4/25/16

Berbahasa

Jika kita meneliti biografi atau kisah-kisah insan hebat dahulu dan hingga era kini, salah satu tunjang kekuatan mereka ialah dengan bahasa.

Tidak kiralah apa sekali pun bahasa yang digunakan, kekuatan mereka mesti ada kaitan aspek aspek bahasa. Output paling jelas ialah pada tulisan dan percakapan mereka.

Mereka dibentuk dan membentuk dengan bahasa.

Bukan sekadar itu, sejarah bangsa yang mementingkan bahasa juga telah membuktikan bangsa itu bangsa yang kuat. Hingga dalam aspek aqidah bangsa, bahasa masih terkait.

Cuba kita fikirkan, mengapa ketika penjajahan Portugis dan Belanda yang sangat lama di Tanah Melayu, umat Muslim di nusantara tidak murtad secara besar-besaran?

Tetapi kitak tidak menjadi seperti umat Melayu di Filipina khususnya di Manila, yang masuk Kristian secara besar-besaran?

Mengapa kita tidak menjadi seperti orang Brazil dan Mexico yang masuk Kristian hasil dari penjajahan?

Apa rahsia bangsa kita?

Salah satunya, kerana suatu masa dahulu orang Melayu sangat rapat dengan karya persuratan Melayu-Islam. Penguasaan bahasa mereka tinggi. Karya-karya persuratan jadi benteng aqidah umat Islam.

Kesedaran memperkasa bahasa ini tidak mengikut umur, dan ramai saja yang belum sedar pentingnya bahasa ini hingga ke hari tua.

Jadi, antara langkah menjadi insan-insan hebat, ialah dengan bermula dengan memperkasa bahasa. Penguasaan bahasa-bahasa asing lain makin menambahkan nilai bahasa kita.

Kefahaman orang yang punya ketinggian bahasa amat berlain dengan orang biasa bahasanya. Contoh paling mudah, kita boleh lihat sendiri komen-komen pada setiap pernyataan status yang diberikan di Facebook, itu sangat mencerminkan bahasa setiap daripada mereka.

Kalau mahu jadi biasa, biarlah bahasa kita jadi biasa. Jikalau mahu menjadi hebat, hebatkanlah bahasa kita.

Shaykh Umar Farouk Abd-Allah bertanya, "Kamu tahu apa yang dibaca Malcolm X ketika dalam penjara."

Beliau menjawab, "Kamus. Beliau hafaz keseluruhannya."

...

Sekadar cetus ringkas orang yang tidak pandai berbahasa.


Wallahua'lam


Muhd Iqbal Samsudin
El-Abbasiya, Cairo, Egypt
1031
250416

No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter