4/21/12

Q&A : Persoalan & Tips Temuduga Zakat Kedah

Assalamu'alaikum w.b.t

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang




Entah mengapa, saya rasa segan dan tak layak sangat-sangat untuk tulis berkaitan perkara ini. Hingga hari ini saya masih lagi dalam fasa bersyukur kerana bukan sahaja pihak Jabatan Zakat Negeri Kedah ( JZNK ) memilih saya untuk terima biasiswa itu, bahkan Allah lah yang telah tentukan segalanya ke atas saya. Ya, saya rasa berat. Terlalu berat.

Melihat pelbagai soalan daripada adik-adik yang melimpah ruah dalam inbox saya, hati saya jadi cair pula untuk menjawab di sini. Saya cuba imagine kalau saya di tempat kalian semua, tentu saya agak kecewa dan hampa.

Insya-Allah, saya akan cuba jawab soalan-soalan yang ditanya semampu yang boleh dan berkongsi sedikit sebanyak tips.

Sebelum saya mulakan, saya ingin meminta anda baca dahulu catatan pengalaman saya satu ketika dahulu semasa melalui detik getir itu.

Temuduga Zakat Kedah

Baca betul-betul catatan tu dan insya-Allah anda akan nampak format interview daripada pihak Zakat Kedah macam mana. Ok, bagi persoalan format, selesai.


Q & A :


1) Soalan daripada Nazir Kamaludin :

Q : Assalamualaikum.. Abg Iqbal, saya lepasan SPM untuk 2011 ni.. Dan sangat sangat berminat untuk medic mesir ni.. Result saya sederhana ja, 3A+, 2A, 4A-. 2B+ (kimia bio A-, Fizik Admt B+).. Ex SMKAB.. Abg rasa saya layak dan boleh survive tak untuk medic mesir..

Ekceli saya hantar msg kat abg ni nak tnya tips tentang temuduga zakat kedah ni.. Sebenarnya x dipnggil temuduga lagi.. Tapi saya betul2 excited untuk ke sana.. So nak tau la pengalaman abg temuduga.. Mana tau kalau saya ada rezki untuk ke temuduga.. Better prepare awal2..
Boleh tak abg kongsi lagi tips temuduga tu.. Saya dah baca entry pengalaman abg tu.. Mmg best.. Tp saya nak tau detail lg.. Especially untuk soalan2 bahasa arab.. saya lemah sikit.. boleh abg cerita sikit..

Dan soalan2 pengetahuan umum tu.. Macam susah ja (=='')
Harap abang dapat membantu.. Hamba Allah ni teringin sangat nak ke bumi para anbiya'.. Btw, abg U Ainsham kan.. Memang kebanyakan bwh JZNK ke situ ka.. Sbb senior saya pun ke situ jugak bwh JZNK.. Ada tak yg ke Al Azhar/ Mansoura / Alex/ Tanta / Zagazig?
**Maaf mengganggu abg..

A :  Wa'alaikumussalam.

Ya, tahniah atas keputusan anda yang sangat excellent. Insya-Allah, kalau nak judge daripada result anda, insya-Allah boleh sangat dah tu.

Untuk persoalan bahasa arab, saya rasa baik anda study balik conversation yang mudah-mudah untuk memudahkan anda menjawab soalan nanti. Saya nak cakap lebih-lebih pun saya tak kena tanya soalan bahasa arab masa saya interview dulu. Cuba la prepare benda-benda yang basic, 'pada pendapat saya', 'saya rasa', 'saya setuju dengan tuan', 'saya suka sekian sekian'. Alah, perkara-perkara basic sahaja. Google translate pun ada kan, mudah saja.

Setahu saya, pihak JZNK hanya hantar pelajar perubatan tajaannya ke Ain Shams University. Segalanya ditentukan pihak JZNK. Kita hanya ikut saja arahan mereka. Sama saja kalau anda terima biasiswa JPA atau MARA, anda mesti ikut segala arahan mereka.

Insya-Allah, moga anda berjaya ^_^


2) Soalan daripada Mak Cik Noremah Abd Rashid

Q : assalamualaikum..ibnuDDin..mak cik nak minta tips sikit utk persiapan anak mak cik utk ke temuduga biasiswa zakat kedah ke mesir tu..boleh tolong? itu pun kalau Allah pilih di antara ratusan yg memohon..

A : Wa'alaikumussalam.

Pertama, minta maaf mak cik, saya lambat memberi jawapan kepada soalan mak cik.

Kedua, maaf juga sebab saya teringin nak cakap kepada mak cik bahawa nama saya ialah Muhammad Iqbal.  Jadi, saya lebih suka kalau orang panggil dengan nama saya yang sebenar. ibnuDDin hanya nama pena saya, hanya di alam penulisan sahaja. Maaf andai saya terkasar ^_^

Insya-Allah saya akan berikan tips untuk anak mak cik selepas ini. Insya-Allah, berkat doa mak cik, anak mak cik boleh berjaya dalam interview tu.


3 ) Soalan daripada Hazmie Faris

Q : hurm.. dia byk tnya sal apa interview zakat nih??

A : Segalanya berdasarkan panel-panel. Soalan kepada anda akan diolah berdasarkan jawpan apa yang anda berikan kepada mereka. Soalan yang biasa-biasa macam 'introduce yourself' atau yang lain tu mesti la ada kan, buat la latihan bercakap sendiri bagi lancar sikit speaking. Bagi penel-panel tu semua yakin sikit tengok kita speaking walaupun lemah untuk jawab soalan spontan, bagi la bab-bab basic macam tu kita fluent sikit.


4 ) Soalan daripada  محمد أفيق محمد أخير

Q : assalamualaikum...biasiswa zakat ni pentingkan pelajar straight a ka? klu sy yg x straight a ada harapan x? tk

A : Wa'alaikumussalam.

Bagi saya, pihak Zakat Kedah tak terlalu pentingkan straight A sangat, tapi lebih pentingkan kemampuan dan kebolehan yang anda tonjolkan semasa sesi temuduga.

Ya, benar. Saya sendiri pun tak straight A, namun Allah berikan saya peluang untuk merasa cebisan nikmat harta Zakat yang sangat berkat ini. Andai straight A tapi tiada kualiti, baik yang yang hampir straight A tapi berkualiti kan, just my opinion. Walaubagaimanapun, straight A merupakan bonus besar buat anda.




Tips-tips



1 ) Niat

Nampak mudah, namun inilah corenya. Andai niat anda hanya mahu berseronok sahaja dengan duit biasiswa, saya rasa memang kena perbaharui niat anda. Kerana, ianya tak akan ke mana pun. Hanya sementara. Segalanya, biarlah diniatkan ke arah mendapat reda dan rahmat Allah Subhanallah Ta'ala. Ingat, bidang perubatan bukanlah sesuatu yang mudah. Fikirlah banyak kali, lakukan istikharah minta petunjuk Allah untuk pilih bidang ini.


2 ) Banyak membaca

Baca apa sahaja, isu semasa atau apa sahaja. Tak kira English atau Bahasa Melayu. Memang kena banyak baca, sebab insya-Allah ianya akan dapat buka minda anda untuk berfikir dengan lebih matang dan jauh lagi. Biar knowledge kita banyak sikit.


3 ) Speaking

Jujur saya cakap, saya bukanlah jenis yang cakap english bagai Kereta Api CRH2 yang kat China tu, laju betul. Saya hanya budak kampung, cakap pun ulu saja. Namun, semua tu bukan alasan, saya banyak tiru gaya mat saleh cakap dalam filem atau talk show. Masih tak terlalu mantap, saya cari kelas spoken english untuk cuba fasih dalam berbahasa inggeris. Saya cari sendiri ye, pergi sendiri. Saya cuba dan terus cuba, hatta hingga sekarang sekali pun.

Jadi, cakap english masa dalam interview biarlah mantap sikit. Jangan disebabkan anda juga orang kampung seperti saya, anda mahu mengalah.


4 ) Bina Keyakinan

Serius, perkara ini memang perlu masa dan perlu di bina. Anda perlu jadi berani. Perlu bertindak sendiri, tak boleh harapkan orang lain nak tolong push kan untuk anda. Gerak sendiri, jalan sendiri, lari sekuat hati sendiri. Saya pun jenis nervous tahap dahsyat jugak, tapi saya usaha untuk atasi semua tu, insya-Allah Allah pasti bantu andai niat anda betul dan baik.


5 ) Pakaian

Sila pakai pakaian yang sangat kemas pada hari itu. Bawa sekali blazer, kot, tali leher dan yang seangkatan dengannya. Kasut biar berkilat dan lebih bagus kalau bersongkok tanda kemelayuan anda. Ingat bawa, jangan jadi macam saya kena pinjam yang orang lain pulak, namun semua tu kenangan indah buat saya, biar ianya tinggal sejarah.


6 ) Eye contact

Saya rasa ini juga penting. Ketika soalan ditanya bertalu-talu, jangan gelabah, Allah ada. Senyum. Pandang muka panel-panel penemuduga dengan penuh yakin dan jawab dengan jawapan yang terbaik. Kurangkan pandang ke tempat lain. Pandang terus ke mata si penemuduga.


7 ) Jaga hubungan baik dengan Allah

Dialah punca segala rezeki, punca segala kejayaan. Jangan segan silu untuk berdoa kepada-Nya, jangan jemu untuk berdoa selepas solat. Hanya Allah dapat bantu anda, tiada lain. Yang lain itu hanya ikhtiar anda. Rajin solat hajat, solat tahujjud, solat dhuha, baca yasin atau sebagainya. Jaga sungguh-sunguh hubungan kita dengan Allah. Jangan buat apa yang Dia murkai.

Rezeki kita bukan terletak pada si penemuduga, tetapi di tangan Allah. Pintalah kepada-Nya.

Berserah kepada Allah. Bertawakal setelah anda cuba yang terbaik daripada Allah. Terima sahaja apa yang Allah tetapkan. Segalanya pasti ada hikmah buat hikmah. Perlu yakin dengan semua itu.


# Buat kalian semua, selamat berjaya semuanya. Insya-Allah, setiap usaha yang disulami niat yang baik akan dibalas juga dengan ganjaran yang hebat. Berusahalah sebaik mungkin.

# Ini tips-tips daripada Abg Solihin untuk kami dulu : UTP dan Zakatkedah Interview Guide


Wallahua'lam.




Muhammad Iqbal
Hayyu Sabi', Madinah Nasr, Cairo, Egypt.




4 comments:

  1. haha ur tips better... good2 nnti snang nak jawab soalan adik2 kami link terus ke sini lah ye.. =p=p=p

    ReplyDelete
  2. Syukran jazilan.. InsyaAllah akan cuba sebaik mungkin untuk mendapatkan tempat ke sana.. Tahun ni 21 orang bawah JZNK insyaAllah..

    ReplyDelete
  3. Kalau interviewer tu buat lawak, jangan gelak. Kalau kita gelak, nampak kita tak matang, sahih tak dapat.Saja la komen, aku tak reti tulih blog, komen blog orang pun jadi laa.

    ReplyDelete
  4. Yui92 :

    Tips abg pun hebat jugak. Saya punya biasa ja.

    Mr Doctor :

    Semoga berjaya. Banyakkan usaha dan tawakkal.

    Bidol :

    Betul, betul. Syukran bidol.

    ReplyDelete

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter