8/6/12

Maidah ar-Rahman



[Cerita Dari Jalanan]


Maidah, maksudnya hidangan. ar-Rahman pula, maksudnya pemurah. Secara keseluruhan, saya masih belum tahu maksud hakiki perkataan Maidah ar-Rahman ini. Sejarahnya juga, saya masih lagi kabur.

Yang saya tahu, kalau saya keseorangan di rumah, sibuk, atau tak rajin untuk memasak untuk berbuka, maka secara automatiknya saya akan pergi menjamah di Maidah ar-Rahman.

Saya mula mengenal Maidah ar-Rahman ini di Hayyu Sabi'. Kawan Sabi' memang kawasan yang ramai didiami oleh pelajar Malaysia. Tak hairanlah kalau setiap hari hanya dipenuhi dengan pelajar Malaysia saja.

Namun, setelah berpindah ke kawan Abbasiyah, kawasan ini tidak ramai orang Melayu. Tambah pula musim cuti summer, makin sunyi la kawasan ni.

Setelah disurvey, maidah di hadapan kanan rumah saya kelihatan sangat mantop sekali. Makanya, tempat itulah menjadi tempat pilihan saya setiap hari.

Seorang.

Alhamdulillah, apabila kita pandai sedikit berkomunikasi dengan warga arab, kita jadi tidak segan untuk duduk makan bersama mereka. Kebanyakan yang makan maidah ini, pada pemerhatian saya golongan yang susah.

Bulan Ramadan bagaikan bulan rahmat besar buat mereka. Orang-orang kaya masih ramai yang bermurah hati. Mereka lebih rasa terbela pada bulan mulia ini.

Kali pertama saya makan di situ, saya bawa bersama handphone saya. Tiba-tiba kerap betul bunyinya. Lebih daripada lima kali. Orang di sebelah saya asyik tengok gelagat saya dan akhirnya menegur saya.

" Cantik hanphone kamu.."

Saya senyum. Terasa sangat segan.

Dia keluarkan handphone dia.

" Kamu lihat ni, ni handphone saya. Handphone kamu nyata sangat cantik." Sambil menunjukkan handphonenya yang seperti tiada lagi huruf-huruf yang timbul.

Keseganan yang melampau terus menerjah.

Hari-hari selepas itu saya tak lagi bawa handphone, tetapi bawa al-Quran. Saya lihat, tak ada siapa dalam kalangan yang duduk, membuka al-Quran untuk dibaca. Jadi,  daripada melengung untuk habiskan waktu, baiklah baca al-Quran. Besar faedahnya. Walaupun orang perhatikan kita dengan tajam, tetapi perlu lalui dengan sangat kering. Buat benda baik tak perlu malu.

Lusanya, saya lihat sudah ada yang mula bawa al-Quran. Alhamdulillah, sudah ada geng.

Rendah.

Jujurnya, bila bersama golongan marhaen yang susah, feelnya juga turut saya rasa. Seronok kalau kita hambakan diri kita. Duduk bersama orang-orang susah, bersama orang biasa, orang kebanyakan, peminta sedekah, baru terasa segala nikmat Allah itu sangat besar nilainya.

Saat itu, 'Aish dan Salatoh pun sudah jadi sedap. Marvelous gitu.

Saat itu, saya membayangkan, masih adakah pemimpin berjiwa dan berminda rakyat? Yang mampu susah bersama rakyatnya. Yang peduli dan melihat sendiri kesusahan orang yang dipimpin. Yang persis Sayyidina Umar al-Khattab atau Umar Abdul 'Aziz.

Moga saya sempat berjumpa dengan pemimpin seperti itu.


Maidah ar-Rahman. Selalunya, lokasinya terletak di tepian jalan.


Wallahua'lam.


Muhammad Iqbal
Abbasiyah, Cairo, Egypt.




2 comments:

  1. Raya ni bila balik? Aku nak pi rumah hang...buat kat aku salatoh 2 pinggan..aku mengidam

    ReplyDelete
  2. aku tak balik mad din oi, insya-Allah tahun depan aku balik hang makan la salatoh puas-puas..

    ReplyDelete

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter