11/10/16

Tip-tip Menghadapi Dur Thani



Ada yang minta tip-tip menghadapi peperiksaan kedua dur thani. Ya, buat pelajar perubatan di Mesir.

Buat yang ingin mengetahui, peperiksaan 'Final Exam' di kebanyakan fakulti perubatan di Mesir ini ada dua peluang. Peperiksaan buat kali pertama dinamakan 'Dur Awwal', dan kalau lulus ngam ngam atau lulus cemerlang, alhamdulillah. Syukurlah banyak-banyak. Tetapi, kalau gagal, akan diberikan peluang kedua 'reseat paper' yang gagal, peperiksaan ini dinamakan 'Dur Thani'.

Saya tak adalah pandai sangat, tapi untuk pengalaman dur thani itu ada jugalah sedikit.

Sudah empat kali saya menempuh dur thani sebelum ini, dan alhamdulillah peluang kedua yang diberikan ini kebanyakannya saya berjaya tempuh, namun tidak terlepas juga dari menempuh kegagalan.

Stress memang stress. Tapi, atas kitalah semuanya, mahu terima dan lalui semua ini dengan cara yang bagaimana.

Ada juga subjek yang saya baca dan hadam, betul-betul dengan lelehan air mata. Susah ya Rabbi taktau nak habaq lagu mana. Tetapi semua itu akan jadi berbaloi dan manis selepas kita usaha sehabis mampu dan kita berjaya di hujungnya.

Moga tahun-tahun mendatang, kita tidak lagi diuji dengan dur thani yang teramat perit ini.

____



Apa yang perlu dilakukan dalam fatrah dur thani?

Di sini saya berikan secara ringkas.


- Bertenang, perbaharui semula niat, ingat kembali matlamat kita, pedulikan kata-kata buruk orang kepada kita.


- Fokus, fokus, fokus. Terus jalan!


- Tinggalkan semua destraction, contoh kalau laptop boleh ganggu kita, jangan dekati laptop dah, atau hantar kepada sesiapa untuk jagakan. Kalau perlu pindah ke rumah kawan, pindahlah. Berkorbanlah sebentar, demi sebuah kejayaan.


- Ketika dur thani, bagi saya kena buang ego atau rasa besar diri, pergi bergaul dan buat atau masuk studi grup dengan orang lain. Sebab masa dur thani ni kita mudah down dan putus asa. Kalau berseorangan ni, sekejap saja semangat, kemudian futur semula. Setan pun senang nak buat kerja dia hasut buat benda lagha. Selalunya, dengan moral support daripada sahabat-sahabat kita, kita jadi lebih kuat. Dan kalau selalu buat studi grup, kita lebih mudah ingat,dan lebih cepat cover tajuk yang kena baca.


- Buat jadual harian siap-siap sampai ke hari exam, dan disiplinkan diri ikut jadual ketat-ketat, jangan mengelat. Bila ada jadual, akan kurang risiko untuk kita buang masa dan nampak matlamat kita.


- Kalau cara saya, setiap subjek perlu ada buku nota. Apa yang kita dapat dan faham semasa studi, catatkan dalam bentuk yang mudah kita baca semula, untuk solidify memory masa nak dekat exam nanti.


- Past years questions jangan lupa buat, supaya kita sudah terbiasa dengan alam realiti dan tak gelabah dalam exam. Soalan yang selalu naik tu, catat balik jawapannya, hafal. Boleh jadi ada potensi akan naik lagi soalan tu.


- Tahajjud minta sungguh-sungguh kepada Allah. Selagi kita tak serius menangis berdoa ketika tahajjud, selagi itu kita belum cukup serius meminta kepada Allah.


___


Apa yang selalu saya ingat setiap kali menghadapi dur thani, "Selagi ada peluang, jangan lelah berjuang!"

Kita tidak berseorangan, Allah ada bersama kita.


Muhd Iqbal Samsudin
Baling, Kedah, Malaysia.
0947
120816

No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter