11/27/15

Berakhlak Dalam Niaga

Semua orang punya emosi.

Semua orang suka dilayan dengan akhlak dan layanan terbaik. Hatta yang garang-garang dan yang berperibadi kasar sekali pun, suka jika dirai dengan santunan penuh akhlak. Dan itulah yang antara asbab Rasulullah sollallahualaihiwasallam diutuskan; buat menyempurnakan akhlak yang mulia.

Jadi, dalam berurus niaga, kita perlu juga pandai mengurus emosi dengan cara paling terbaik.

Tambah pula, dalam alam niaga ini, banyak bermain dengan manusia - raja segala emosi.

___

Jadi, persediaan pertamanya, pastikan emosi sendiri dahulu, biar lurus, biar stabil. Ini yang paling penting, kerana penentu emosi-emosi yang berhadapan dengan dengan kita nanti, ialah diri kita sendiri.

Kedua, emosi pelanggan. Perlu dibelai-belai semampu mungkin. 

Yang ketiga pula, emosi pembekal. Ini juga perlu sentiasa dibaja.

Bagaimana caranya?

Lihat kembali bagaimana akhlak al-Quran dan siapa yang mempunyai akhlak al-Quran.

Sama saja praktikalnya.

Sentiasa membalas yang baik-baik dan sopan-sopan walau dihina dan disumpah seranah (ya, peniaga perlulah bersifat tahan makian jika sudah terlanjur membuat salah dna meminta maaf, tahanlah sekejap, ini biasa dalam berniaga, pasti ada silap)

Jika berniaga online, baiki cara penyampaian tulisan kita. Tulisan biar ditulis dengan ejaan paling sempurna, yang apabila orang baca, orang boleh faham, bukan singkatan perkataan yang entah apa-apa dan serupa tidak pernah belajar Bahasa Melayu di sekolah. Ingat, kita mudahkan urusan orang, insyaAllah Allah mudahkan kita. Lagi pun kalau pelanggan tak faham atau salah faham, siapa yang akan susah? Siapa yang akan lari?

Jika berniaga di alam nyata, baiki segala penampilan dan keterampilan berbahasa dengan orang. Lebarkan senyuman, lemparkan aura positif. Barulah orang berminat mahu membeli dengan kita 

Bukan berniaga sahaja sunnah, tetapi berakhlak dan bersopan juga tidak terlepas, itu juga sunnah. Itu juga ada ganjaran pahala.

Semoga berjaya. Moga Allah murahkan rezeki kita semua.

Allahumma solli 'ala Sayyidina Muhammad.

#NotaNiagaibnuDDin

Muhammad Iqbal
Kuala Pegang, Baling, Kedah.
2343
280915

No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter