11/10/16

Bukanlah Ditolak



Satu ilmu hidup yang besar perlu dipelajari, semasa melibatkan diri dalam persatuan atau apa jenis kesatuan sekali pun, ialah jangan pernah rasa diri kita ditolak secara total jikalau pendapat yang kita berikan dalam mesyuarat atau satu komuniti itu ditolak.

Itulah adat dan adab berada dalam satu kesatuan atau persatuan.

Dengan kepelbagaian pendapat yang diterima, bkan pendapat kita sahaja yang akan diterima dan ditimbang, tetapi pendapat orang-orang lain juga sama, akan turut diterima dan ditimbang.

Jika mesyuarat telah putuskan untuk terima pandangan orang lain dan pandangan kita ditolak, jangan berduka nestapa dan berdrama air mata.

Rileks dan bersabar dulu. Jagalah adab berjemaah sebaiknya. Anda bukanlah ditolak.

Mungkin hari ini pendapat kita dilihat tidak relevan, kerana skop mata besar melihat perkara yang berbeza dengan skop mata kecil kita.

Tetapi tidak mustahil, pendapat kita akan digunakan juga pada masa hadapan, tidak mustahil. Dan apabila ianya digunakan insyaAllah akan mengalir juga pahala buat kita, yakinlah.

Inilah ilmu hidup yang besar walau hanya dilihat kecil, kerana kita hidup dunia ini bukan berseorangan, kita hidup dalam kemeriahan rencam hemat insan.

Terus berjalan dan mengukir senyum paling ikhlas.


______

Muhd Iqbal Samsudin
El-Abbasiya, Cairo, Egypt.
2236
210416

No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter