9/21/23

Pudina

Semasa kecil, antara pokok terawal yang aku berjaya tanam hingga tumbuh hidup segar dalam pasu ialah pokok pudina.

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1SDOxozUL44VcDfYusFGyJUQJcQB_E6jC

Pokok pertama yang aku berjaya tanam dari biji benih ialah pokok manggis.

Ianya satu kepuasan dan eksperimen sains yang paling menyeronokkan ketika itu. Melihat benih yang kita tanam tumbuh dan membesar hari demi hari membuatkan hati dan segala panca indera lain bergelumang rasa gembira yang tak terkata.

Di bidang menanam ini, ayahlah yang banyak mengajarkanku. Ayah ajar, ayah buat dan aku tiru. Bila menjadi aku gembira. Ia satu pengajaran indah buat sa-orang anak.

Bila sudah dewasa, pada hematku, bila seseorang yang ada pengalaman menanam pokok, dia akan membesar menjadi seorang yang lebih bersabar, tak gopoh dalam mendamba hasil dan bekerja kuat. 

Mana tidaknya, mana ada pokok atau benih yang tanam hari ini sudah dapat hasilnya pada hari yang sama?

Semuanya ada proses.

Cari benih. Sediakan medium tanaman. Cari tempat untuk menanam. Semai. Di siram agar cukup air. Dibaja agak cukup nutrisi. Bila sudah naik, apabila dikacau anasir serangga lain, kita racunkan pula serangga-serangga itu. Hari demi hari bersabar hingga akhirnya kita dapat menikmati hasil yang didambakan.

Proses itulah yang penting. Proses itulah yang perlu dilalui dan dihayati sebaik-baiknya. Tak perlu gopoh, kerana kebanyakan gopoh itu merosakkan.

Demikianlah pendidikan dan cara dibesarkan itu amat mempengaruhi tata adab sa-seorang itu.

____
Dr Muhd Iqbal Samsudin
Simpang Empat, Perlis
0820H, 210923

No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter