6/28/12

Diuji Untuk Mengingati


Assalamualaikum w.b.t

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.


Sakit itu lumrah buat yang hidup. Juga medan ujian untuk hamba-Nya. Tak kurang juga sebagai manifestasi ingatnya Sang Pencipta buat kita hamba dhaif lagi hina.

Namun, sedarkah kita?

Saya, ketika menaip ini, baharu sahaja reda demam yang melanda. Seperti biasa, selalunya demam akan datang berpekej dengan batuk dan selesema. Lebih menarik, tika saya direzekikan untuk sakit, ia merupakan masa study leave saya untuk final exam. Makanya, tak dapat tidak saya akan ketinggalan untuk studi berbanding kawan-kawan yang lain.

Kadang-kadang kita rasa macam masa kita diambil, hingga tak dapat lagi studi. Lalu yang muncul dibenak hati rasa stress! Rasa tension!

Tapi, kita selalu salah. Kita gagal berhusnuzzon atau berfikir positif. Lantas yang merana diri sendiri. Benda yang berhikmah ini, memang tak nampak. Kita hanya sedar ianya akan datang dalam pelbagai hikmah satu ketika nanti yang kita sendiri pun tak tahu bila tarikhnya. Dan berfikir positif itu lazimnya selepas kita sudah belajar ilmu mengenainya dan tak lepas, melalui pengamalan atau latihan yang kita sendiri yang cuba lakukan dalam hidup kita.

“Mungkin Allah beri aku sakit untuk beri kifarah dosa-dosa aku yang banyak”

“ Mungkin dengan kesakitan ini aku lebih bersyukur dengan nikmat kesihatan selama ini”

“Berkat kesakitan ini, mungkin Allah akan aturkan keberkatan masa buat aku study lepas ni”

“Dalam tempoh masa aku sakit ni, Allah mahu elakkan aku untuk buat lebih banyak maksiat atau dosa kepada-Nya”

" Alhamdulillah, aku terpilih untuk diuji."

Hidup akan lebih mudah dan indah bahkan meriah jika kita boleh berbaik sangka dengan Allah Subahanallah Ta’ala dan juga dengan hamba-hamba-Nya. Belajarlah dan latihlah diri kita. Insya-Allah, tak rugi!

Dalam tempoh sakit juga, andai berjauhan dari keluarga, kawan-kawan sangat penting. Apa-apa terjadi, merekalah yang akan banyak membantu. Pada waktu beginilah, kita dapat lihat, siapa dalam kalangan rakan kita yang caring dan cakna dengan perihal kawan-kawan sendiri.  Dan selepas itu, kita boleh ukur sendiri kawan-kawan kita.

Sabda Nabi Muhammad sallallahu a’laihi wa sallam :

“Bandingan orang-orang mukmin dalam kasih-sayang, kesian dan simpati sama seperti satu jasad. Apabila satu anggota merasa sakit, maka seluruh angota lain turut berjaga malam dan demam.”

 (Riwayat Muslim)

Sakit itu satu anugerah, bukan untuk disumpah seranah. Bersyukurlah setiap kurniaan daripada Allah.

Kita diuji sakit, moga-moga kita ingat, kita semakin dekat dengan hari mati.




Wallahua'lam


Muhammad Iqbal
Hayyu Sabi', Madinah Nasr, Cairo, Egypt.



3 comments:

  1. syok demam time study leave ni.. buleh berehat tanpa rasa bersalah..hahah

    ReplyDelete
  2. @ YUI:

    syok bagi kamu, tak syok bagi saya :p

    Orang nak study kot :)

    ReplyDelete

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter