7/29/12

Siri 13 : Harumnya Kitab

Assalamualaikum w.b.t

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.


Mereka berdua, berjalan pulang dari kuliah. Tak terlalu tergesa-gesa, tenang. Beriringan di jalanan nan berdebu.

Hari kian gelap. Langit makin malap. Bunga-bunga purple di jalanan kembali mengecut. Musim bunga sudah pun berada di penghujung menanti tiba musim panas.

Langkahan kaki Muhammad dan rakan karibnya, mantap bertenaga, bersemangat mahu ke satu majlis malam itu. Majlis itu bagi Muhammad sungguh bermakna, sebagai manifestasi penat lelah dia menghadiri majlis ilmu yang diadakan setiap hari sejurus selepas solat subuh.

Majlis seperti itu majlis kedua buatnya. Majlis itu merupakan majlis penkhataman sebuah kitab hadis Muwatto' dan disekalikan dengan penyerahan sanad. Sebelum ini kitab yang sama, tetapi daripada riwayat yang lain.

Kali ini, tidak seperti selalu. Selalunya, majlis akan dibuat di masjid tetapi kali ini diadakan di perpustakaan atau maktabah milik Syeikh. Muhammad sudah lama mendengar berkenaan maktabah tersebut, tetapi belum pernah menjejakkan kaki lagi ke dalam maktabah itu.

Malam itu, usai solat isyak, semua meluru ke maktabah berusaha mengambil tempat. Takut kalau terlewat, tiada pula tempat nanti. Kelihatan ramai sungguh yang datang pada malam itu, semuanya bersungguh mahu menuntut ilmu.

Masuk saja ke dalam maktabah itu, hati Muhammad berbunga-bunga. Mana tidaknya, haruman kitab-kitab yang memenuhi rak terus menusuk rongga hidung. Ah, betapa indah bau itu. Bau ilmu.

Sudah lama tertanam impian untuk memiliki perpustakaan sendiri. Impian itu telah lama terbina oleh Muhammad. Namun, semua itu bukan boleh dilompat dengan sekali harung, tetapi mestilah melangkah perlahan-lahan. Tak boleh gelojoh. Takut-takut tersadung pula batu di tengah jalan.

Akhir kelas, sekeping sanad diterima. Allah, betapa seronok dan puasnya hati. Itulah kepuasan seorang penuntut. Moga segala ilmu yang dituntut dapat menjadi wasilah terbaik untuk lebih dekat dengan Allah Subhanallah Ta'ala, untuk lebih cinta kepada Kekasih-Nya. Juga, boleh membawa manfaat kepada orang lain.

Cinta ilmu, cinta majlis ilmu, cinta buku.

Tasik Qarun. Salah satu tempat yang diturunkan bala oleh Allah. Ada ulama' yang mengatakan makruh dan ada juga yang katakan boleh melawat tempat sebegini. Jika melawat, tidak boleh berlama-lama di situ. Wallahua'lam.


Wallahua'lam.


Muhammad Iqbal,
Abbasiyah, Cairo, Egypt.







2 comments:

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter