4/7/16

Panggilan Pelanggan Di Alam Maya

[Nota Niaga]

Sebelum saya menjadi penjual, saya juga seorang pembeli, dan sampai sekarang masih lagi sebagai pembeli.

Dan siapa sekali pun yang menjual, pasti ada ada pengalaman membeli dan menjual. Oleh itu, si penjual perlu menjiwai dan empati dengan kedua-kedua keadaan ini.

Dulu-dulu(sekarang tidak lagi), dalam sebulan, hampir 200-500 orang pelanggan perlu saya jawab mereka satu persatu untuk membeli buku atau al-Quran. Memang nak termuntah kalau tak pernah jawab WhatsApp sebanyak itu, terus hipoglesemia.

Kebanyakannya, tak terjangka dan tak tahu langsung dengan siapa kita berhadapan.

Lelaki atau perempuan?

Tua atau muda?

Tua sangat atau muda sangat?

Abang pencuci bangunan, Akak meniaga kantin, Cik Adik sekolah rendah, Mak Cik karipap simpang jalan, Doktor gigi, Professor, Engineer, Cikgu, Ustaz atau Ustazah?

Tak tahu. Kebanyakannya memang tak tahu.

Kadang-kadang teka jugalah melalui DP WhatsApp. Tapi tak semua yang jenis letak gambar. Kalau letak gambar pun kadang-kadang gambar perempuan tetapi lelaki, kadang-kadang gambar keluarga, tak tahu nak teka lelaki atau perempuan. Yang letak gambar kucing, lagilah tak tahu nak pilih lelaki atau perempuan.

Untuk teka semenanjung atau Sabah Sarawak boleh lagi untuk tengok pangkal nombor telefon. 95% tepat selalunya, kecuali kalau dia bekerja di luar.

Tetapi kalau saya tahu jantina, itu sangatlah memudahkan kerja. Kebanyakan order yang dapat tahu jantina, ialah daripada order melalui web atau blog, itu sudah satu rahmat kemudahan.

Yang perempuan saya akan terus gunakan "Cik". Tidak gunakan "sis". Saya tidak gunakan "Cikpuan" sebab ramai yang menganggap "Cikpuan" ini sama macam "Puan", untuk yang sudah berkahwin saja, walhal ianya boleh saja digunakan untuk kedua-duanya bahkan lebih memuliakan.

Lagi pun, perempuan yang sudah berkahwin sekali pun, mereka juga dahulu pernah bergelar "Cik", kadang-kadang gelar itu membuatkan mereka rasa muda, kalau ditegur untuk guna "Puan", barulah saya bertukar. Mudah.

Kalau lelaki paling senang, panggil saja "Tuan". Melayu, Cina, India, Indonesia, Brunei, Singapore, semuanya "Tuan", dan kebanyakannya faham. Kebanyakannya tidak kisah, tetapi ada jugalah dua tiga hamba Tuhan yang mulia, merasa diri mereka tidak layak dipanggil tuan, saya tukar kepada panggilan yang mereka suka.

Pelanggan yang berbahasa Inggeris, saya pun berbahasa Inggeris dengan mereka. Hormati mereka. Sama macam tips pergi temuduga.

Mudah.

Perempuan panggil "Cik", lelaki panggil "Tuan".

Panggil dengan gelar yang memuliakan, bukan menghina. Cakap yang baik-baik, balas dengan santun. Empati dengan kedua-dua posisi; pembeli dan penjual.

Biar miskin diri, jangan miskin budi dan bahasa.

Wallahua'lam

#ibnuDDin
#NotaNiagaibnuDDin

___

Saya juga pernah menulis ringkas berkenaan perkara ini dahulu : http://www.ibnuddin.com/2015/11/berakhlak-dalam-niaga.html


Muhd Iqbal Samsudin
El-Abbasiya, Cairo, Egypt
1416
070416

No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter