12/27/12

Chenta dan Cinta

Assalamualaikum w.b.t

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.


Tidak sangka, suatu ketika dahulu, akaun twitter saya seolah-olah mayat hidup. Hidup, tetapi seakan tiada apa-apa.

Namun, hari ini, saya kira ianya sudah berfungsi. Alhamdulillah. Apa saja ruang dakwah yang ada, manfaatkan. Jangan sampai terlalu lalai. Peringatan untuk diri saya juga.

Twitter, bagi saya satu medan dakwah yang baharu. Paling penting, ia membina minda kita menjadi kreatif kerana bilangan huruf yang dibenarkan terhad. Jadi, untuk sampaikan sesuatu, harus bijak, harus kreatif. Baru mesej boleh disampaikan dengan baik.

" Sesiapa yang mengucapkan dua kalimah syahadah, mengakui Allah tuhannya dan Rasulullah itu pesuruh-Nya. Maka, dia adalah seorang da'ie. Seorang da'ie itu, tidak duduk saja menanti ruang dakwah, tetapi harus bijak mencari ruang-ruang dakwah."

Chenta.

Remaja, tidak dapat lari dari perbincangan yang melibatkan soal cinta. Hari-hari, ada saja perbincangannya. Entah bila mahu bosan pun tidak tahu, bahkan boleh buat topik pencerah mata.

Saya tertarik dengan soalan sahabat saya di twitter, yang bertanyakan mengapa saya menggunakan kalimah 'chenta' berbanding 'cinta'.

Cinta biasa kepada siapa? Kepada yang bergelar manusia. Ibu bapa, adik beradik dan sebagainya.

Chenta luar biasa? Kepada Allah Subhanallah Ta'ala dan kekasih-Nya, Rasulullahi sallallahu 'alaihi wa sallam.

Rasulullah bukan manusiakah? Ya, manusia. Tetapi hakikatnya, baginda manusia yang bukan seperti manusia lain. Maqamnya terjauh mulia berbanding manusia biasa.


Sebut.

Saya letakkan perkataan 'cinta' hanya manusia biasa. Manakala 'chenta', kepada Allah dan Rasulullah.

Kerana, intonasi ketika menyebut lafaz 'chenta' itu lebih istimewa dan lebih 'power' auranya berbanding menyebut 'cinta'. Tidak percaya, silakan cuba dengan penuh penghayatan.

Itu manifestasi 'cinta' dan 'chenta' dari segi lafaz. Segala lafaz yang keluar itu, mudah-mudahan menjadikan hati lebih rasa 'zouq' kegahannya.

Bersama dengan para ulamak dan auliyak, boleh membawa hati kita belayar dengan hati mereka, membenih rasa  chenta kita kepada Allah dan Rasulullah.
[ Foto : Syeikh Usamah as-Sayyid Mahmud al-Azhari, Rektor Universiti al-Azhar, antara tokoh ulama muda yang saya kagumi ]


Wallahua'alam. 


Muhammad Iqbal.
el-Abbasiya, Cairo, Egypt.
26.12.2012
10:04 pm.





4 comments:

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter