10/5/16

Dua Jam Seminggu


5 Oktober 2016.

Sesi ini sudah masuk tahun keenam aku di bumi Kinanah ini.

Hari ini merupakan hari terakhir kuliah untuk bahagian introduction to 5th year dan hari ini juga kuliah pertama aku untuk tahun lima memandangkan aku baru sahaja tiba di sini kelmarin.

Kuliah bahagian introduction ini bercampur bersama pelajar-pelajar Arab yang lain dan selalunya para doktor juga mengajar menggunakan bahasa Arab 'Ammiyah. Bagi diriku, tidaklah sampai semuanya tidak faham, tetapi tetap akan ada beberapa perkataan atau ayat yang akan gagal diterjemah dalam minda.

Hari ini sedikit mengejutkan, doktor mengajar menggunakan bahasa Inggeris sepenuhnya. Syukur,

Selain mengajarkan tajuk Viral and Bacterial Infections in Children, Prof. Adham Hegazy banyak juga menitipkan nasihat.

Suka aku menyenaraikan nasihat-nasihat ringkasnya di sini, agar aku (dan insan berkenaan lain) dapat manfaat daripada nasihat-nasihat ini. Rugi kiranya mutiara-mutiara ini jika dibiar lupa tidak diambil manfaat.

____

1. Pergi hospital dan saksikan sendiri pesakit, dengan itu kita akan lebih ingat segala penyakit yang kita sudah belajar.

2. Prof. Adham sangat menyarankan pelajar-pelajar mengambil masa sekurang-kurangnya DUA JAM SEMINGGU untuk berada di hospital untuk belajar dan dedahkan diri dengan pesakit.

3. Tiada sesiapa akan marah kita kalau kita pergi ke hospital untuk belajar sesuatu, kerana di sini hospitalnya hospital universiti, memang digunakan untuk belajar. Pergi ke klinik atau jumpa pesakit dan ambil fail untuk lihat penyakit mereka.

4. Kenali betul-betul beza penyakit yang disebabkan oleh virus atau bakteria. Kesilapan diagnosis boleh mengakibatkan banyak keburukan kepada pesakit. Contoh, memberikan antibiotik kepada pesakit yang dijangkiti virus, ianya salah dan boleh menyebabkan komplikasi buruk kepada pesakit pada masa hadapan.

5. Berikan antibiotik kepada yang selayaknya. Kerana kesilapan memberi antibiotik kepada yang tidak sepatutnya boleh menyebabkan dua perkara berlaku. Pertama, kita akan dedahkan badan pesakit kepada antibiotik. Kedua, kemudiannya badan pesakit boleh develop bacterial resistant. Jika kesilapan preskripsi antibiotik ini berterusan dalam masyarakat kita, dan masyarakat mengambil sendiri antibiotik tanpa preskripsi yang betul, barangkali jangkaannya pada sekitar tahun 2050-2060 antibiotik sudah tidak lagi berdaya membunuh bakteria dalam badan kita.

6. Jangan sekadar hafaz setiap silibus pembelajaran, tetapi fahaminya secara mendalam. Dengan memahami, kelak apabila datang pelbagai jenis soalan atau situasi sekali pun, kita akan lebih mudah menanganinya. Pembelajaran di fakulti ini memang kelebihannya 'knowledge' berbanding 'practice', jadi jangan biar knowledge yang jadi kelebihan kita jadi sia-sia kerana selepas habis exam, kita sudah melupakan segalanya kerana kita hanya menghafaz tetapi tidak memahami. (Fakta : Kebanyakan pelajar Arab, mereka menghafaz buku medik persis mereka menghafaz al-Quran, word by word)

7. Berkenaan written exam, Prof mengingatkan buat sekalian kalinya, jangan sesekali meninggalkannya kosong tanpa sebarang jawapan. Just give scientific acceptable answer. Kalau kita faham, pasti kita boleh 'goreng'.

8. Tahun ini sudah tahun kedua klinikal yang amat menuntut pelajar berada di hospital, jadi pastikan kita ambil vaksin Hepatitis B, sebagai contoh kepada masyarakat kini dan kelak. Amat memalukan kepada medical personnel sendiri yang tidak mengambil vaksin Hepatitis B.


Sekian. Moga ada manfaat, hingga akhirat.

Wallahua'lam.


Muhd Iqbal Samsudin
El-Abbasiyah, Cairo, Egypt.
1100
051016

No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter