11/27/15

Adab Merespon

Belajarlah adab sebelum mula belajar apa sahaja pembelajaran.

Sungguh, padanya ada barakah tiada ternilai.

Teringat saya dahulu ketika belajar beberapa bulan di pondok. Ah, entah mengapa kenangan-kenangan di sana, walau tidak lama, ia melekat dan konsisten melambai-lambai menggamit rasa. Di sana sangat menekankan perihal adab.

Antara yang paling saya ingat, adab ketika merespon.

Sering kali ketika merespon dengan kadar tergesa atas keterkejutan kita, akan membuahkan diri kita sebenar. Kalau memang diri sudah diresapi adab, walau dalam apa jua keadaan, yang keluarnya tentu juga yang ada bunga-bunga  adab. Tetapi, kalau yang buat-buat tahu beradab atau acah-acah beradab, apabila dalam keadaan terkejut, terzahir juga apa yang sebenar dalam diri.

Contohnya, ketika menerima berita kematian, siapa yang tidak terkejut jika menerima berita kematian, lagi-lagi apabila yang meninggal dunia itu orang yang kita kenal rapat, apa yang terlintas sebagai respon pertama kita selalunya, "Apa sebab dia mati?"

Sepatutnya, dimulakan dengan ucapan, "innalillah wainnailaihi raajiuuun", dan seterusnya mendoakan si gemulah, kemudian tanyalah apa sahaja yang hendak ditanya.

Tetapi dalam kebanyakan masyarakat kita hari ini, kita gagal. Adab ini sudah tenggelam tidak berwaris.

Satu ketika lagi pula, tatkala orang memberikan kita sesuatu, kita jadi berat untuk merespon dengan ucapan penghargaan.

Tapi yang munculnya kadang kala dengusan emosi pula.

Terimalah dengan rela hati apa yang orang berikan. Sambut dengan kuntum senyuman, dan berikan kata penghargaan, semudah ucapan, "terima kasih".

Adab, mencerminkan peribadi hati kita. Carilah orang-orang beradab dan yang mengajarkan adab. Sambut belai adab mereka dan warisilah dengan bersungguh-sungguh.

Sesungguhnya kita berada pada zaman yang meminggirkan adab, kerana menganggap adab itu 'skema', padahal kita lupa manusia paling agung yang mampu memberi syafaat buat kita di akhirat nanti juga seorang yang hidupnya penuh dengan adab dan akhlak, bahkan sememangnya diutuskan untuk menjadi menegakkan sebaik akhlak dan adab.


Wallahua'lam.

Muhammad Iqbal
El-Abbasiya, Cairo, Egypt.
1259
280515

No comments:

Post a Comment

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter