4/12/12

Cerpen : Menggigit Kemanisan


Assalamualaikum w.b.t

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.



[Cerpen]

Tingkap dibuka. Angin menyerbu laju. Amru memejam matanya, selam nafas dalam-dalam. Lihat taman hijau di hadapan rumah, walaupun tak terlalu besar tapi cukup untuk tenangkan mata. Tenang rasa melihat kehijauan alam ciptaan-Nya. Keserabutan mengahafaz fakta-fakta biochem hilang sebentar. Lihat anak-anak kecil arab berlari-lari dijalanan. Minda melayang menerawang ingatkan adik-adiknya di Malaysia.

“ Assalamualaikum…” Ucap Hisyam Kamil sambil menyelak daun pintu.

“ Wa’alaikumussalam, kau pergi mana tadi, tiba-tiba saja hilang?” Balas Amru sambil memusingkan badannya mengadap pintu masuk.

“ Dah habis ke study?  Tadi aku nampak kau khusyuk sangat baca biochem tu. Malas la nak ganggu, takut ‘gunung berapi’ meletup pulak nanti…”

“ Oh ye ke, tak perasan pulak tadi. Saja la nak regangkan balik urat otak aku ni, rasa dah tepu sangat dah ni..”

Sunyi ketika. Hon kenderaan dijalanan masih bersahutan. Amru melabuhkan dirinya di tebing katil. Perlahan-lahan. Dia merenung sejenak.

“ Kenapa aku dah usaha macam-macam dah untuk exam, dah ikut apa yang kau nasihatkan, tapi result still sama je. Bersengkang mata setiap hari. Tak cukup dengan solat fardhu, aku tambah lagi solat-solat sunat lain. Bila orang mintak sedekah, aku bagi. Tapi result aku still hampeh. Allah…letihnya…..” Suara Amru memecah hening memulakan bicara yang tersekat sebantar tadi.

Hisyam Kamil perlahan-lahan duduk di tepi Amru. Sambil tangan kanannya mengusap belakang Amru.

“ Sabar sahabat. Mana kekentalan hati seorang Amru yang aku kenal dulu.”

Amru menunduk muka.

Mereka memang kenal sangat satu sama lain. Mereka bersahabat baik daripada tadika ke sekolah rendah, daripada sekolah rendah ke sekolah menengah dan akhirnya Allah masih menemukan  mereka hingga ke Mesir mengambil bidang perubatan. Namun, ketika sekolah menengah mereka tidaklah terlalu rapat kerana walaupun mereka bersekolah yang sama, mereka masih berbeza kelas dan bilik di asrama. Hisyam suka bergaul dengan kawan-kawan yang baik, tapi Amru lebih selesa berkawan dengan kawan-kawannya yang nakal. Lantaran itu, Amru tidak selalu bergaul mesra dengan Hisyam.

Mereka berdua memang terkenal dengan kepintaran mereka, sering kali berebut tempat pertama dan kedua dalam tingkatan satu ketika dahulu.

“ Kau yang gagah berani yang aku kenal, tak kan nak menyerah kalah macam tu je. Be strong..“

“ Arghh, kau cakap mudah la. Bukan kau yang hadapi, aku ni haa yang hadapi semua ni.” Amru sedikit berkeras sambil memanggung kembali wajahnya.

“ Astaghfirullahal’azim...” Hisyam beristighfar panjang.

“ Macam mana la aku boleh datang ke negara berdebu, penuh sampah sarap dan busuk hancing ni... Tak pernah pun aku apply ke sini dulu, aku apply study kat UK kot. Kenapa la aku kat sini!”

Suasana tegang. Seperti biasa, Hisyam Kamil masih tersenyum comel. Seolah-olah tiada apa yang berlaku. Dia tak suka mengeruhkan keadaan, sebalik lebih suka menjadi agen penjernih. Dialog mereka berdua berhenti beberapa saat, memberi ruang ketenangan mencelah.

“ Amru sahabatku. Ingatlah, jika kau yakin kepada Allah, kau tak akan katakan macam tu. Kau kena yakin Amru. Yakin yang Allah tak pernah salah memilih kita untuk belajar di bumi Anbiya’ ni."

“ Tapi, aku datang sini bukan nak belajar agama, aku nak belajar medik. Cukuplah aku belajar di sekolah agama yang dah banyak kongkong hidup aku”. Amru pantas memotong percakapan Hisyam, menyerlahkan lagi sifat memberontak dia.

Suasana jadi lebih tegang.

“ Islam tak pernah mengongkong hidup kita, tapi kita sendiri yang sebenarnya yang memenjarakan diri kita. Kita gagal untuk berjalan di atas landasan selamat yang Allah tetapkan. Semua kerana kita jahil, sombong pada ilmu. Dan ingatlah sahabat, ilmu Allah bukan sekadar ilmu medik kita pelajari saja, tetapi merangkumi semua. Ilmu Allah itu luas!” Hisyam bertegas dalam senyuman, sungguh mulia akhlak Rasulullahi sallallahu ‘alaihi wasallam yang di tunjukkan.

Udara bersih daripada sebarang gelombang bunyi. Senyap. Amru kembali tundukkan kepala.


Tersedar.

Hari demi hari berlalu. Fikiran semakin tajam apabila diasah dengan ilmu, hingga menuntut satu kematangan dalam berfikir. Hikmah yang dahulunya kabur di mata seorang Amru, kini kian menonjolkan dirinya. Sabar menanti hikmah buat segala yang berlaku, itulah yang sebenarnya dituntut.

“ Hisyam, malam ni ada kelas tafaqquh kan kat Markaz?” Sapa Amru dari belakang, sambil berjalan pulang ke rumah setelah selesai practical class.

Bersemangat Amru bila ada kelas pengajian, rasa berkobar-kobar nak menadah ilmu yang tak didapati dalam kuliah.

“ Aaah, ada kat Markaz yang dekat kuliah kita tu. Tapi, kau lupa sesuatu ke?” Jawab hisyam ringkas.

“ Lupa apa, aku tak dapat tangkap la..” Amru menggaru kepala yang tak gatal.

“ Esok kan ada exam, penting kot sebab carry mark untuk final exam nanti. Jadi, aku rasa aku tak pergi kot kelas tafaqquh tu sebab aku rasa aku belum banyak baca lagi buku. Aku hanya nak utamakan apa yang lebih utama, yang lebih prioriti. Kan kita dah belajar Fiqh Aulawiyyat dengan Ustaz Ihsan Mujahid dulu..”

“ Oh, betul jugak ye. Aku pun rasanya, banyak lagi tajuk yang belum dikuasai betul-betul. Utamakan yang lebih prioriti.” Wajah Amru makin mudah menguntum senyuman.


Cinta.

Abu Dawud dan At-Tirmidzi meriwayatkan bahawa Rasulullahi sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :
“Jika seseorang mencintai saudaranya kerana Allah, maka kabarkanlah bahawa ia mencintainya.”

Skill masak-memasak di rumah makin handal. Dari ‘leceh’ kepada ‘master chef’! Sebab itu orang tua-tua kata, ‘ jangan benci, nanti melekat dihati!’. Maha Suci Allah yang membolak balikkan hati.

“ Subhanallah, bau pun dah tahu, ni mesti sedap ni..” Ujar Hisyam yang suka mengambil hati Amru.

“  Eh, mana tahu lagi, tak makan lagi pun. Cuba makan dulu, baru la komen..” Girang wajah Amru sambil tersenyum simpul.

Mereka mulakan makan malam itu dengan penuh ceria. Seindah ukhwah yang terbina. Indah segalanya jika dilakukan kerana Allah.

“ Hisyam, aku rasa aku berkenan la kat seorang akhawat tu. Sejuk la hati aku tengok dia.” 

“ Ye ke. Amru, cinta tu fitrah. Semua orang yang normal akan punya rasa macam tu. Cumanya, apa yang membezakan ialah, bagaimana cara kita mengawal perasaan kita itu. Ke lembah murka Allah atau ke jalan rahmat Allah.” 

Hisyam diam. Tangannya menjalar ke dalam poket. Satu coklat kegemaran Amru dikeluarkan. Hisyam memegang coklat itu, lalu bertanya kepada Amru.

“ Kau tahu tak bahawa coklat ni manis?”

Amru angguk.

“ Sekarang, kau dapat rasakan tak kemanisan coklat di tangan aku ni?”

Amru menggeleng.

“ Nah, kau ambil coklat kegemaran kau ni, buka bungkusannya dan makan.”


Amru nampak blur. Tak tahu apa yang ingin di sampaikan oleh Hisyam. Hanya ikut sahaja apa yang disuruh. Baca bismillah, Amru terus kunyah coklat itu hingga habis.

“ Sekarang, kau dapat tak rasa manis coklat tu?” Getus Hisyam.

“ Yup, of course la kan..” Jawab Amru sambil mengangguk.

“ Kau pernah dengar tak yang mencintai Allah dan Rasulullah tu terlalu manis, awesome sangat!”


Amru kembali mengangguk.

“ Kita memang selalu dengar, tapi adakah dengan mendengar sahaja kita dapat rasai kemanisan cinta kepada Allah dan Rasulullah? Sudi semestinya tidak. Sama la ketika aku pegang coklat kegemaran kau tadi, kau tahu coklat tu manis, tapi kau tak dapat rasa kemanisan menggigit coklat tu sebab kau tak ada usaha nak ambil coklat tu daripada aku.


Bila kau dah ambil coklat tu, buka, masukkan dalam mulut dan kunyah, baru kau dapat rasa betapa manisnya coklat tu sebagaimana yang telah diberitahu kepada kau. 


Ya, kalau kita tak ada usaha untuk rasai sendiri manisnya mencintai Allah dan Rasulullah, macam mana kita nak rasa kan? Buat apa yang Allah suruh, tinggalkan segala yang dilarang. Ikut sunnah Rasulullah yang banyak telah ditinggalkan pada akhir zaman ni. Kita kena rasai sendiri!” Panjang Hisyam huraikan segala tindakan dia tadi.

“ Aku cuma nak alih cinta kita. Bagaimana cara kita kawal cinta kita. Cintailah Allah dan Rasulullah dahulu. Moga-moga Allah kurniakan juga buat kita pasangan hidup yang juga cintakan Allah dan Rasulullah melebihi cintakan kita.” Tambah Hisyam.

“ Subhanallah, bernas analogi kau. Baru aku nampak sekarang. Jazakallahukhairan sahabat!” Amru senyum lebar.

Selesai makan. Amru dan Hisyam kembali study di bilik masing-masing. Lima minit selepas itu, Hisyam nampak handphonenya berkelip-kelip tanda ada mesej masuk. Nampak nama Amru tertera. Hisyam terus membuka mesej tersebut.

“ Salam. Hisyam, aku dah lama nak cakap benda ni. Nak cakap depan kau aku segan. Jadi, aku mesej je la ye. Uhibbuka fillah! (^_^)”

Hisyam senyum seorang. Buka new message dan reply.

“ W’slm. Aku pun sama, segan. Aku pun nak cakap jugak sebenarnya. Uhibbuka fillah! Hehe ^_^.” Ringkas mesej Hisyam.

Andai sudah menggigit kemanisan mencintai Allah dan Rasulullah, pasti mahu terus menelannya. Andai tahu kemanisan berukhwah kerana Allah, pasti akan terus menggigit kemanisan itu!





Wallahua'lam



Muhammad Iqbal
Hayyu Sabi', Madinah Nasr, Cairo, Egypt.


4 comments:

  1. i'm imagining that hisyam and amru that i know..kahkah lawak plak..

    tp cerita ni sgt best.. rasa dipukul2 hati ini taw =p=p=p

    ReplyDelete
  2. Dalam berukhuwah,terasa diri ini sangat kerdil.Untuk cerita ini,terima kasih :) ada part yang menghantuk kepala.dan ada skill2 yang boleh dijadikan perasa dalam berukhuwah.

    *enta ada bakat buat novel nanti nih. Nanti dah publish satu novel,sign kat belakang pastu post ke Alex ye :)

    ReplyDelete
  3. abg yui :

    jangan la bayangkan abg amru pulak, kesian kat dia :)

    kalau ada lebam kesan pukulan tu jangan salahkan saya noh :P

    ReplyDelete
  4. Dr Ibnbakr :

    Sungguh, saya juga lemah, tapi saya menulis untuk 'mengingatkan' dan 'memupuk' diri saya sendiri.

    Novel in progress, insya-Allah doakan novel ana sempat siap masa bulan ramadan summer ni :)

    ReplyDelete

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter