11/27/15

Meluah Pada Ibu

"Apa perasaan dapat meluahkan masalah kepada seorang ibu?"

Saya terdiam.

Dia menyambung lagi, "Aku tahu aku tak perlu sangat tanya soalan yang macam ini, dan aku sepatutnya lebih rapat dengan Allah, agar segala sisa masalah hidup aku, segala-galanya aku adukan dan tangiskan pada Dia. Aku tahu. Tapi teringin juga ingin tahu apa perasaan itu, kerana aku belum pernah sempat merasa."

Jeda. Deruan angin haba musim panas hampir 45 darjah celcius laju mengisi sela-sela masa.
Saya kaget. Belum saya tahu yang dia sudah tidak punya ibu. Tempat mengadu nasib, tempat berkarib.

Terus saya katakan, "Maaf aku belum tahu..."

"Tak mengapa, sudah lama pun berlalu, sejak aku darjah dua lagi." Kondisi bilik yang tadinya riang terus bertukar sayu.

Tanpa membiar lama, saya sambung perbualan, dan menjawab persoalan yang diutara. Walau perit, saya cuba juga menjawab baginya, untuk berikan cebisan rasa.

"Seronok." Sebut awal saya, dan saya menarik nafas baru.

Nafas dihela ringan lalu terus mula semula bicara, "Ibu ini unik. Mungkin kita jauh daripada mata dia, tetapi saat mendengar luahan kita, kata-katanya akan memujuk kita, kita akan ditenteram dengan bahasanya, suara dan bahasa yang sudah kita dengar sebelum kita keluar menjelajah dunia. Kita bagaikan dipeluk dengan seluruh perkataannya, seakan benar-benar masih hangat dipeluk dalam kasih dia."

Saya melihat mata dia. Kuyu menahan gagah. Barangkali rindu pada ibunya ketika ini memuncak.

Tidak saya sanggup lagi melihat dia berdurja, lalu saya ubah kepada tajuk cinta, untuk ukir kembali senyum-senyum indah di bibirnya.

Nun di pelosok hatiku, dirodok-rodok pilu.

Saya masih punya ruang merindu seorang ibu dan mengadu kasih pada dia bahkan masih mampu mendengar suaranya. Namun, ada yang tidak lagi punya ibu, hanya mampu merindu tidak mampu lagi mendekat erat, tidak mungkin pula dapat meraih kasih dan meluah yang tersisih.

Teman, percayalah padaku teman. Ibumu tetap akan bangga denganmu andai engkau masih setia taat pada Tuhan-mu.

Teman, percaya kataku teman. Kasih ibumu padamu tetap tidak berubah bahkan mengkin melebihi cintamu pada dia. Doakanlah dia agar dia bahagia di sana. Doa anak solehlah yang paling berharga buatnya di negeri sana.

Teman yang masih punya ibu, tiada lain kataku, hargai mereka sebahagia yang mungkin. Syurga kita ada di telapaknya. Taat seadanya, selagi dia taat pada Tuhan. Doakan agar mereka sentiasa disimbah rahmat Tuhan yang tidak pernah bertepi. Doakan juga segala dosa mereka diampun Tuhan, sebagaimana disebut dalam al-Quran.

Bersyukur dan hargai apa yang kita ada. Allah sentiasa ada bersama.


Pelukan paling indah. [Kredit : Google Image]
Pelukan paling indah.
[Kredit : Google Image]
Muhammad Iqbal
El-Abbasiya, Cairo, Egypt.
1710
080815

No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter