1/15/19

12 Cara Elak Jerawat Tumbuh Membiak



Ramai yang sangat suka menjaga kecantikan dan kebersihan wajah.

Jangan salah faham, itu bukan sesuatu yang salah. Tetapi kita boleh terjemahkan usaha itu sebagai tanda syukur kita pada segala nikmat yang ALLAH berikan.

Jagalah, peliharalah sebaiknya rupa wajah yang telah ALLAH kurniakan kepada kita.

Apa yang telah dikurnia, inilah yang terbaik buat kita. Tidak perlu nak jadi cantik flawless persis artis, cuma perlu jaga kebersihan sebaik mungkin.

Semua ini dapat dijaga jikalau kita ada ilmu mengenai penjagaannya.

Saya sendiri yang menulis bukanlah sa-orang yang tulus mulus gebu kulit muka, tetapi ingin berkongsi atas kapasiti ilmu sebagai sa-orang doktor atau graduan perubatan.

Jadi, bagaimana caranya untuk jaga kulit wajah kita agar tak tumbuh jerawat?

Baik, saya akan terangkan satu per satu supaya mudah kita FAHAM dan AMAL ilmu ini.


1) Jaga kebersihan kulit

Kadang kita hairan, dari mana sebenarnya jerawat ni datang? Entah dari planet mana, tiba-tiba mendarat tanpa izin. Siap tumbuh membiak pulak tu. Geram.

Tetapi ketahuilah saudara saudari sekalian, bahawa jerawat ini tumbuh kerana ada bakteria di kulit kita, kebetulan pula masa itu liang pori-lori kulit kita dah tersumbat kerana banyak sangat minyak, dalam bahasa yang lain jarang dicuci. Sebab itulah jerawat tumbuh membiak dengan suka hatinya.


2) Tahu jenis kulit anda

Anda perlu kenal pasti apa jenis kulit muka anda. Kulit yang paling mudah untuk tumbuh jerawat adalah kulit yang berminyak. Minyak itu keluar daripada kelenjar sebaceous dari dalam kulit secara berlebihan. Kawasan yang selalu berminyak adalah kawasan dahi, hidung dan dagu, iaitu kawasan yang digelar T-zone.

Satu jenis kulit lagi yang mudah tumbuh jerawat adalah campuran kulit berminyak dan kulit kering.

Bila anda tahu jenis kulit anda, ia memudahkan anda untuk memilih produk penjagaan muka anda. Kalau tersalah pakai produk penjagaan muka, menggunakan produk yang tidak sesuai dengan kulit anda, ruang liang-liang di wajah anda boleh bertambah tersumbat dan akan buat jerawat tumbuh lebih banyak.


3) Lembabkan kulit anda

Kulit yang kering, boleh mengundang rekahan dan luka pada kulit, dan seterusnya mengundang bakteria membiak membuat jerawat.

Jadi gunakan pelembab wajah. Biar kulit 'stay hydrated'. Pilih pelembab yang 'fragrance-free' dan 'noncomedogenic moisturizers'.

Kerana banyak pelembab yang ada sekarang mengandungi 'oil', 'synthetic fragrance' dan ramuan lain yang boleh menyebabkan jerawat tumbuh lebih banyak.


4) Selalu minum air

Sekurangnya sehari 8 gelas air kosong. Biar badan juga 'stay hydrated'. Jangan minum air manis 8 gelas pula ya.

Kerana kalau badan kita tidak cukup air, ia akan menghantar signal kepada kulit untuk hasilkan lebih banyak minyak melalu kelenjar sebaceous. Bila keadaan itu berlaku maka jerawat akan tumbuh lebih banyak!


5) Hadkan penggunaan make up


Kurangkan memakai make up, kerana penggunaan make up yang banyak, boleh buat liang kulit di muka akan tersumbat hingga boleh buat jerawat tumbuh.

Go au naturel when you can. When you do wear makeup, avoid greasy, heavy foundation, and use products that are noncomedogenic, sheer, and fragrance-free.

Greasy or oily shampoos, body washes, shaving creams, and hair styling products may all cause pimples. To help prevent outbreaks, choose oil-free, noncomedogenic options.


6) Ops, jangan sentuh muka anda selalu

Tangan kita ini seharian memegang bermacam-macam benda. Macam-macam bakteria dan kuman lain yang melekat pada tangan kita.

Bila kita kerap sentuh muka atau garu muka, itu boleh mengundang bakteria berpindah ke muka untuk cetuskan outbreak!


7) Kurangkan pendedahan cahaya matahari

Dalam jangka masa yang singkat mungkin pendedahan cahaya matahari pada muka akan mengeringkan jerawat yang tumbuh.

Tapi dalam jangka masa yang panjang, kerapnya pendedahan kulit kepada cahaya matahari akan buat kulit menjadi kering dan boleh buat kulit jadi berminyak dan buat ruang liang-liang di muka tersumbat.


8) Jangan picit jerawat

Hati memang terasa puas bila memicit jerawat, kan? Haa ambik kau berani tumbuh kat muka aku!


Tetapi kesan seterusnya buat muka akan jadi lebih teruk!

Selepas jerawat itu dipicit, kulit akan berdarah, menginggalkan parut yang teruk dan menyemarakkan jangkitan kuman di muka.

Dalam kebanyakan keadaan, muka akan jadi lebih teruk!


9) Elakkan beberapa jenis makanan

Elak makan 'junk food', jajan-jajan, keropok yang banyak MSG itu. Elak makan makanan yang tinggi 'glycemic diet', makanan yang banyak karbohidrat.

High glycemic foods and beverages such as chips, baked goods made with white flour, and soft drinks spike blood sugar levels and are often less nutritious than low glycemic foods.

The study also found eating dairy (ya, cokelat yang anda suka tu) may trigger pimples.


10) Elakkan stress

Stress tak menumbuhkan jerawat, tapi stress boleh buat jerawat sedia ada akan jadi lebih teruk.

Berzikirlah, banyakan berzikir, kerana pada zikir itu, akan menjemput ketenangan. Fahami setiap zikir yang dizikirkan. InsyaALLAH stress akan mula beransur hilang.


11) Ubah gaya hidup


- Tidur awal, dapatkan tidur yang cukup
- Hadkan pengambilan gula, kurangkan makan manis
- Selalu bersenam
- Minum air kosong secukupnya
- Boleh jadikan Omega-3 sebagai supplement anda
- Selalu cuci muka, sekurang-kurangnya dua kali sehari
- Exfoliate your face. Gunakan skrub wajah sekitar 3 kali seminggu untuk elak jerawat tumbuh, dan gunakan pelembab muka.


12) Urus jerawat anda sebaiknya

Makan makanan berkhasiat, selalu bersenam, kurangkan stress, tak picit jerawat, mulakan gaya hidup sihat. Gaya hidup sihat itu tak boleh dicapai dalam masa sehari. Bila sudah hidup dengan gaya hidup sihat, barulah ia dinamakan 'gaya hidup'.

Jika jerawat makin teruk, pergilah berjumpa dengan doktor pakar dermatology. Mereka akan memeriksa anda sebaiknya dan beri nasihat yang sesuai untuk anda.




_____ Muhd Iqbal Samsudin
El-Abbasiya, Cairo, Egypt
2345, 150119

No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter