11/26/15

Trik Fikir Gaya Ayah

[Nota Diri] [Nota Niaga]

Kalau suatu ketika dahulu, apabila terliur tengok iklan-iklan mengancam burger McDonald's dan ayam KFC, selalu saya minta ayah belikan.

Tapi, selalunya ayah tak akan belikan, dan mengajak kami fikir dengan cara lain.

"Mahai tu abang. Harga satu burger McDonald's tu kita dah boleh buat sendiri tiga empat biji burger dah. Nanti ayah beli roti dengan daging, kita masak sendiri. Jimat, boleh makan ramai-ramai."

Lalu, sehingga hari ini saya kira, ayah tak pernah beli McDonald's untuk kami.

Kalau minta dibelikan ayam KFC pula, pasti kata ayah, "Tak apa abang, ayam hat dalam TV tu mahai, harga tu dah boleh beli seekoq ayam dah kalau kita beli hat pasar malam. Nanti ayah pi beli ayam seekoq, kita balik goreng sendiri."

Untuk KFC, ayah hanya beli ketika ada kejayaan yang dirai, atau paling nak beli sangat pun ketika ada hari lahir. Syukur, dapat juga merasa.

Hari ini, apabila melihat iPhone 6 dipromosi di sana sini. Jiwa muda mana tidak terliur kan? Pasti teringin juga. Kadang-kadang, ada yang sudah melekat iPhone 5s di tangan pun masih terliur kencang mahu dapatkan iPhone 6.

Jadi, saya cuba aplikasikan trik gaya fikir ayah.

Tengok di grup Pasaf Mesir, ada yang jual iPhone 6 Plus RM3***. Maka, saya pun berfikir, dengan duit sebanyak itu, benda apa yang agaknya bermanfaat kepada orang ramai dan lebih bersifat kekal.

Terus saya ke mudah.my lalu cari kereta bawah daripada RM5000. Ya, sudah tentulah kereta second hand.

'Huish, banyak jugak noh. Kancil, kelisa, Toyota SEG, Honda Accord(90-an), Toyota Rush, Toyota Camry Auto (90-an). Kemaih gak rupanya.'

Kalau kereta yang dicari bawah RM10000, pastilah lebih elok.

Maka, fikiran saya terus menghala kepada kereta. Terasa kereta jauh lebih berbaloi walaupun second hand. Boleh jalan-jalan, bawa orang ramai, boleh sumbat stok buku-buku untuk jualan.

Kalau sehari meniaga untung RM500. Sebulan dah boleh dapat sekurang-kurangnya RM15,000.

Nampak sukar?

Itu kerana kita belum mencuba.

Ada orang main, pegang smartphone, langgan internet sebulan, main fb, main instagram, main whatsapp, main clash of clan, main itu main ini, tapi penghujungnya satu hasil pun tak ada. Hanya yang ada kisah cintan cintun yang tidak berkesudahan.

Ada orang lain, main smartphone juga, langgan internet sebulan, main fb, main instagram, main whatsapp, dah boleh jana duit lima angka. Semuanya mahu dengan tak mahu saja.
Akhirnya, dapat juga berfikir seperti yang ayah. Fikir membuat keputusan yang tepat, supaya tak jadi fakir, tanpa menjadi kikir.

Sekian.

image

Ya Allah, rezekikanlah sebaik-baik balasan atas segala kebaikannya kepadaku dan kurniakannya firdaus al-a'la dalam syurgamu nan indah.


Muhammad Iqbal
El-Abbasiya, Cairo, Egypt.
2342
041114

No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter