2/17/11

Golongan Anti Hadis : Awas !!


Artikel yang anda bakal baca ini adalah sumbangan daripada sahabat baik saya, Ahyad (setelah meminta izin). Aku membuat keputusan untuk berkongsi dengan anda semua kerana terdapat isi penting yang perlu diberi perhatian oleh kita semua. Ianya ialah berkisar tentang golongan anti hadis. Ikuti 2 artikelnya, rasss
 


Artikel ini adalah sambungan kepada artikel saya sebelum ini yang tidak sempat dihabiskan. Sila rujuk artikel lama untuk pencerahan. ARTIKEL LAMA 

Sudah semestilah tulisan saya pada kali ini agak ringkas sebab hanya sambungan kepada artikel lama. Baiklah, berkenaan dengan laman web e-bacaan tu, pada tahun lepas saya sudah mengajukan sendiri hal ini kepada pihak JAKIM semasa sesi bersama mereka ketika Lawatan sambil belajar BADAR ke JAKIM. Tapi saya pun tidak berapa faham penjelasan pihak JAKIM. Mungkin disebabkan saya kurang ambil perhatian. Yang pastinya yang saya ingat wakil dari JAKIM cakap mereka tiada kuasa menyekat laman web ini. Tak mengapalah.

Kalau kita buka homepage laman e-Bacaan tu, kelihatan kata alu-aluan yang dimulakan dengan Salamun Alaikum. Kita boleh lihat penjelasan daripada pihak laman web tersebut yang mengkritik Hadis Nabi kita. Dia menghentam Imam al-Bukhari. RUJUK SINI .Bila kita skroll ke bawah page tu kita boleh lihat kritikan terhadap imam al-Bukhari. Hmm bahaya betul kan. Bila kan baca artikel dalam web ni. Kita akan lihat banyaknya perkara yang pada kita hmm..Tak tahulah nak kata apa. Takut saya. Tengok cara mereka ni solat. Ya Allah. di mana Wuduk? Waktu? rakaat?

Oleh itu, saya merayu kepada rakan-rakan supaya teguhkanlah akidah kita agar kita tidak menyeleweng dari ajaran sebenar. Benarlah sabda Nabi kesayangan kita,

"Yahudi telah berpecah menjadi 71 golongan, satu golongan di surga dan 70 golongan di neraka. Dan Nashara telah berpecah belah menjadi 72 golongan, 71 golongan di neraka dan satu di surga. Dan demi Allah yang jiwa Muhammad ada dalam tangan-Nya umatku ini pasti akan berpecah belah menjadi 73 golongan, satu golongan di surga dan 72 golongan di neraka." Lalu beliau ditanya: "Wahai Rasulullah siapakah mereka ?" Beliau menjawab: "Al Jamaah." (HR Sunan Ibnu Majah)

Berpegang teguhlah dengan al-Quran dan Sunnah nabi pada akhir zaman ni. 

"Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam telah memberi peringatan kepada kami sehingga membuat hati kami bergetar dan air mata berlinangan.  Kami berkata:  Wahai Rasulullah!  Seakan-akan ini wasiat perpisahan maka berwasiatlah kepada kami.  Baginda  bersabda:  Aku wasiatkan kepada kamu agar tetap bertakwa kepada Allah, sentiasa mendengar dan taat walaupun yang memimpin kamu adalah seorang hamba Habsyi.  Sesungguhnya sesiapa yang hidup antara kamu selepasku akan melihat ikhtilaf yang banyak, maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa ar-Rasyidin yang mendapat petunjuk.  Peganglah ia dan gigitlah dengan gigi geraham.  Aku peringatkan kamu tentang benda-benda yang baru kerana setiap yang baru itu bid'ah dan setiap yang bid'ah itu sesat"(Riwayat Ahmad, Abu Daud, Turmizi dan Ibn Majah)

Saya bukanlah seorang yang alim untuk membidas golongan ini. Tapi saya rasa bertanggungjawab dalam menyampaikan benda ni. Jadi tambahkanlah ilmu kita. Saya risau ada antara kita yang merujuk web ini untuk mencari jawapan kepada masalah agama yang dihadapinya. Rujuklah web ini untuk hujah-hujah menentang dakyah golongan anti Hadis ni. Sekurang-kurang kita ada juga hujah untuk membidas golongan ini apabila kita didakyah oleh mereka. KLIK. Baiklah setakat ini dahululah tulisan untuk kali ini.
 
p/s : Berhati-hati dalam ber'copy' 'paste'. Takut-takut sumber yang diambil itu bertentangan aqidah sebenar Ahli Sunnah Wal Jamaah. Ingat, jika kita menolak hadis-hadis nabi, tambahan pula ianya hadis yang diketegorikan sebagai hadis sahih, maka aqidahnya telah tergelincir. Jazaakallahu Khair Ahyad.



Wallahua'lam


Muhammad Iqbal

Baling, Kedah.

1 comment:

  1. sangat bimbang dan risau akan gelincirnya akidah..
    moga sntiasa dalam jagaan Allah SWT..
    bersama golongan ahli sunnah wal jamaah..
    salaf

    ReplyDelete

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter