12/17/12

Logika.



Assalamualaikum w.b.t

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.





Entri ini ada kaitan dengan cerpen Dua Down.

Ketika usai kelas Phychology dalam dewan kuliah, saya teringat untuk bertanyakan kepada doktor tentang kadar keterencatan akal dan IQ bagi insan-insan Down Syndrome. Kerana, perkara tersebut tidak dinyatakan dalam buku yang department sediakan.

Namun, Allah Maha Mendengar, seorang rakan dari belah pelajar perempuan telah bertanya soalan itu. Syukur. Lalu, jawapan yang diberi ialah, insan-insan Down Syndrome ini punya kadar Mental Retardation ( MR ) dalam ketegori Moderately Retarded Patients ( imebecile ) atau boleh jadi hingga Severely Retarded Patients ( Idiot ).

Ciri-ciri Moderately Retarded Patients ( imbecile ) :

- Kadar IQ 30-50
- Trainable ( boleh dilatih ) dan Not Educable ( tidak boleh diajar ).

Manakala, ciri-ciri Severely Retarded Patients ( idiot ) :

- Kadar IQ dibawah 30.
- Not trainable ( tidak boleh dilatih ) dan Not educable ( tidak boleh diajar ).
- Mereka memerlukan Rehabilitation ( Pemulihan ) dan Institualization ( Penerapan ).

Nota : IQ untuk Mental Retardation ( terencat akal ) ialah di bawah 70. [1]

Begitulah apa yang telah termaktub dalam buku Phychology. Mendengar jawapan daripada doktor saya jadi puas hati. Soalan terbuku sudah terjawab.


Dua Down.

Sengaja saya buat cerpen itu berkaitan dengan penyakit Down Syndrome. Ianya pada saya merupakan cebisan idea besar dan cita-cita saya untuk menulis sebuah novel berkaitan dengan penyakit itu satu ketika nanti. Moga-moga tercapai cita-cita itu, insya-Allah.

Sebahagiannya logik diterima akal, sebahagiannya kurang logik. Kekurangan logik itu bukanlah hanya mahu buat sebuah kisah fantasi, tetapi hanya mahu mengajak kita saling berfikir dan terus berfikir.

Dalam cerpen Dua Down tersebut, sengaja saya akhirkan dengan penutup yang kurang logik pada akal manusia. Manakan boleh, dua kanak-kanak Down Syndrome, selepas berlaku kemalangan jadi manusia yang tinggi IQ-nya dan sangat bijak? Bahkan terjadi serentak kepada kedua-dua adik beradik itu.

Nah, memang tidak diterima dek akal!

Namun ada yang lupa, Allah itu Maha Kuasa, Maha Besar, Maha Mengetahui segalanya. Yang tidak logik, boleh jadi dengan izin-Nya. Tanpa ragu-ragu, yakin dengan kuasa Sang Pencipta kita semua.

"Sesungguhnya keadaan kekuasaan-Nya apabila Ia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah Ia berfirman kepada (hakikat) benda itu: " Jadilah engkau! ". Maka ia terus menjadi."
(Surah Yaa Siin 36 : 82)


Aqidah.

Ketika mana kita ghairah mencari ilmu lain, kadang-kadang kita terlupa satu ilmu yang sangat penting iaitu ilmu aqidah. Kadang-kadang kita pernah mempelajarinya, tetapi perlu juga kita sedar bahawa betapa lama juga kita telah meninggalkan ilmu itu.

Ada orang yang membesar dalam suasana kurang atau tidak menekankan cara hidup Islam. Lalu hidupnya tidak pernah endah betapa tingginya peri penting ilmu ini. Ianya mungkin mudah bagi sesetengah orang, tetapi ramai yang tidak ambil tahu.

Ramai juga yang dilahirkan dalam persekitaran gaya hidup Islam, namun nilai aqidah dalam diri tidak diletakkan sebati dan tertinggi dalam diri. Ada yang belajar, tetapi hanya untuk habiskan silibus, maka itulah yang akan kita dapat. Intipatinya dilupakan.

Bahkan, ketika anak-anak masih kecil, persoalan aqidahlah perkara pertama yang perlu diajar. Mengajar mengenal TUHAN bukan hanya mengenal HANTU. Realitinya, didikan ini, ramai yang telah meinggalkannya.

Lihat kisah Nabi Ibrahim 'alaihissalam, ketika hendak dibakar oleh penyembah-penyembah berhala, kisahnya tidak logik. Masakan seorang manusia yang dicampak ke dalam api besar yang marak menyala-nyala tetapi langsung terjadi apa-apa kepada dirinya.


" (Setelah tidak dapat berhujah lagi, ketua-ketua) mereka berkata: "Bakarlah dia dan belalah tuhan-tuhan kamu, jika betul kamu mahu bertindak membelanya! "

" Kami berfirman: "Hai api, jadilah engkau sejuk serta selamat sejahtera kepada Ibrahim! ".

" Dan mereka (dengan perbuatan membakarnya itu) hendak melakukan angkara yang menyakitinya, lalu Kami jadikan mereka orang-orang yang amat rugi, (kalah dengan hinanya). "

" Dan Kami selamatkan dia dan (sepupunya) Nabi Lut ke negeri yang Kami limpahkan berkat padanya untuk umat manusia. "

(Surah al-Anbiyaa' 21: 68 - 71) 


Singkap juga kisah Nabi Ibrahim 'alaihissalam yang diperintahkan Allah untuk menyembelih anaknya Nabi Ismail 'alaihissalam. Walau pisau yang telah diasah tajam, tetapi ketika mahu disembelih, pisau tersebut tidak berjaya memotong. Logikkah itu disisi akal kita?


Tetapi buat yang yakin seratus peratus kepada Allah, yang aqidahnya tiada cacat cela, pasti percaya tanpa banyak bicara. Imannya membenarkan segala-galanya.


Bukan api yang membakar, tetapi dengan izin Allah api itu mampu membakar.

Bukan pisau yang tajam itu yang memotong, tetapi dengan izin Allah pisau itu mampu memotong.


Hantar.

Saya tidak kisah jika apa yang saya tulis tidak diterima untuk dipublish atau sebagainya hanya kerana ianya tidak logik. Di sana ada ramai yang menulis kisah yang langsung tak logik dek akal, namun ditolak.

Yang dikisahkan, hanya apabila ada perkara-perkara yang salah dan cacat celanya dalam penulisan dan apa saja berkaitan diri saya, mohon ditegur. Itu sahaja.

Namun, tidak dapat dinafikan juga segala penolakan atau kritikan itulah yang akan membuatkan kita bergerak lebih kuat dan ke hadapan.

" Jika JK Rowling berputus asa ketika menghantar Siri 1 Harry Potter kepada penerbit buat pertama kalinya, tentu adikaryanya itu tidak wujud. Dan dia tetap seorang janda anak satu yang tidak dikenali orang.

Tetapi, JK Rowling menghantar kepada penerbit lain, masih gagal. Dia mencuba lagi. 11 kali mencuba, baharulah Penerbit Bloomsbury dari London sudi menerbitkan dengan bayaran muka 1500 pound. Buku itu cuma dicetak 1000 naskah, 500 daripadanya diberikan ke perpustakaan.

Keadaan berubah selepas itu. Kini kekayaan JK Rowling bernilai 7 bilion (hasil novel dan filem Harry Potter). Malah Forbes menyenaraikan JK Rowling antara 12 wanita paling kaya di Britain.

Pengajaran yang baik untuk kita semua teladani daripada wanita ini; jangan mudah berputus asa!" [2]

Moga, segala usaha dan amalan kita dikira sebagai amal soleh di sisi Allah. Moga-moga diredhai-Nya.

Tidak logik jika singa mampu dekat dengan manusia  hingga mampu dipeluk seperti memeluk teddy bear, tetapi andai diizinkan-Nya, semuanya mampu terjadi. ^^




[1] Brief Notes In Phychology. Prof. Mohamed Ghanem, Chair, Institute of Phychiatry, Ain Shams University.

[2] Status facebook seorang penulis, Ummuhani Abu Hassan.


Wallahua'lam.


Muhammad Iqbal
el-Abbasiyah, Cairo, Egypt.

16.12.2012
11.40 p.m


No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter