3/17/10

Nada Dering Ayat al-Quran dan Azan diharamkan



Kaherah - Mufti Besar Mesir, Syeikh Ali Jumah, Mengeluarkan fatwa yang melarang penggunaan ayat-ayat al-Quran dan suara azan sebagai nada dering ( ringtones) untuk telefon bimbit.

Syeikh Jumah, pihak berkuasa agama tertinggi di Mesir, mengatakan, puisi atau lagu agama boleh digunakan oleh mereka yang ingin mengagungkan agama mereka dalam telefon bimbit mereka, tetapi ayat al-Quran tidak diperbolehkan untuk itu, seperti yang dilaporkan akhbar al-Arabiya, yang mendakwa mempunyai salinan fatwa tersebut.

Fatwa larangan disebabkan meningkatnya fenomena penggunaan ayat al-Quran atau seruan azan sebagai nada dering di Mesir yang dianggap simbol ketaatan.

"al-Quran adalah firman ALLAH yang dengannya kita dapat menyembah-NYA, kerena itu harus dibaca atau didengar dengan hormat dan khusyuk," kata Syeikh Jumah dalam fatwanya.

Syeikh Jumah menganggap penggunaan ringtones azan sebagai perilaku tidak sopan. Hal itu, tambah dia, dapat membingungkan orang-orang yang mendengar nada dering telefon tersebut dan percaya itu sebagai tanda masuknya waktu solat.

Sumber: Majalah i (Mac)
WALLAHU'ALAM



Silalah tinggalkan komen atau nasihat kepada PENULIS insan yang serba kekurangan ini. Nasihat atau komen anda amat-amatlah PENULIS harapkan dan dahului dengan ucapan jutaan TERIMA KASIH. Dan melalui komen atau nasihat anda juga PENULIS dapat berkunjung kembali ke blog anda, insyaALLAH..

2 comments:

  1. apa yang paling ditakuti ialah jika nada dering itu dihentikan pada tempat yang salah maka ia mengubah makna ayat2 suci tersebut....

    ReplyDelete
  2. ya betul..
    tambahan pula jika bunyi masa di dlm tandas...
    habissslah kesucian al-Quran..

    ReplyDelete

Apa buah kata anda?


Page Blog ini : Fb Page

Twitter Saya : My Twitter