11/27/15

Tisu Deria Biasa

[Tisu "Deria Biasa"] [Nota Jalanan] [Nota Si Peniaga Buku]

Ralit saya membelai rasa sambil-sambil mengulit Merantau Ke Deli karya HAMKA dalam tremco. Di sebelah saya ada seorang perempuan arab, tiba-tiba menjerit kapada pemandu di hadapan, " Ala gambe yastho!", sambil membuat gaya ala-ala panggil waiter.

Tremco pun brek mengejut dan berhenti di tempat yang sedikit berair gara-gara hujan renyai sebentar tadi. Seperti biasa, saya perlu turun dahulu untuk beri laluan kepada perempuan arab tadi untuk turun ke destinasinya.

Setelah dia turun dengan selamat, saya pun ingin naik semula, tremco seperti biasa sedikit-sedikit telah berjalan, malangnya kasut saya bukanlah kasut ASADI yang boleh cengkam kuat tempat naik itu dengan baik, tremco mula memecut, lalu saya jatuh terjelepok menghandas tar bertongkatkan siku tanpa sedar.

Ah, bagai Rikishie menghentam kepala, malunya bukan kepalang.

Bangkit dari jatuh terus cepat saya masuk ke dalam tremco, duduk di depan di samping jendela (tapi tak nyanyi la Aku Tanya Apa Khabar, Aku Tanya Apa Khabar).

Pemandu beralih kepala kepada saya, lalu mentertawa sambil berkatakan sesuatu. Saya tak ambil pusing, takut-takut naga merah dalam badan saya keluar makan pemandu itu. Lantas, buku di tangan kembali dibuka berpura cool.

Tiba-tiba ada jari runcing mencuit bahu persis mahu meminta menjadi makmum. Pelik, terus saya toleh melihat.

Rupanya, ada gadis manis di belakang menghulurkan sehelai tisu dari beg tangannya sambil menyuruh saya mengelap siku saya. Tergamam saya, sembari mengucapkan terima kasih.
Saya letakkan buku dan mula mengelap kotor di siku, "Eh ada luka jugak rupanya..."

Tinggi betul common sense gadis arab ni, kalau saya mungkin tak sampai tahap itu, sebab saya selalu tak bawa tisu. Nasib baik buku-buku yang akan dihantar tak rosak, syukur. Kalau rosaknya, alamatnya berkelah makan sowabi' bil lahmah bersama pelanggan-pelanggan di hadapan Arabiata sajalah gamaknya.


Muhammad Iqbal
El-Abbasiya, Cairo, Egypt.
2159
290315

No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter