6/8/17

Puasa dalam Haba




Hari ini suhu di Kota Kaherah sekitar 42°c. Tempoh puasa pula hampir 16 jam. Di pertengahan dan hujung musim panas ini nanti, barangkali akan lebih tinggi dari ini.

Sangat mencabar untuk pergi ke kelas di hospital dan menjalankan urusan harian di sana sini.

Buat yang ALLAH berikan taufiq untuk bertahan, iman yang tegap, InsyaAllah akan mampu bertahan​.

Perjalanan mahu ke hospital pagi ini saja saya lihat pekerja-pekerja lelaki dan perempuan selamba saja makan roti dan minum shai berasap di tepi jalan. Entahlah, barangkali mereka ada uzur. Husnuzhon sajalah.

Di tepi-tepi jalan, pekerja-pekerja yang mengutip sampah dan membersihkan jalan masih setia berjalan menjalankan kerja di bawah terik panas mentari.

Askar-askar pula gagah berjaga entah berapa jam di atas kereta kebal dan di tembok kubu mereka, sambil memegang senjata berat. Polis-polis juga sama, di tepi jalan kuat berdiri menjaga keselamatan rakyat.

SubhanAllah, kuat dan mulia sungguh mereka.

Dalam keadaan panas-panas begini juga, pujian dan tanda hormat patut kita berikan pada muslimah-muslimah yang masih istiqamah memakai pakaian labuh menutup aurat.

Sedang sa-orang laki-laki seperti saya yang memakai baju nipis ini pun bahangnya sangat menyiksa, apatahlah lagi buat mereka. Hail to them!

Datanglah apa jua cabaran, apa jua musim, sejuk atau panas, perang atau aman; tatkala iman masih ada, kita senantiasa akan rasakan bahawa ALLAH melihat setiap apa yang kita lakukan.

Daya ihsan sama sekali tidak sirna.

Terutama ibadah puasa yang sedang kita jalani ini, hanya kita dengan ALLAH sajalah yang tahu.

وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ ۚ [11:88]

#CatatanMetropolitan
#PelukRamadanDenganTaqwa


______
Muhd Iqbal Samsudin
El-Abbasiya, Cairo, Egypt
070617

No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter