Assalamualaikum w.b.t

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Kuat. Lawannya??

Lemah. Bila lemah, kau lawan?

Saat kuat, adakah kau pernah ingat yang kau pernah lemah?

Tetapi saat kau lemah, pasti kau akan ingat pada masa kau kuat.

Kerana kau mahu kekuatan kau semula.

Kekuatan itu datang daripada engkaukah?

Tidak. Allah lah sumber segala kekuatan. Percayalah!



" Apakah manusia sangka bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan berkata ' Kami telah beriman', dan mereka tidak diuji?" 

( al-Ankabut 29 : 2 )


Ini medan ujian. Ya, dunia itu memang tempatnya untuk diuji.

Diuji sejauh mana kekuatanmu. Diuji sekuat mana kemegahanmu. Diuji sebaik manakah amalmu. Diuji seikhlas mana perjuanganmu. Diuji semurni mana hatimu.


" Dan sungguh, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta"


( al-Ankabut 29 : 3 )


Mata.

Dalam kitab-kitab tasawuf, bab yang pertama yang selalu diletakkan ialah mata. Sejauh mana pentingnya dua bebola ini, anda kita sendiri boleh menilainya.

Allahu Akbar. Hebat! Sangat hebat!

Bermulanya sebuah ibadah, bermula dengan mata.

Rasulullah Bersabda :
" Solatlah kamu sekalian sebagaimana kamu lihat aku solat."

( Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no.  631. )

Kita lihat orang lain buat kebaikan kita tiru. Ibu kita ajar kita membaca, kita lihat. Ayah kita ajar kita baca al-Quran, kita lihat. Kita tengok orang sedekah, timbul rasa ingin bersedekah. Berjalan ke rumah Allah, menggunakan mata.

Bermulanya maksiat juga dengan mata.

Awek hantar mesej rindu, kita baca. Tonton video porno, akhirnya membawa kepada ketagihan dan jenayah lain seperti rogol dan zina. Memandu kereta ke Pub untuk berhibur. Meng'ushar' awek-awek cun yang mengerbangkan rambutnya yang lurus.

Satu pahatan. 

Pagi yang hening. Hari itu merupakan hari akhir Kursus Pesediaan Bahasa Arab sebelum datang ke Mesir. Sunyi. Saya bersama seorang sahabat sempat bersarapan dengan salah seorang guru yang mengajar kami. Beliau marhaen Mesir. Menghafaz al-Quran sejak kecil. Di celahan itu, ada amanat yang beliau sampaikan. 

" Kalau mahu belajar apa pun, pasti perlu jaga mata. Baru mudah ilmu nak lekat. "

Lantas laju sahaja bibirnya mengeluarkan butir-butir ayat al-Quran.

" Katakanlah kepada lelaki-lelaki yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya ; yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sungguh, Allah maha mengetahui apa yang mereka lakukan."

( an-Nur 24 : 30 )


Pesanan itu saya ingat. Saya pahat.

Tetapi, hidup ini mesti diuji. Jika itu titik lemahnya seorang yang bernama lelaki. Ada sahaja asakan bertali arus menguji. Berat, sangat berat!



Ia menjadi lebih berat jika ada sekelumit niat besar untuk menjadikan diri sebagai seorang ahli al-Quran. Bukan main-main. Kalau mahu jadi ahlinya tidak semudah itu. Tambahan jika mahu teruskan niat itu pada umur remaja ini. Syaitan akan perangi habis-habisan! Arghh..



Adakah mahu berputus asa?

Subhanallah wa bihamdihi, Subhanallahil 'Azim.

Diri ini sangat lemah.

" Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya."

( al-Baqarah 2 : 286 (potongan) )

Dah tahu semua itu. Tapi tetap rasa diri ini lemah. Acap kali tersungkur.

Takut. Sangat-sangat takut. Takut terus tersungkur hingga ke pintu syurga. Na'uzubillahi min zaalik.


"Sesungguhnya syaitan ialah musuh kepada kamu, maka jadikanlah dia musuh. Sebenarnya dia hanyalah mengajak golongannya supaya menjadi penduduk neraka."

( al-Faatir : 6 )


Bersangka baik pada Allah. Kamu mungkin melakukan kesalahan yang sama. Kemudian kamu bertaubat. Kemudian kamu buat lagi kesalahan yang sama. Kemudian taubat lagi.

Jangan berhenti untuk terus bertaubat. Mohon selalu agar diakhiri kalam dengan kalimah ' Laa ilaha illallah'. Penutup hidup yang baik. Lazimi lidah dengah istighfar.

Astaghfirullahal 'Azim.

Astaghfirullahal 'Azim.

Astaghfirullahal 'Azim.


Kata ayahanda tercinta :

Kalau kamu rasa diri kamu down atau lemah, kamu ingat prinsip ayah.

" Jatuh. Bangun. Lawan!"



Wallahua'alam


Muhammad Iqbal,
Hayyu Sabi', Madinah Nasr, Cairo, Egypt.




6 Nasihat & Komen:

  1. xyah join la bengkel tu..mantap dah ni..hehe

    ReplyDelete
  2. aku insan yg lemah..
    hanya mampu berserah..
    aishhh menyanyi la pulak...

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum..

    fighting!! orang korea kata ^^

    semoga Allah kuatkan hati dan iman menempuh segalanya..insyaAllah

    doakan akak juga ya :)

    ReplyDelete
  4. mad din :

    tak payah la nak nyanyi sangat :p

    Yad :

    Insya-Allah, doakan saya disini :)

    Kak nazihah :

    insya-Allah. Terima kasih :)

    ReplyDelete

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter

 
Top