11/10/16

Tetamu Dari Tuhan




Aku ke Alexandria. Kali ini, tujuan aku hanya satu, iaitu untuk buat follow up untuk post-operative LASIK.

Sebelum ini, aku berkelana berseorangan. Ya aku pergi ke Alexandria berseorang dari Cairo. Bukanlah kerana aku berasa aku kuat dan tak perlu pertolongan sesiapa, tetapi aku tidak mahu susahkan sesiapa, sebab masing-masing punya kelas dan urusan masing-masing.

Sampai di Alexandria, terus aku bergerak ke klinik itu. Habis urusan follow up, aku terus ke rumah sahabat rapatku di sana. Dapat melihat senyum mereka pun sudah tidak mengapa, dapat mengubat rindu di hati.

Sahabat aku yang tinggal di tempat lain di Alexandria turut datang menjenguk aku. Aku jadi kagum dengannya dan dengan perubahannya.

Lalu aku jujur bertanya, "Dulu kalau aku mai masa musim exam, hang langsung tak layan aku. Tapi sekarang, walau tengah exam, hang sanggup mai kat aku. Kenapa?"

Tiada lapik-lapik. Terus aku tanya.

Dia mengakui akan sikapnya yang dahulu itu dan berkata, "Aku rasa, apabila aku tidak endahkan tetamu, markah exam aku tidak banyak-banyak juga, tak banyak bezanya kalau aku layan tetamu pun. Bahkan, kadang-kadang boleh jadi markah aku tinggi kalau aku layan tetamu. Sekarang, aku ambil keputusan untuk layan sebaik-baik layanan pada semua tetamu, pada semua orang yang mai melawat aku."

Aku terpaku mendengar jawapan tersebut. Jelas, aku juga merasai apa yang dia rasakan.

Pada tetamu itu, ada rahmat, yang tidak dapat dilihat, namun dapat dirasa dari hati yang bening.


_______

Muhd Iqbal Samsudin
El-Abbasiya, Cairo, Egypt
1456
250516

No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter