan bahasa yang baku.



2) Kena rajin la sikit blogwalking dekat blog orang. Tinggalkan jejak anda di blog yang anda lawati. Contohnya jika melawat blog saya, pastikan anda tinggalkan kesan di shoutmix atau di bahagian exchange link saya.




3) Buat banner blog, supaya bila orang berkenan dengan blog kita boleh la dia letak dekat blog dia tanpa di suruh,,,

kalau tak pandai boleh rujuk di sini...http://rubbertapperz.blogspot.com/2009/09/cara-mudah-buat-banner.html

Macam aku punya kat bawah ni:

Photobucket

atau boleh cuba buat di sini Onlinelogomaker.com dan di sini http://www.bannerfans.com/banner_maker.php


4) Selalu exchange link atau banner blog dengan orang lain..


5 ) Bila ada entri baharu, postkan entri anda dekat  facebook sekali..






6) Setting blog anda yang memudahkan pengunjung

ingat, Rasulullah s.a.w. bersabda; mafhumnya :

"Permudahkanlah, jangan menyukarkan  "
               ( H.R Bukhari )


*Contohnya pada bahagian komen,

tolong pergi ke  : dashboard  > setting > comment> lepas tu scroll ke bawah sehingga jumpa Show word verification for comments? > tick pada 'no' > akhir sekali tekan save di bawah.

>>untuk belajar lebih mendalam lagi mengenai setting blog, boleh pergi ke sini1 dan ke sini2.

* Wujudkan shoutmix


8) Akhir sekali, antara yang paling penting, hantarkan blog anda kepada Google dan Yahoo!!, supaya mudah untuk dicari oleh sesiapa sahaja.

  • Untuk hantar blog anda ke Google sila klik SINI
  • Untuk hantar blog anda ke Yahoo!! sila klik SINI


 p/s : Jangan lupa untuk komen dan follow aku tau!!


Wallahua'lam


Muhammad Iqbal
Baling, Kedah.


6 comments:

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter