11/27/15

Maidah ar-Rahman

[Maidah ar-Rahman] [Cerita Dari Jalanan]

Pada hujung tahun satu, ketika itu sudah bulan #Ramadan, dan sudah beberapa hari tinggal di Abbasiyah. Pada tahun itu saya tidak pulang ke Malaysia dan memilih untuk berada di Mesir.

Di hadapan imarah(bangunan rumah) kami akan ada meja-meja dan kerusi-kerusi yang disusun panjang di tepi jalan. Lebih kurang pukul lima petang sudah siap tersusun siap berlapik kain putih di atas meja.

Manakala pada pukul enam suku pula, sudah tersiap hidangan makanan-makanan lazat. Pada kebanyakan hari, menu yang akan siap terhidang ialah ayam rubu'(1/4), sedikit nasi, 'aish baladi, salatoh, tahinah, air gas pelbagai perisa sebotol kaca seorang dan air tamar.

Di bahagian atas, direntang kain bertulis tulisan arab 'Maidah ar-Rahman' yang ditaja oleh taukey kedai kereta di situ, 'Ammu Shaady.

Disebabkan hidangan di situ agak lazat dan mewah, maka ramailah masyarakat tempatan dan luar datang berbuka puasa di situ. Saya yang berseorang di rumah kerana tidak pulang ke Malaysia, turut bersama mereka berbuka puasa.

Ketika menunggu saat berbuka, tiba-tiba ada mesej masuk ke dalam handphone, lalu saya keluarkan dari kocek seluar dan baca. Sedang saya baca, rupanya kebanyakan mata tertumpu ke arah saya.

Saya terlupa, saya berada dalam kalangan orang-orang susah yang budiman. Punyalah malu, saya masukkan semula senyap-senyap handphone saya ke dalam kocek dan mulakan kembali bual sembang dengan mereka.

Hari-hari selepas itu, saya tidak lagi bawa handphone, hanya membawa senyuman sebagai bahasa universal yang disukai semua bangsa.

Selalu saya lihat, seorang nenek tua di sebelah saya akan menyimpan 'aish baladi(roti arab) dalam beg plastiknya. Barangkali, itulah bekal makannya untuk dijamah pada waktu malam atau sahur nanti. Boleh jadi juga itu untuk bekalanan makan anak-anaknya. Kebetulan, saya pula jarang dapat habiskan semua 'aish baladi itu, jadi saya berikan saja kepadanya.

Pada awalnya dia menolak, namun akhirnya dia menerima juga, kerana saya katakan saya tidak mampu lagi makan kerana terlalu kenyang.

Saat menerima kepingan 'aish baladi itu, serta merta wajahnya berubah, seakan tiada lagi kerut tua di wajahnya. Bertambah berseri air mukanya. Betapa tinggi nilai sekeping 'aish buat dirinya.

Begitulah pemberian, apabila diberi pada yang memerlukan, ianya akan dihargai setingginya. Laksana beri seringgit kepada orang lapar dan tidak punya wang, sudah pasti dia akan hargai betul-betul dan gembira walaupun sedikit. Tetapi kalau diberi seringgit kepada orang kenyang dan kaya, mungkin yang keluar daripada lohong trakeanya, "Seringgit saja?"

Setelah mula berbuka, selalunya saya akan jadi antara insan terakhir habis makan walau sudah cuba makan selaju mungkin, namun tetap juga arab menang mendahului. Tidak sampai lima minit sudah selesai, cepat betul!

Mereka boleh meneguk sebotol besar Pepsi atau minuman bergas yang sangat kuat gasnya bagi saya, dengan hanya sekali teguk sahaja. Hingga hari ini saya masih hairan dengan mereka. Hebat sungguh.

Walau bagaimana pun, saya percaya, pengalaman-pengalaman sebeginilah yang akan menari-menari meniti di benak fikiran setelah pulang ke tanah air nanti.

Hargailah masa-masa yang ada dan masyarakat di sekeliling kita. Luaskan perantauan, selami perbezaan, dalami persefahaman.


image


Muhammad Iqbal
El-Abbasiya, Cairo, Egypt.
0856
280615
11 Ramadan 1436

No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter