4/22/22

Pelaburan Pembelian Chest Freezer



Sejak beberapa bulan survey chest freezer di Shopee untuk diletakkan di rumah.


Puaslah membaca dan dan mengenali brand yang ada di pasaran, iyalah sudah semestinya tak mahu buat kesilapan dan tak mahu ambil risiko yang terlalu tinggi.


Sebelum-sebelum ini, kebanyakan barangan elektrik rumah hampir semuanya beli online; peti ais, mesin basuh, microwave, air fryer dan segala mek nenek lain semua beli online saja sebab lebih murahhh.


Kali ni nak beli chest freezer ni kena consider beli di kedai fizikal sebab kos postage dia mahal kalau beli online, almost RM100 jugalah, kalau yang besar lagilah mahal.


Chest freezer ada banyak jenis kapasiti, 80L, 100L, 120L, 150L, 180L, 200L, 250L, 300L, 400L, 500L dannn banyak lagi, bergantung juga pada brand.


Jadi kena buat keputusan la nak beli besar mana. Kena tahu barang apa yang kita nak masukkan, nak simpan lama mana, apa yang nak diniagakan.


Macam saya target nak guna untuk letak barang frozen untuk jualan, sebab itu saya panggil pelaburan, sebab saya nak berniaga.


Beli yang kecil takut tak muat nanti, jadi belilah yang sederhana besar. Target saya sekitar 300L.


Ada banyak brand di pasaran, selepas buat sedikit penyelidikan dan berdasarkan sedikit pengalaman sendiri dan orang lain, saya menyimpulkan brand-brand ini ikut ranking.


1.Haier

  • satu-satunya brand yang berani bagi general warranty 2 tahun, untuk kompressor 5 tahun. Tapi untuk model keluaran baharu saja, model lama sama setahun juga. Harganya pun jadi mahal.
  • Boleh beli di sini :https://invol.co/claip7m


2. Toshiba dan Sharp

  • ini warranty general setahun sahaja dan kompressor sama juga 5 tahun. 
  • High reliability, dipercayai zaman berzaman. Harga ada kasih dan sayang sikit.
  • Saya sendiri memilih Toshiba memandangkan punya sejarah yang baik dengan brand ini. Saya ambil yang 320L. Warranty dan performance tak meragukan.
  • Di Shopee saya tengok tak ramai beli Brand Toshiba ini, mungkin kurang popular.
  • Boleh beli brand Toshiba di sini  : https://invol.co/claip2m 
  • Sharp : https://invol.co/claip8p


3. Khind, Elba, Butterfly, Berjaya, Hisense


4. Morgan, Hitec, midea


Saya beli di kedai Siang Electrical di Kangar. Harganya lebih murah berbanding di Shopee dan Lazada. Tawar menawar sikit dan angkat terusss.


Antara yang perlu kita jangkakan ialah kenaikan bil elektrik kita bulan seterusnya. Moga pelaburan ini berkat dan berbaloi.





_____

Dr Muhd Iqbal Samsudin

Moga pelaburan ini berkat

Kangar, Perlis

1148H, 220422


No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter