11/27/15

Kudrat Meranduk Payah

"Ah, kau berniaga, kau banyak duit."


Saat orang bertanyakan aku,
"Patut tak kalau aku berniaga sekarang semasa belajar?"


Jawapan pilihan aku hanya ini,
"Jikalau kau betul-betul yakin akan dapat seimbangkan masa untuk pelajaran dan perniagaan, dan perniagaan tidak akan mengganggu langsung pelajaran, silakan. Aku sokong sepenuhnya.

Tapi, kalau kau bukan jenis yang multitasking minded, jangan perjudikan nasib kau. Tumpukan pada satu-satu bidang. Jangan campurkan, nanti hasilnya tak memuaskan, dan mungkin berisiko mengalami sakit."


Jangan buat pasal. Bidang niaga ini nampak mudah, tapi ternyata jalur pahitnya amat menyakit, kalau kau belum cukup ilmu dalam menempuhnya.

Multitasking minded and action, antara kebolehan wajib yang mesti ada.  Dan kebanyakan lelaki, gagal dalam bab ini, kerana kebanyakan mereka hanya dapat berfikir dan bertindak hanya dalam satu perkara sahaja, tidak boleh lebih. Kalau buat juga, hasilnya akan jadi susut tidak mengeyang seperti selalunya.

Kalau masih ada sumber kewangan yang utuh untuk kau belajar dengan lunak tanpa berfikir tentang duit, belajarlah dalu.

Serius, belajarlah dulu.

Umpama cerita dhaif tiada apa ini. Mulanya aku ceburi perniagaan bukanlah main-main atau saja-saja, semuanya bersebab, hinggalah TERPAKSA juga aku terjun menyelam-nyelam dalam alam perniagaan ini.

Aku tidak kisah orang mahu kata apa-apa. Kerana kebanyakan kata-kata orang tak akan buat kita ke mana-mana. Kerana saatnya kita susah berapa kerat sangat yang akan menolong berbanding mengeji dan membuang peduli.

Kalau kau tak ada sumber kewangan yang utuh, sumber yang ada pula tidak menentu, tak akanlah setiap hari mahu meminta kepada orang lain yang nyata sifatnya manusia ada jemu dalam memberi. Sedang badan jasad kau masih solid untuk gagahkan mencari sesuap rezeki, apa kau mahu jadi pengecut dengan duduk sahaja menunggu rezeki?

Begitu?

Jawab sendiri.

Aku lebih lunak bersembang dengan beberapa sahabat satu pengajian yang juga turut berniaga, terasa mereka lebih faham. Walau mereka juga berada dalam keadaan kekurangan, namun mereka ada lebih dari sudut faham dan akal budi yang kenal erti susah, yang sama-sama bercengkang urat meranduk payah.

Mereka lebih faham bahawa berniaganya pada waktu belajar ini bukanlah berhadaf mahu kekayaan, tetapi hanya mahu  menampung makan.minum.pakai moga sempurna terjaga.
Mahu berniaga semasa belajar?


Fikir.

Fikir-fikirkan lagi.


image



Wallahua'lam.

Muhammad Iqbal 
El-Abbasiya, Cairo, Egypt.
0356
030215

No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter