Assalamualaikum w.b.t

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.


Tatkala fajar menyinsing, terdengar si mama mengejut anak, si anak bangun dan terus melihat jam telefon bimbit Nokia E71 nya. "Oh, sudah 5.15  pagi!!" Kata si anak. Badannya yang letih kerana tidur lewat pada malam itu diikuti dengan keletihan sesi ujian JPJ kelmarin, mengakibatkan dia mengambi masa mengeliat diatas katil selama 5 minit. Badannya berasa sangat sengal dan lenguh.

Gayung di dalam baldi diambil dan menceduk perlahan-lahan air. Air yang disimbah itu, terasa menusuk ke tulang, sejuk bagai bermandi salji!!

Ok, sekarang tukar gaya penceritaan seperti biasa. Hihi.

Selepas solat berjemaah di surau berdekatan ( dekat ka, jauh jugak sebenarnya ), kakiku terus melangkah ke rumah. Alhamdulillah, sempat meneguk air susu dan tiga biji buah tamar. Lepas tu rasa lapar lagi dan terus bedal nasi goreng semalam, haha.

Selepas sarapan dan membuat sedikit persiapan, aku dan ayah terus bertolak ke Sungai Petani menuju ke Institut Perguruan Sultan Abdul Halim ( IPSAH ) pada lebih kurang pukul 6.30 pagi dengan harapan dapat sampai ke sana sebelum 7.30 pagi.

Tepat jam 7.27 pagi, kami tiba di IPSAH dan terus menuju dalam bangunan institut itu. Ibu bapa tidak dibenarkan sama sekali ikut anak-anak mereka. Aku terus menaiki tangga untuk ke tingkat 1 selepas bertanya kepada pengawal yang tercegat di situ.

Melihat kod pusat temu duga di kertas surat tawaran, tertera 'K02A'. Aku pun pusinglah bangunan itu untuk mencari. Cari punya cari akhirnya jumpalah aku dengan bilik itu. Kelihatan 4 lagi rakan lain ( 3 perempuan 1 lelaki, 3 bangsa cina 1 Melayu ). 'Alhamdulillah, nasib baik ada lelaki,' getus hati kecil  ini. Padanlah mereka sampai awal, sebab mereka semua orang Sungai Petani sahaja.










Selepas dikutip maklumat-maklumat yang diperlukan, kami disuruh masuk kedalam bilik itu dan terus mulakan sesi temu duga berkumpulan. Ini sangat aku tak sangka kerana sebelum ini, semua rakan-rakan aku cakap mereka mulakan dengan sesi menjawab soalan-soalan ujian Inventori
Sahsiah Keguruan ( INSAK ) dahulu. Namun ini satu kejutan yang harus diekploitasi, bagi aku.

Temuduga berkumpulan ( dalam bahasa Melayu )

Soalan 1 : Bincangkan faktor-faktor kemerosotan disiplin pelajar di sekolah (lebih kurang
macam ni la )??


Niat aku untuk memulakan perbincangan ini, tak kesampaian apabila dipintas pantas seorang budak perempuan cina yang merupakan pendebat sekolahnya. Namun aku sedar, sejauh mana pun mereka
( bangsa lain ) cuba memintas, aku akan cuba mendominasi kerana ini bahasa aku!! Alhamdulillah, aku dan seorang lagi gadis perempuan Melayu dari MRSM Beseri dapat mendominasi sedikit perbincangan itu.  Namun, harus dingat, jangan tamak, sila beri peluang kepada orang lain untuk memberi pandangan.


Soalan 2 : Apakah kemerosotan disiplin para pelajar dapat mempengaruhi akademik para pelajar???


Aku pun bagi ja pendapat aku, semua yang terlintas di fikiran, hampir semua diluahkan. Sesekali apabila aku bersuara, nampak seakan  para penemuduga mengalih pandangan melihat aku, mungkin sebab suara aku ni lain sikit daripada yang lain, haha, ntah la.

Temuduga Individu

Setelah selesai sesi berkumpulan, seterusnya, tibalah sesi perseorangan. Aku di letakkan di nombor 4 daripada 5 orang semuanya. Soalannya sangat banyak, aku pun dah tak ingat. Tapi kebanyakannya soalan dalam bahasa Melayu, hanya satu sahaja dalam bahasa Inggeris ( Tell us  about yourself ). Nasib baik sempat buka buku rujukan Fizik untuk sekali lalu masa dalam kereta. Sebab satu soalan yang tak dijangka-jangka tiba-tiba di tanya.

Kenapa pilih Fizik??

Macam mana boleh minat Fizik kenapa bukan Biologi atau ambil sahaja bidang selain perguruan seperti engineering ataupun medik??

Borang UPU isi apa 1st choice??

Apa itu Sekolah Berprestasi Tinggi??

Apa niche area sekolah kamu?? ( aku dengan bangganya menerangkan dan menunjukkan tali leher sekolah ( i-Kups ) yang aku pakai semasa temuduga itu  )

Kamu benar-benar nak jadi cikgu ka?

Tak mahu jadi lain daripada ibu bapa kamu ka?

" Saya amat meminati muzik, dan saya rasa kamu juga meminati muzik, cuba kamu nyanyikan saya satu akronim fizik ciptaan kamu sekarang.." kata si penemuduga tu.

Sudah...suruh menyanyi la pulak. Aku mengambil masa untuk mengingat akronim yang pernah aku guna masa belajar fizik dulu. Lepas tu terus nyanyi dengan kurang sedikit kadar keyakinannnya. Haa, tu la antara soalan yang mencabar jugak, sebenarnya ada lagi,  sentiasa penuh dengan provokasi.


INSAK

 Habis semua sesi individu ni, kami terpaksa menunggu kehadiran rakan-rakan lain yang untuk sesi pukul 11.00 pagi bagi memulakan sesi menjawab INSAK. Lambat sungguh nak tunggu depa semua tu sampai. Hmmm.

Aku cuba sedaya upaya membuat secepat yang mungkin kerana jumlah soalannya 135 soalan tetapi hanya diberi 30 minit sahaja masanya. Soalan-soalan tu tak lah sukar sangat, ok la. Alhamdulillah, aku sempat siap lebih kurang 7 minit sebelum masa tamat.

Selepas makan tengah hari di deretan kedai makan depan IPSAH tu, aku bersama ayah bersiar di sekitar Bandar Sungai Petani dan akhirnya pulang.

p/s : Lepas ni, insya-Allah temuduga Zakat Kedah pulak,,,





Wallahua'lam

Muhammad Iqbal
Baling, Kedah




6 Nasihat & Komen:

  1. smart gla...
    pakai tie skolah tuh...
    gudluck result KPLSPM>>.

    ReplyDelete
  2. byk juga temuduga...

    papepon gud luck...^^

    ReplyDelete
  3. terkenang kembali kenangan dolu2 tyme iv. ^__^

    ReplyDelete
  4. Faris 'Azim : memang smart!! tak sama langsung dgn format hampa punya..haha tie sekolah?? haha, semangat cintakan sekolah ala-ala semangat patriotik kepada negara..insya-Allah..tak dilupa, terima kasih yang teramat byk kerana telah byk menolong saya..

    Shamsuddin Amin : banyak la jugak, dh orang nak bagi duit suruhh belajar, memang la kena byk soal, hihi

    ATIQ : syukran kerana memberi komen dan melawat blog ini..

    ReplyDelete
  5. betauffiq, buat yang terbaik untuk temuduga tu, rezeki Allah yang bagi...

    ReplyDelete
  6. Salam.
    Terimbau pulak kenangan ntrview dulu...
    (^-^)
    Gud Luk...

    ReplyDelete

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter

 
Top