12/17/09

Mengapa doa tak dimakbulkan



Baca dan HAYATI kisah ini yang mengandungi 1001 pengajaran buat kita semua. Jangan hanya membaca sahaja tanpa menghayati dan mengamalkannya.

Dalam keseronokan kita pada hari ini, perlu kita lihat yang kita hanya banyak berseronok. Kalau kita berdoa pulak, setakat mengaminkan doa tok imam sahaja dan ada juga yang mwmbaca doa, tetapi tak tahu maksud doa yang dia bacakan itu apa maksudnya.  Kerana doa yang dia baca itu dalam bahasa arab (habis tu macam mana doa nak makbul??).

Dah la tidak tahu maksud, tak mahu pulak berusaha mengetahui maksudnya. Kadang-kadang apabila kita ditimpa musibah, barulah kita hendak berdoa, tetapi alangkah nikmatnya jika sewaktu kita senang dan susah, kita sentiasa berdoa kepadaNYA. Kan doa tu senjata mukmin.

Ada juga yang mengatakan aku dah letih berdoa tetapi tidak pernah dimakbulkan langsung oleh ALLAH. Bersabarlah wahai hamba ALLAH.

"Dan Tuhan kamu berfirman ' Berdoalah kepada-KU, Nescaya AKU akan perkenankan bagi Kamu' "
(SURAH GHAFIR, Potongan Ayat 60)


Hayati kisah ini....

Suatu ketika Ibrahim bin Adham, seorang alim yang terkenal zuhud dan wara’nya, melewati pasar yang ramai. Selang beberapa saat beliau pun dikerumuni banyak orang yang ingin minta nasehat. Salah seorang di antara mereka bertanya, “Wahai Guru! Allah telah berjanji dalam kitab-Nya bahwa Dia akan mengabulkan doa hamba-Nya. Kami telah berdoa setiap hari, siang dan malam, tapi mengapa sampai saat ini doa kami tidak dikabulkan?”

Ibrahim bin Adham diam sejenak lalu berkata, “Saudara sekalian. Ada sepuluh hal yang menyebabkan doa kalian tidak dijawab oleh Allah.

1)Pertama, kalian mengenal Allah, namun tidak menunaikan hak-hak-Nya.

2)Kedua, kalian membaca Al-Quran, tapi kalian tidak mau mengamalkan isinya.

3)Ketiga, kalian mengakui bahwa iblis adalah musuh yang sangat nyata, namun dengan suka hati kalian mengikuti jejak dan perintahnya.

4)Keempat, kalian mengaku mencintai Rasulullah, tetapi kalian suka meninggalkan ajaran dan sunnahnya.

5)Kelima, kalian sangat menginginkan syurga, tapi kalian tak pernah melakukan amalan ahli surga.

6)Keenam, kalian takut dimasukkan ke dalam neraka, namun kalian dengan senangnya sibuk dengan perbuatan ahli neraka.

7)Ketujuh, kalian mengaku bahwa kematian pasti datang, namun tidak pernah mempersiapkan bekaluntuk menghadapinya.

8)Kelapan, kalian sibuk mencari aib orang lain dan melupakan cacat dan kekurangan kalian sendiri.

9)Kesembilan, kalian setiap hari memakan rezeki Allah, tapi kalian lupa mensyukuri nikmat-Nya.

10)Kesepuluh, kalian sering mengantar jenazah ke kubur, tapi tidak pernah menyadari bahwa kalian akan mengalami hal yang serupa.”

Setelah mendengar nasihat itu, orang-orang itu menangis.

Dalam kesempatan lain Ibrahim kelihatan murung lalu menangis, padahal tidak terjadi apa-apa. Seseorang bertanya kepadanya. Ibrahim menjawab,

“Saya melihat kubur yang akan saya tempati kelak sangat mengerikan,sedangkan saya belum mendapatkan penangkalnya. Saya melihat perjalanan di akhirat yang begitu jauh, sementara saya belum punya bekal apa-apa. Serta saya melihat Allah mengadili semua makhluk di Padang Mahsyar, sementarasaya belum mempunyai alasan yang kuat untuk mempertanggungjawab kan segala amal perbuatan saya selama hidup di dunia.”

WALLAHU'ALAM


Silalah meninggalkan komen atau nasihat kepada aku insan yang serba kekurangan ini. Nasihat atau komen anda amat-amatlah aku harapkan dan dahului dengan ucapan jutaan TERIMA KASIH. Dan melalui komen atau nasihat anda juga aku dapat berkunjung kembali ke blog anda, insya-ALLAH..

3 comments:

  1. terasa diri ini amat kerdil disisiNya.

    ReplyDelete
  2. ermm bnyk sbb Allah xkbulkan doa smeone 2..renung2kn r diri.ape yg tlah kte wt, kte niatkan, kte mkn, n bnyk lgi.bnde2 yg kte ingt kcik 2 r kdg2 mempengaruhi redaNya

    ReplyDelete
  3. cadang dkt skolah nanti imam boleh baca maksud doa lepas sembahyang.......

    ReplyDelete

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter