12/7/09

Kuliah Agama di Pasar Tani..



Sebenarnya PENULIS hendak menulis entri sejak minggu lepas lagi, tetapi kita merancang Sang Pencipta yang menentukan, ye lah sekarang ni cuti pun dah tak macam cuti dah kan sebab dari pagi sampai petang pergi tuisyen.

Sebermulanya cerita, begini, tatkala penulis dan rakan karib penulis pergi ke pekan untuk mendaftarkan diri bagi menyertai tuisyen masa cuti, selepas itu, secara kebetulan, hari itu merupakan hari rabu dan di pekan ni kalau hari rabu semestinya di penuhi homo sapiens (nama saintifik manusia) tambahan pula sekarang merupakan musim cuti sekolah kerana pada hari rabu ini terdapat Pasar Tani (lebih kurang pasar malam jgk la cuma waktu siang je) seluruh peniaga-peniaga di sekitar daerah Baling akan berkumpul di sini bagi memperdagangkan  barang dagangan mereka dengan harga yang berpatutan (harga standard org Baling la).

Penulis pun pergi la meronda-ronda di sekitar pasar tani nih kerana bukan selalu dapat datang ke pasar tani ni sebab sejak form 1 lagi dah bermastautin kat asrama tambahan pulak skarang ni jarang balik rumah sebab dah pindah ke SBPI **. Tiba-tiba penulis dan rakan penulis terdengar bunyi seperti orang menjual ubat sebab orang yang jual ubat kat pasar kan selalu guna mic. Setelah semakin dekat, sudah terang lagi tersuluh dengan spotlight bahawa tanggapan kami 100% tersilap kerana yang bunyi semacam orng jual ubat itu rupanya bunyi seorang guru yang sedang mengajar ilmu tauhid kepada pengunjung-pengunjung pasar tani.

Penulis berhenti bersama rakan penulis untuk mendengar seketika kuliah tersebut. Kuliah tersebut di ajar oleh Dr. Jamnul Azhar Mulkan ketika itu dan penulis mendapat maklumat bahawa minggu seterusnya akan dikendalikan pula oleh Ustaz Syeikh Abdul Hamid dan kuliah ilmu tauhid itu menggunakan kitab Baquroh al-Amani hasil karangan Syeikh Ismail al-Fathani atau nama lain dia Pak Ndak E' (dlm slank kedah)-(berdasarkan pengetahuan penulis kerana penulis pernah belajar kitab tersebut).

Penulis terkesima(adik beradik terkejut jgk la) sebentar kerana penulis belum pernah melihat seorang guru agama yang mengajar di tengah-tengah kesesakan manusia atau di pasar. Selalunya apabila menyebut kuliah agama atau ceramah agama secara automatik otak kita akan berfikir bahawa ia akan di lakukan di masjid-masjid atau di surau-surau.

Pada akhir kuliah itu, penulis sempat mendengar ajakan daripada Dr. Jamnul Azhar Mulkan kepada ibu bapa untuk menghantar anak2 mereka yang hendak melanjutkan pelajaran ke timgkatan 1 untuk ke Yayasan Khairiah ( Sekolah Agama swasta) di Kampung Pisang, Kupang kerana ada satu tempat akan dibuka khas untuk pelajar bijak yang mana mendapat 5A dalam UPSR  bagi mempelajari agama dan pada masa yang sama belajar juga aliran sains dan  tempat itu ala-ala Maahad Tahfiz Sains di Kelantan jugak la yang mana para pelajar mesti menghafaz Kalam Allah (al-Quran) dan akan bergelar al-hafiz ketika keluar dari Maahad tersebut. Katanya, misi penubuhan Institusi Pendidikan Tahfiz Sains ini adalah bagi melahirkan ramai lagi golongan 'PROTAZ' (profesional dan pada masa yang sama merupakan ustaz) dan golongan seperti ini lah yang diharap dapat menjadi pemimpin masa hadapan dan golongan ini jugalah yang amat ditakuti UMNO kerana orang tidak faham Islam shj yang akan menyokong UMNO dan golongan yang faham Islam selalunya akan menyokong PAS. Akibat takut kebanjiran golongan ini, banyak usaha telah dan akan dilakukan oleh BN (termasuk rancangan untuk memansuhkan PQS-pendidikan al-Quran as-Sunnah dan PSI-pendidikan syariah Islamiah) untuk membendung golongan ini kerana takut sokongan rakyat terhadap BN akan merosot pada masa akan datang.

Di sisi Masyarakat

Pandangan  masyarakat kita sering berfikiran bahawa ceramah atau kuliah agama mesti di masjid-masjid atau di surau-surau atau benda-benda berkaitan dengan Islam mestilah dilakukan di tempat-tempat tersebut. Pandangan sebegini seharusnya kita 'throw away'(buang) jauh-jauh kerana Islam bukan sahaja di masjid-masjid atau di surau-surau bahkan Islam agama yang syumul ini sebenarnya 'is The Way of Our Life' iaitu Islam ini lengkap untuk dijadikan satu gaya hidup dan merupakan satu cara hidup yang patut kita amalkan. Jika dilihat pada agama lain, mana di ajar dengan terperinci gaya hidup agama mereka tetapi Islam sungguh terperinci sampaikan cara nak tidur pun diajar. Jika sebelum ni kita hanya pandai bermadah shj bahawa Islam is 'The Way of Life' tetapi pemikiran kita masih di takuk yang kuno (lama). Bagaimana di katakan pemikiran kita di takuk yang lama? Buktinya ramai dalam kalangan masyarakat kita hanya  buat ibadat pada bulan puasa (ramadhan) dan pada bulan-bulan lain amat3 kurang kadang-kadang tak buat langsung. Fenomena ini dianggap seolah-olah Allah hanya lah wujud pada bulan puasa shj dan pada bulan-bulan lain tidak. Contohnya cukup mudah, pada bulan Ramadhan la kita baru nak pegang al-Quran dan baca dan apabila baca pulak, tergesa-gesa nak habiskan 30 juzuk sampai tajwid pun ntah ke mana. Bagi penulis, baca cepat-cepat untuk dapatkan 30 juzuk pun tak guna jika sampai boleh membawa dosa pulak kat kita sebab baca dgn tajwid yang salah dan langsung tidak mahu merungkai mesej berharga yang berada di dalam Kalam ALLAH itu.

Pujian

Penulis memuji kepada Pas daerah Baling kerana berjaya menyahut seruan dakwah di mana sahaja dan tidak terhad dengan hanya di Rumah-rumah ALLAH sahaja dan amat memahami konsep 'Islam is The Way of Life'
.
Tanpa kita sedari sebenarnya cara ini juga telah digunakan oleh pendakwah-pendakwah Islam yang terkemuka seperti as-Syahid Imam Hasan al-Banna Rahimakumullah.

Kita boleh berusaha keras merangkul kalangan elit (penguasa) tetapi pada saat yang sama kita juga harus berusaha keras untuk merangkul kalangan yang lemah dan papa. Masih ingatkah kita dengan dakwah Imam Hasan Al Banna rahimakumullah yang dimulai dari warung – warung kopi? Namun pada saat yang sama, beliau juga berusaha mendekati para ulama Al Azhar Mesir.Tidakkah kita pernah merasa bahwa sebetulnya diluar sana banyak sekali orang – orang yang juga ingin merasakan nikmatnya sentuhan Islam? Mereka amat ingin, namun pada saat yang sama mereka merasa minder atau bahkan keindahan Islam yang indah itu adalah Islam yang eksklusif, bahwa Islam yang indah itu hanyalah milik orang – orang terpelajar atau orang kaya saja. Atau lebih tepat lagi mereka menganggap Islam itu kuno.

WALLAHU'ALAM



Silalah meninggalkan komen atau nasihat kepada PENULIS insan yang serba kekurangan ini. Nasihat atau komen anda amat-amatlah PENULIS harapkan dan dahului dengan ucapan jutaan TERIMA KASIH. Dan melalui komen atau nasihat anda juga PENULIS dapat berkunjung kembali ke blog anda, insyaALLAH..




No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter