12/23/15

Ulasan Buku : Hikayat Qalaqisya (Hazwan Faiz)



Hikayat Calaqisya bagi saya merupakan catatan awal yang dibukukan bagi perjalanan sebagai peniaga online. Nyata bidang ini bidang baharu, dan pada suatu ketika dahulu, ia bidang nadir yang sudah pasti banyak pancaroba untuk ditempuh.

Kini, hidup rakyat makin susah, dan makin ramai pula yang terjun dalam bidang perniagaan online ini. Senang katanya. Akhirnya ramai juga yang gulung tikar, atas sebab 'senang'nya bidang ini.

Bidang apa jua sekali pun, semuanya perlukan ilmu dan kesungguhan. Tempuh sahaja apa di hadapan, terus berjalan, jangan takut.

Ketika membaca berkenaan perih payah berniaga di alam maya ini, ianya seakan saya membaca kisah saya sendiri dalam menubuhkan @ibnuddinbookshop dan @elkitabshop , barangkali begitu jugalah dengan kakak saya yang telah menggantikan peranan saya sekarang. Kecualilah bab kahwin itu, sebab saya belum. Eww.

Rezeki ada dilubang ikhtiar yang kita usahakan. Usahalah, carilah. Hazwan Faiz dan isterinya ini juga bukan calang-calang, mereka punya pendidikan hingga ke peringkat master. Jangan ingat budak marketing saja boleh berniaga, orang lain juga boleh, bahkan terkadang lebih terkehadapan.

Bahasa buku ini bahasa yang santai, dan penuh gaya bebas kuak lentang berirama humor. Dekah-dekah juga saya ketika membaca buku ini. Teman sebilik pun pandang pelik, selalu baca buku lain serius saja. Entah hantu Qalaqisya mana datang rasuk hingga aku riang keseorangan, terkekek-kekek membaca buku ini.

Saya ada juga buat catatan #NotaNiaga dan cerita-cerita saya selama ini hingga sekarang. Apabila sudah sampai masanya, saya harap segala nota itu dapat dikumpul dan dibukukan untuk manfaat bersama. Ameen.

#HikayatCalaqisya
#DubookPress
#HazwanFaiz

____

Bagi yang ingin buat pembelian buku ini, boleh hubungi :

WhatsApp/Telegram +60134194298

____


Muhd Iqbal Samsudin
2320
211215

No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter