3/13/11

Jadilah Hamba Yang Bersyukur...

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Aku teringat pertemuan aku dengan si dia tempoh hari. Bukan teman wanita aku la ( aku ada gf ka? ), tetapi dengan seorang anak yatim ( tak pasti pulak yatim sahaja atau yatim piatu ). Cerita bermula apabila sebuah Jeep Pajero berwarna oren memarkir kereta di tapak parkir yang disediakan di medan selera. Aku kenal benar dengan Jeep Pajero oren itu, sebuah Jeep Pajero milik rumah anak yatim di Baling, Rumah Yakin al-Wadi. Tiba-tiba beberapa orang keluar dari kereta itu. Salah seorangnya ialah budak lelaki yang mengenakan songkok dan baju cap tiga keris ( monster brand ) . Budak itu kelihatan seolah-olah ingin datang kepadaku. Ya, tepat sekali, memang dia datang kepadaku! Lalu-lalu bermulalah sandiwara beli-membeli.

" Ya, adik, nak apa??" Aku bertanya dengan ramah.

" Arr, bagi sinar dengan metro," budak tu menjawab.

"ok," aku membalas.

"Adik tak sekolah ka hari ni??,," aku bertanya sambil mengikat surat khabar.

Budak tu hanya senyap seribu bahasa.

" adik form berapa sekarang??," aku cuba bertanya sekali lagi.

"saya form one". Jawab budak itu.

" Adik sekolah mana??," aku terus mengasaknya.

"Err, sebenarnya, saya tak sekolah bang, tak dak duit lagi." budak itu menjawab.

Sekarang tiba pula giliran aku untuk diam seribu bahasa. Terkesima.

Budak itu terus berlari ke arah Jeep Pajero tadi dan dengan pantas memasukinya setelah memberi RM2.50 kepadaku secara tergesa-gesa. Tak sempat aku mahu bertanyakan soalan lagi. Jujur, hati ini tersentuh melihat orang yang tidak dapat merasa nikmat belajar seperti orang lain. Bukan kerana malas, tetapi di sebabkan tidak ada duit.

Mutakhir ini, aku lihat banyak banner yang digantung di sekolah-sekolah menengah terutamanya. Pokok tidak akan bergoyang jika tiada angin bertiup dan tiada yang menggoncangnya. Itu memang jelas menampakkan para pelajar di Malaysia kini semakin tipis minat mereka untuk belajar.  Merka semakin leka dan lena dalam nikmat kurniaan Tuhan. Sentiasa menagih hedonisme . Tidak langsung bersyukur dengan kurnian yang diberikan. Prasarana yang disediakan kerajaan cukup hebat dan canggih. Kadang-kadang dirosakkan pula. Aduhh, jangan la kufur nikmat, nanti ditarik balik apa pun tarak..

Sabda Rasulullah S.A.W :
Sesiapa yang berusaha untuk menuntut ilmu, Allah akan mempermudahkan jalanmenuju ke syurga dan para malaikat mengembangkan sayapnya menaungi orang yang menuntut ilmu kerana suka akan mereka.
( H.R Abu Daud dan Turmuzi )

Gambar ini aku ambil di sekolah berdekatan dengan rumah aku.

SEKOLAH DI AFRIKA...Mereka tetap belajar walau dalam keadaan daif.




Sekolah di Utopia.


Juga sekolah di Utopia.


Ini sekolah atau kandang?? Ya ini sekolah di Gondor, Utopia.

i-KUP...ini sekolah di Malaysia.

Ini hasil tangkapan gambar aku di i-KUP



Hai orang-orang yang beriman! Makanlah di antara rezeki yang baik yang kami berikan kepadamu. Dan bersyukurlah kepada Allah jika memang hanya dia saja yang kamu sembah. (Al-Baqarah: 172)


Baik kepadamu maupun kepada nabi sebelummu telah diwahyukan: "Jika engkau mempersekutukan Tuhan, maka akan terbuang percumalah segala amalmu dan pastilah engkau menjadi orang yang merugi. Karena itu sembahlah Allah olehmu, dan jadilah orang yang bersyukur (Az-Zumar: 65-66)

Masakan Allah akan menyiksamu juga jika kamu bersyukur dan beriman? Malah Allah adalah pembalas jasa kepada orang mukmin yang bersyukur serta Maha Mengetahui. An-Nisa: 147


Ayat ini bersama dengan sejumlah ayat lain memberikan berita baik kepada orang-orang yang bersyukur kepada pencipta mereka:


Dan ingat pulalah ketika Tuhanmu memberikan pernyataan: 

"Jika kamu bersyukur pasti Kutambah nikmatKu kepadamu; sebaliknya jika kamu mengingkari nikmat itu, tentu siksaanku lebih dahsyat."
(Ibrahim: 7) 

Kurnia itulah yang disampaikan Allah sebagai berita gembira kepada hamba-hambaNya yang beriman dan mengerjakan kebaikan. 

Katakanlah: "Aku tidak meminta upah kepadamu atas seruanku ini, kecuali hanya kasih sayang dalam kekeluargaan. Siapa yang mengerjakan kebaikan, Kami lipat gandakan kebaikannya itu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun dan Penilai. (Ash-Syura: 23) 

Kaum Luth pun telah mendustakan peringatan Tuhan. Kami hembuskan kepada mereka angin puyuh, kecuali kaum keluarga Luth, mereka telah kami selamatkan sebelum fajar menyingsing. Suatu anugerah dari kami. Demikianlah kami memberi ganjaran kepada siapa yang bersyukur. (Al-Qamar: 33-35)

"Seandainya kalian menghitung nikmat Allah, tentu kalian tidak akan mampu
(An-Nahl: 18).





















Dulu aku kecik-kecik, aku tak suka sayur. Biasalah benda pahit siapa suka kan. Coklat nak la. Tapi aku sering dipaksa oleh ayah untuk makan semua jenis sayur dan buah. Kalau aku tak mau makan sayur, ayah aku akan pegang belakang kepala aku dan masukkan muka aku ke dalam pinggan yang penuh dengan nasi dan lauk tu. Perghh, memang best lah. Hasilnya, alhamdulillah, saya amat suka makan sayur dan buah sekarang. Tapi nak buat macam mana ayah aku memang garang sikit. Adakah anda senasib dengan aku??

Dari Suhaib ra, Rasulullah saw telah bersabda: 
"Pelik sekali keadaan orang yang beriman; semua urusannya baik, tidak berlaku sedemikian itu kecuali bagi orang mukmin, jika mendapat nikmat mereka akan bersyukur, maka syukur itu baik bagi mereka, jika ditimpa kesusahan pula, mereka bersabar, maka sabar itu baik bagi mereka."
[Hadis riwayat Muslim: 2999]



Wallahua'lam



Muhammad Iqbal
Baling, Kedah


4 comments:

  1. assalamualaikum

    ya kita kdg2 x bersyukur
    bila tgk org susah sedar sekejap je
    then still komplen balik lps tu

    moga dpt bersyukur berterusan dri x syukur lgsung!
    insyaAllah.

    ReplyDelete
  2. betul tu,
    insya-Allah..

    "Orang yang tidak pernah dibakar panas mentari, mustahil mengahargai rimbun berteduh"

    ReplyDelete
  3. Iqbal aku nak copy gambar pasal kat afrika tu pasai yag aku dah hilang. so mintak izin la noh..

    ReplyDelete
  4. Ahyad : Ambil la yad oii, tak kisah pun. Kongsi-mengongsi kan amalan muliaa, haha..

    ReplyDelete

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter