11/26/15

Tips Niaga InstaShop : 1000 followers Dalam Masa Seminggu

[Nota Niaga]
image
1000 followers InstaShop Dalam Masa Seminggu

Sekadar berkongsi pengalaman.

Bagi yang mempromosikan buku menggunakan instagram, saya cadangkan, capai cepat-cepat followers sehingga 1000.

Berdasarkan pengalaman saya menguruskan instagram, ibnuDDin's Book Shop dan El-Kitab Shop, sejurus follower mencapai 1000, insyaAllah pasti order akan bertalu-talu datang.

Instagram boleh jadi lubuk niaga untuk capai keuntungan, tetapi semuanya hanya biar kena dengan caranya sahaja.

Ini adalah cara saya lakukan kepada dua instashop saya, ibnuDDin's Book shop dan El-Kitab Shop. Semuanya berdasarkan pengalaman, pembacaan, try&error dan pengamatan saya.

image
htttp://www.elkitabshop.net

image


Anda boleh 'beli' followers instashop dengan pelbagai khidmat yang ditawarkan. Ada yang menawarkan RM50 untuk 1000 followers. Tetapi followers yang diberikan bukanlah semuanya warganegara Malaysia, tetapi kebanyakan majoritinya warganegara luar. Jadi, followers yang kita dapat hanyalah 'hiasan' untuk meyakinkan pembeli.

Pada hemat saya, cara ini lebih mudah target pembeli dan lebih banyak berinteraksi dengan followers. Dan, sesuai dengan peniaga kecil instashop, yang tidak punya kedai sebenar di alam nyata.


☆ ☆ ☆

Ini serba sedikit yang sempat saya simpulkan. Ikuti tips ini.


[1]
Ketahui secara mendalam barang apa yang kita niagakan, dan tahu golongan manakah berpotensi besar untuk menjadi pembeli kita.


[2]
Pastikan ada target. Kalau mahu capai1000 followers dalam masa seminggu, maka paling kurang, sehari anda perlu dapatkan 143 followers. By hook or by crook.


[3]
Update instashop anda seiring dengan pencarian followers. Paling kurang sehari 3-5 kali. Kalau baru mula berniaga, lagilah perlu banyak update barangan niaga kita.


[4]
Kemudian, ini cara yang agak merenyahkan sedikit. 
Setelah anda tahu golongan yang berpotensi besar akan membeli barangan anda, maka tugas anda sekarang ialah pergi ke instagram orang lain, yang bertemakan sama dengan apa yang anda jual, follow lah followers mereka. Satu per satu, dengan penuh sabar, sedikit demi sedikit.
Instagram orang lain seperti artis atau sesiapa yang terkenal juga berpotensi, tetapi akan jadi kurang berfokus sedikit target kita. 
Contoh, kalau anda menjual barangan bertemakan keibubapaan, maka carilah instagram-instagram bertemakan ibu bapa. Banyak sebenarnya. Follow lah followers mereka. 
Dengan cara ini, mereka akan datang ke instashop kita untuk lihat barang dagangan kita. Perlu faham, tidaklah semua yang kita follow itu akan follow kita kembali, tapi insyaAllah akan ada juga yang follow, tambah-tambah kalau sasaran target pembeli kita benar-benar kena.


[5]
Maka, seterusnya, teruslah update instashop anda. Update dan update. Dengan cara yang betul. Followers anda akan perhatikan setiap apa yang kita update. InsyaAllah rezeki Allah itu luas.  Usahalah selagi ada kudrat ^__^



Wallahua'lam.
Muhammad Iqbal.
El-Abbasiyah, Cairo, Egypt.
1352
300914

No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter