7/23/22

Pemergian Cikgu Hafizan Awang, Guru dan Warden SMKA Sik Kesayangan Kami

 Dalam banyak kematian yang amat memilukan, saya banyak berdiam diri di media sosial, sedih yang berombak ombak, buat diri ini terkedu untuk mengucapkan sa-suatu.

Namun, kematian guru kami yang mulia ini buat saya ingin menulis kebaikan-kebaikannya, saya mahu segala kebaikan-kebaikannya diabadikan dalam tulisan, agar dikenang sepanjang zaman dan saya sendiri tak akan lupakannya.

Saya masuk ke SMKA Sik pada tahun 2006. Antara kata-kata bapa menakan saya yang saya ingat, "Masuklah sekolah tu, exam cemerlang, sekolah cantik, budak-budak baguih, ketua wardennya sangat tegas."

Lalu saya masuk atas rekomen bapa menakan saya, iaitu Pak Long saya yang pada ketika itu masih bekerja di PPD Baling/Sik.

Generasi demi generasi sudah beliau asuh termasuk kami.

Pada awal saya masuk sekolah itu, gandingan beliau dengan Ustaz Lah sangat-sangat menakutkan. Tapi kedua-duanya baik.

Semua orang kenal dengan bunyi Yamaha Nouvo kepunyaan arwah yang amat kuat bunyinya. Bila arwah start saja motor, dua-dua bangunan aspura dan aspuri akan dengar bunyi dan mula bertempiaran bersiap untuk pergi ke surau. Dengar saja suara arwah buat pengumuman kosongkan asrama terus kecut perut. Berjumpa dengan arwah, siaplah rotan sedas (atau lebih).

Semua orang ada buat salah, dan yang sebaik-baik yang buat salah ialah yang segera bertaubat. Kecuali berbuat salah pada insan. Mungkin pada hayatnya ada yang arwah buat salah, kalau ada pada batang tubuhku saya sudah maafkan, dan saya harap murid-muridnya yang lain juga dapat maafkan arwah.

Saya sa-orang yang nerd ketika di asrama. Jarang sangatlah kena rotan dengan dia, tapi sepanjang tiga tahun lebih di sekolah itu, saya ada juga beberapa kali disebat arwah. Kebanyakannya kerana salah orang lain, tapi semua kena sebat. Yang betul-betul salah saya yang saya ingat hanya pi balik asrama masa waktu persekolahan untuk ambil barang tertinggal, nasib tak baik kantoi pula dengan arwah, memang mendapatlah sebatan.

Memang arwah garang, tapi anak-anak muridnya faham garangnya arwah shampir semuanya bertempat. Dan redha dengan cara didikannya yang banyak melalui teguran dan sebatan.

Gelaran 'anak cikgu pizan' ni selalu orang akan gelarkan kepada yang cikgu pizan buat baik, adakalanya saya juga digelar begitu, maklumlah nerd sangat waktu tu dan juga pernah jadi budak nasyid sat.

Apa-apa pun jasanya amatlah besar dalam sejarah sekolah itu. Terutamanya dari segi disiplin murid. Pengganti arwah sukar dicari ganti.



Berkali-kali saya tonton video ini, masih lagi ada sebak, masih lagi mengalir air mata ini 😢😢😢😢

Damailah dikau guru kami yang mulia, jasa besarmu amat kami sanjung, akan kami kenang hingga bila-bila.

Jikalau pada amalan kecil kami pada hari ini ada hasil dari didikan dan disiplin yang engkau perjuangkan dahulu, moga itulah pahala berterusan buatmu di sana. Terima kasih cikgu.

Kami pula akan menyusul 😢

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

أَللَّهُمَّ اغْفِرْلَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِعْ مَدْخَلَهُ وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالْثَلْجِ وَالْبَرَدِ، وَنَقِّهِ مِنَ الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتُ الثَّوْبَ الأَبْيَضَ مِنَ الدَّنَسِ، وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ ، وَأَهْلاً خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ ، وَأَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ ، وَأَعِذْهُ مِنْ عَذَابِ اْلقَبْرِ وَمِنْ عَذَابِ النَّارِ


____

Dr Muhd Iqbal Samsudin
Kangar
0232, 230722



No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter