12/14/16

Doktor Yang al-Hakīm




[Doktor Yang al-Hakīm]



Selepas dua minggu sesi introduction bagi subjek tahun lima; Internal Medicine dan Paediatrics, grup kami memulakan round pertama dengan round Physical Medicine, manakala grup yang satu lagi memulakan round mereka dengan round Geriatrics.

Untuk round Physical Medicine ini, saya paling mengenang pesanan daripada seorang doktor kami, Dr. Sahar Fathi. Dia nampak masih muda namun sudah pun menjadi doktor pakar. Dan dia menceritakan yang dia mula belajar di fakulti perubatan pada usia 15 tahun. Wow! Saya syak beliau seorang genius, lalu dibenarkan masuk awal ke fakulti perubatan.

Memandangkan dia mengajar tajuk 'Electrotherapy' yang agak berat dan susah, juga hari sudah tengah hari, kelihatan ramai yang sudah mula mengantuk.

Lalu dia mula bercerita dan memberi nasihat.

Kata awalnya buat saya celik mata seluas-luasnya.

"Saya lebih suka jika gelaran doktor itu diganti dengan al-Hakīm. Kerana doktor itu seharusnya bersifat al-Hakīm; bijaksana dan berhikmah."

Dia menasihati kami agar memperbanyak pengetahuan am selain dari ilmu perubatan sahaja, dengan meluaskan radius bacaan merentasi bidang.

Kemudian dia bercerita berkenaan pengalamannya menjadi pelajar medik dahulu, dalam umurnya yang masih muda dari orang lain. Dia banyak menegaskan untuk meninggikan rasa ingin tahu kerana baginya, rasa itulah yang buat dia tidak jemu-jemu menuntut ilmu dan tidak putus semangat menimba pengalaman di hospital.

Dia juga mengingatkan dan menekankan kepada kami tentang pesakit. Pada setiap pesakit yang kita rawat, penyakit mungkin sama, tetapi setiap pesakit itu berbeza. Keadaan setiap pesakit itu berbeza dan management juga akan turut jadi berbeza, kerana sebagai seorang doktor yang al-Hakīm, kita seharusnya menimbang tara semua aspek untuk mendiagnosis dan merawat pesakit.



"You can have knowledge but knowing how to apply the knowledge is the wisdom. That’s the hikmah -- and that’s the difference between those who might know the hukam of Allah as a text -- and those who know when the hukam of Allah is applicable. That’s wisdom -- and this is how the Prophet ﷺ was constantly teaching his sahabah."

- Shaykh Hamza Yusuf



Apabila doktor menyebut tentang 'Menjadi doktor yang al-Hakīm, saya teringatkan pesanan-pesanan daripada Syeikh Dr. Yusri Jabr Al-Hasani, guru kami yang merupakan seorang muhaddith dan doktor pakar. Pesanan ini dinukil dan dikongsikan oleh senior saya, Dr. Ahmad Nazmi beberapa tahun yang lalu, namun hingga kini pesanan ini masih relevan serta sangatlah penting untuk difahami dan diamalkan. (Saya edit sedikit agar lebih mudah dibaca dan difahami)


______


"Jadilah Doktor yang Hakeem...Janganlah Engkau Jadi Doktor Mekanik..."
~ Syeikh Dr Yusri Jabr Al-Hasani

5th April 2013, Jumaat, 6.30am, Dars Sunan Ibnu Majah, Masjid Al-Asyraf,Muqattam
Bab Tibb (Kedoktoran).


Al-Fadhilatus Syeikh Yusri berpesan kepada kita semua pelajar-pelajar medik, dentist, pharmacy...akan prinsip sebagai Pegawai Perubatan semasa :


1- Hendaklah engkau meletakkan tugas kamu sebagai perawat kerana Allah dan untuk berkhidmat, jika engkau letakkan hadafmu untuk dunia dan wang SEMATA-MATA, maka akan tertanggal sifat IKHLAS dalam diri kamu.

Syeikh berkata : prinsip diriku, aku akan ambil bayaran apa yang perlu, jika pesakit tidak mampu, aku akan sedeqahkan khidmatku untuknya.



2- Doktor dan NASIHAT (consultation) sesekali tidak boleh dipisahkan, engkau adalah perawat bukan sahaja pada tubuhnya, tetapi juga pada ROHANINYA, sesungguhnya nasihatmu tidak ternilai dengan wang, jika engkau letakkan harga pada nasihatmu sehingga membebankan mereka, maka hilanglah keberkatan pada nasihatmu itu.



3- Jadilah seorang doktor yang Hakeem, kerana jika engkau jadi doktor yang Hakeem, engkau tidak akan menzalimi pesakitmu, jika engkau menzalimi pesakitmu, adalah kelayakkanmu untuk menjadi doktor MEKANIK, bukan merawat tubuh insan, tetapi seperti merawat kereta yang rosak!



"Syeikh, bagaimana untuk aku jadi seorang Doktor yang Hakeem?"

Syeikh menjawab dengan mudah, "Engkau tidak akan dapat jadi doktor yang hakeem dari buku, engkau perlu amalkan ilmumu dan istiqomah (practice makes perfect). Jika kau belajar pada suatu penyakit, maka engkau akan menghafal management penyakit itu. Jika di dalam imtihan, engkau akan berjaya, tetapi jika untuk pesakit, engkau akan gagal, di mana silapnya? kerana satu management, ENGKAU TIDAK APPLY UNTUK SEMUA PESAKIT, TETAPI ENGKAU PERLU SESUAIKAN MANAGEMENT PENYAKIT ITU MENGIKUT KEADAAN PESAKIT, kerana setiap pesakit, keadaannya berbeza-beza.


# You Need to Tailor Your Treatment According to Your Patient's Condition


* Begitu juga prinsip dalam menasihati orang lain, kita perlu memberi nasihat mengikut keadaan mad'u kita.

* Jika kita tidak betul-betul kompeten, maka kita akan membazirkan wang pesakit dan wang kerajaan untuk investigation(uji kaji yang diperlukan untuk mendiagnosis penyakit) yang tidak perlu, kita akan pescribe ubat yang tidak sesuai dgn pesakit sehingga pesakit jadi lebih teruk dari sebelum dia ambil ubat (penuh dengan side effect).

"Kita bukan jadi doktor yang MENG-ISLAH, tetapi kita akan jadi doktor yang MEMUSNAHKAN hidup orang lain..."



Take home message pelajar perubatan :

SEMUANYA BERMULA DARI TITIK "KEMALASAN".

DENGAN KESIBUKKAN YANG DIBUAT-BUAT.

HIDUP AKAN PENUH DENGAN ALASAN.

SEHINGGA MENGORBANKAN JIHAD ILMU YANG JADI TUNTUTAN.

TABIK DADA INGIN MENGISLAH, RUPANYA JADI PEMUSNAH MASA DEPAN INSAN.

JAWABLAH NANTI DIHADAPAN RABBUR RAHMAN!


Sama-sana kita islah diri kita, adik-adik Ain Shams, ingat pesan ini, kalaulah nasihat ini dibuang, amat rugilah kita. :-(




_____


Moga pada perkongsian kecil ini, ada manfaat yang dapat diambil dan diamalkan.

Wallahua'lam


_______

Muhd Iqbal Samsudin
El-Abbasiya, Cairo, Egypt.
2147, 141016

No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter