4/29/22

Akal Budi

 

Tak ramai yang merasakan bahawa ‘bahasa’ ini sangat penting, walhal setiap hari kita berkomunikasi di dalam talian dan di luar talian, menggunakan ‘bahasa’. 

Oh ironi.

Lalu dikesampingkanlah soal bahasa. Biar tidak tahu, biar compang terkurang, asal boleh taip, asal boleh bercakap-cakap. 

Katanya, “Asalkan orang faham, jadilah..”

Sebelum ini saya pernah menulis tentang satu cerita yang saya letakkan tajuknya sebagai ‘Deria Biasa’, diterjemah langsung dari perkataan asal ‘Common Sense’.

Selepas mengetahui terjemahan yang betulnya ialah ‘Akal Budi’ saya jadi fikir panjang. Ia satu gabungan perkataan yang menakjubkan, bahkan pemaknaannya lebih dari bahasa asalnya.

Mungkin ada antara kita menyangka ‘common sense’ itu bertimbang rasa, tapi sebenarnya salah. Bertimbang rasa itu ‘common sense’, tapi tak cukup menggambarkan keseluruhan makna, timbang rasa itu hanya komponen pendiri dalam ‘common sense’. 

Kalau seseorang mengatakan bahawa “kita perlulah bertimbang rasa”, itu bukan bermaksud dia mahu katakan “kita perlulah ada ‘common sense’”.

Tetapi kalau kalau dikatakan “kita perlulah ada ‘common sense’” itu bermakna kita mesti ada ‘akal budi’ yang di dalam ada terangkum sifat bertimbang rasa. 

Bila ‘akal budi’ digunakan, pemaknaannya lebih mendalam dan luas.


____

Dr Muhd Iqbal Samsudin

1113H, 290422

Kangar, Perlis






No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter